Senaste inläggen

Polisanmälan?

Vi skrev ett inlägg på vår företagsblogg i början av förra året om ett företag som vi ansåg hade tveksamma metoder. Sedan fyllde massor av deras arga konsumenter på med kommentarer.

Nu fick vi ett brev att företag i fråga polisanmäler oss och vidtar juridiska åtgärder etc etc. Jag tog nu bort inlägget för att jag såg ingen vinst i att bråka...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Momsen

Jag i startgroparna av att starta ett företag med inriktning att sälja cd skivor med Elvis Presley och alla mina leverantörer kommer att finnas inom EU ( Danmark,Holland och England).
Saken är den att leverantörerna i Holland och England inte är företag och hur ska man då göra med momsen?
Ska jag lägga på mellanskillnaden från 19 % som är Hol...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

fråga angående skattedeklaration

Jag har två utgifter jag inte är helt säker på hur jag ska fylla i vad gäller moms.

Det ena är 750 kr hos swedbank för bankgiro anslutninig och internetbank. Det andra är 2300 kr hos prv för ett utgivningsbevis.

Wonna I de Jong

Wonna I de Jong, en av Sveriges största privata fastighetsägare i intervju med E24: http://www.e24.se/kvinna/business/artikel_1298489.e24

Kategori: Allmänt

fråga om momsdeklaration

Hej, jag registrerade min firma 09-mars och skall nu skattedeklarera mina inköp\försäljning.
Nu när jag sitter här med pappret blir jag lite fundersam.

Eftersom jag endast registrerade firman och gjort marginell inköp samma månad kommer detta vara en super-enkel deklaration.

1. I rutan  C23 står det Inköp av varor i Sverige:

Nylansering av sajt

Nu har jag äntligen lanserat min nya sajt. Kan man få lite riktig kritik?

[size=10pt]www.enkelsidan.se[/size]

Kategori: Feedback

Finnes: Kontorsplatser i mysig lokal - Stockholm, Vasastan.

Nu finns det 2 lediga kontorsplatser i en trevlig lokal. Lämplig för dig som arbetar med t.ex grafik, webb, foto, copy eller annat kul.
Mitt mål är att samla ihop bra personer till en trevlig kontorsgemenskap då det finns nya lediga platser just nu.

Kontoret är en egen lokal i gatuplan, med entré och fönster direkt från trottaren.
Trev...

Kategori: Söker/eftersöker

Samarbetspartner inom rådgivning och utbidning för nytt startade företag sökes

Vi är några killar som driver ett webbbyrå i Stockholm, nu söker vi samarbetspartner tills ett affärs idea.

Det finns nu för tiden redan många företag som erbjuder tjänster inom utbildning, rådgivning eller redovisning till nytt startade företag; vi vill gärna jobba tillsammans med något small eller medium företag inom dessa område som part...

Hur göra? Lån Egen insättning/Eget uttag HB

Hej!

Har ett nystartat handelsbolag och sitter i följande situation, jag behöver köpa in en dator i verksamheten för 30".
Dessa pengar finns inte i bolaget idag, dock så får jag in dessa pengar om 2 månader, problemet är att jag behöver köpa in datorn nu. Jag kan sätta in 30k av privata pengar i bolaget som egen insättning, men hur blir d...

Att starta eget

jag har tänkt att starta eget föret men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga med det
Vad är de man ska tänka på?
vad kan de bli för kostnader och starta upp företaget?
för och nackdelar?

vil veta så mycket som möjligt innan jag startar upp de

Kategori: Allmänt

Bokföra mot lagret

Hej!

Jag har lärt mig att vid t.ex. ett inköp av varor på, låt säga, 100 000:-, så bokför jag det direkt mot lagret för att få ett resultat som är rätt. Senare vid försäljning gör jag en vanlig kontering men också en schablonkontering mot lagret och "inköp av varor" -kontot. Exempel:

Jag har köpt in 100 produkter för 1000:- x moms/st...

Vilket sortiment i killens drömaffär? (Street, casual)

Tjena,

lite mini-marknadsundersökning här:

Om du, kille 15-45, som vi antager är intresserad av street- och casualkategorin, vad skulle du önska finnas i en butik som riktar sig till dig i denna målgrupp?

Vad skulle göra att du som konsument skulle vilja lägga dina pengar i den här typen av butik?

Sortiment, produkter, m...

Kategori: Affärsidéer

Program till att göra bilder/annonser till e-butiken

Annonser som man ser i tidningen/nätet ser alltid så proffsiga ut och jag antar att de görs med dyra proffsiga program.

Är det någon som vet vilka program som används? Eller alternativ till dessa?

Skulle vilja göra bilder till e-butiken med lite text och kampanjerbjudande och vill att det ska se snyggt och prydligt ut.

Ps. Jag...

Kategori: Inköp

Moms

Jösses vad momsfrågor som dyker upp! Wink

Har köpt webbsideutrymme hos one.com och de har inte belastat min faktura med någon moms. Är jag då skyldig att bokföra moms ändå?

Alltså 25% av den totala summan 354:-?

Faktureringsmetoden och redovisningfirma - rent praktiskt

Hej.

Jag har en fråga:

Om man skall bokföra enligt faktureringsmetoden och lämnar bort all bokföring till en redovisningsfirma. Hur fungerar detta rent praktiskt? Fakturorna skall ju bokföras när dem kommer men om jag har fakturan oss mig och betalar den själv hur görs detta vanligen då?

Feedback på cateringidé

Hejsan
Jag har fått en idé som jag gärna vill ha feedback på. Min "idé" i kort består av att erbjuda företag/arbetare i min stad utkörning av smörgåsar, baguetter och liknande till frukost och lunch.
Nu pratar vi nybakat bröd med färska råvaror, till samma pris som ICA-mackor som man i min mening inte kan kalla färska (eller goda för den dele...

Kategori: Affärsidéer

webbentreprenör i Uppsala/Stockholm

Hej!

Mitt namn är Anders Turesson, jag har jobbat med webb i många år och har precis flyttat till Uppsala.

Nu söker jag efter andra med samma intressen för att bygga upp mitt nätverk här i Uppsala.

Sysslar du med webb, tryck, foto, och är intresserad av entreprenörskap och företaganade? Kontakta mig, vi kan säkert hjälpa varan...

Korrigering av upplupna kostnader...

Hej,

I det av stämman fastställda bokslutet (räkenskapsåret 2008) ingår upplupna revisionskostnader (2992, 10tkr). Det belopp som avsattes i bokslutet var ju en gissning eftersom faktura från revisorn kommer först senare. Nu har fakturan från revisorn kommit och det fakturerade beloppet - 5tkr - är lägre än det belopp som har avsatts på 2992...

Skattedeklaration panik?

Har en enskild firma (startat Okt 08) med F-skatt,  skattedeklaration var tredje månad, bokslutsmetoden, inga anställda.

Har skattedeklarerat (0 kr) för perioden (Okt-Dec 2008) och nu ska deklarera för perioden (Jan-Mars 2009).

Jag har inte bokfört något än pga. att jag inte har hittat ”rätt” bokförings program, men nu har jag bestämt...

Hitta agenter till IT-Produkter

Hej!
Mitt namn är Sebastian Nilsson och har nyligen startat en e-handel som ska sälja restlager och liknande under en vecka. Men jag har väldigt svårt att hitta vart jag ska vända mig. Borde jag inte vända mig till agenterna för de olika bolagen?
Har ni några tips hur jag ska gå tillväga?

Kategori: Inköp