Senaste inläggen

Facebook

Hej.

Driver tre butiker och vi har börjat använda Facebook i vår marknadsföring.

Undrar ifall någon har tips om hur man ska få in medlemmar på sin Facebook sida?

Tack på förhand

Sebastian

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Parfymföretag!

Hej! Jag har hållt på med parfymtillverkning ett tag nu.. och funderar på starta ett företag som skulle tillverka och sälja parfymer, verkar detta som en bra affärsidé?
Parfym är relativt billigt att tillverka men kan säljas för ett dyrt pris i affär.

Och hur går man till väga för att sälja B2B?? (Åhléns eller dylikt)

Tacksam för...

Kategori: Affärsidéer

Kompanjon sökes till tjänsteföretag i Baltikum

Kompanjon sökes till ett BPO (business process outsourcing) företag i Baltikum. Vår affärsidé är att tillhandahålla billig back-office personal som arbetar på distans från Baltikum till vissa arbetsintensiva brancher.

Du bor i en av storstäderna, helst i Stockholm. Erfarenhet från B2B försäljning till inkasso, redovisnings och finansbranche...

Kategori: Söker/eftersöker

Positiva nyheter

kommer jag endast att ge som är beslutade eller tänkta att beslutas. Stor stor sådan är ändring av direktavdrag som blir ½ basbelopp + moms. Trakamenten höjs och har man ingen faktisk kostnad för boede får man dra ett halvt trakamente enl. landets lista. Att ha företag där man har med utlandsuppdrag att göra är ofta roligt lärorikt kostnadseffektiv...

Kategori: Allmänt

Registrera firma i utlandet för att få låg kostnad...?

Hej,

Kom på en tanke precis och sitter smått och gott och funderar över detta.

Hur funkar det om jag skulle registrera ett AB (ltd) i England (40% skatt?) eller Hongkong (20% skatt?) där skatterna är lägre? betalar jag fortfarande ngt skatt till Sverige förrutom momsskatt?  Det handlar om detaljhandelsföretag.
Kan ngn ge mig en sn...

Kategori: Företagande över gränserna

Konton vid köp från EU

Om man köper varor från annat EU-land brukar det enligt alla rekomendationer bokföras på ett konto "Varuinköp från EU" exempelvis 4505. Det känns dock som om ett sådant konto är för när man köper en vara med avsikt att sälja den vidare, antingen direkt eller efter förädling.
Ska man även bokföra mot detta konto om man handlar maskiner/inventarie...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Tillverkningskostnad?

Jag hoppas någon på detta forum ska kunna hjälpa mig!

Jag måste få fram lite fakta om vad det kan kosta att tillverka produkter i Asien eller någon annanstans där kostnaderna fortfarande är låga.
Produkten i sig kommer vara en teknisk lösning med en display som ska kunna ta emot information från några olika sändare inom ett visst område....

Kategori: Företagande över gränserna

Direktavskrivning på ett halvt basbelopp

Har läst lite här och var att det föreslås bli så att (alla) företag från och med i år får göra direktavskrivningar för inventarier som kostar mindre än ett halvt basbelopp. Är det beslutat och klart (kan inte hitta nåt på varken bokföringsnämndens eller skatteverkets hemsida annat än att det just finns ett förslag) så att man inte får skäll...

varuinköp/varulager

Hej 🙂

När ABet gör ett varuinköp bokförs det ju på 4010 Varuinköp. Men, ska det också bokföras direkt som Varulager?

Räcker det att man bokför på Varulager vid bokslutet? (alltså en gång om året).

Hur gör man Varulager bokföringen rent bokföringsmässigt?

Tack på förhand

Namnförslag

Hej!

Ska starta ett företag som säljer hundtäcke och hund/katt snacks och lite annat till hund/katt.
Vill gärna ha förslag på namn som är lätt att lägga på minnet och som domän namn.
Vänder mig till skandinaviska kunder.

tack för tips!

Kategori: Allmänt

Behöver hjälp! Några frågor ang. kontantmetoden

Hej!

Har nyligen startat en Enskild firma (postorderfirma) och är hyfsat ny inom bokföringen, men brukar för det mesta kunna hitta svar på mina frågor genom att leta igenom andra inlägg (mycket informativt forum!) eller plöja igenom böcker, men nu är det några funderingar jag inte kunnat hitta svar på.

1. Jag har några ggr. fått f...

Pressmaskin för T-shirts säljes

Försöker igen att annonsera. (sist var det någon som larvade sig så jag tog bort annonsen)

Tröjpressmaskin Transmatic

Tillverkningsland: Italy.
Model ECO.
Anno 1996
Watt 1700
Volt 220
Matr N - 30609

En maskin att göra dina egna tröjtryck. Du printar (laser eller bläck) spegelvänt på ett speciel...

Kategori: Till salu

Finnes: Kontorsplats(er) centrala Gbg

Reklambyrå hyr ut möblerad(e) kontorsplats(er) i centrala Göteborg. Nyrenoverat och trevliga kollegor! I första hand söker vi 1-2mansföretag inom webb, PR, marknadsföring el. dyl. Inflyttning omgående eller hösten 09. Maila info@kreafon.se för mer information.

Hur lösa bruten nummerserie?

Jag har börjat fakturera men gjorde ett dumt nybörjarmisstag.

Försäljningarna började rulla på, jag började fakturanummerserien med 200901 och fick in en två muntliga beställningar som jag i "huvudet" fakturerade, eller jag avsatte dessa nummer tills jag hann göra fakturorna och väntade med att skicka iväg dem.

Eftersom jag visste att...

Föräldrapenning och löneutbetalningar

Nu har jag räknat så jag har röda hjärnceller istället för grå!

Men jag får inte ordning på det - och detta är bakgrunden; min man och jag arbetar i samma egna företag som är ett AB. Vid AB så är man "anställd" i FKs ögon (fast man inte tar ut lön, eller omsättningen är liten). Alltså är din månadslön = SGI ... eller är det årslönen delat i...

Hur bokföra delutbetalning av lön?

Jag har gjort lönekörning i löneprogramet, men när lönerna skulle betalas tog jag inte ut full lön på mig utan bara en del. Resten har jag tagit ut lite senare. Visst måste det väl finnas ett konto för att "mellanlanda" den del av lönen som utbetalades senare?

Hushållsnära tjänster som förmån?

Hallå alla,

Finns det någon som på ett lite enkelt sätt kan beskriva de skattemässiga konsekvenserna av att man får förmån i form av hushållsnära tjänster och hur skattereduktionen då fungerar? Jag har ett AB och överväger att låta bolaget betala för sådana tjänster och sedan bli förmånsbeskattad för detta.

Enligt vad jag har förståt...

Entreprenörer i samverkan

Jag söker entreprenörer och/eller anställda/arbetssökanden som har allvarliga planer på att starta egna företag. Ni har alla, liksom jag, en eller flera affärsidéer som ni vill förverkliga.

Tanken är att i arbete om 4-5 personer analysera, förbättra och förverkliga affärsidéerna med störst potential. Jag söker människor mellan 25-55 år i Gö...

hjäääälp!

Hej igen..... nu har jag verkligen problem. Sitter som bekant med en väns bokföring. Tidigare har en "redovisningsbyrå" skött detta fram till augusti förra året men det var så extremt mkt slarv och oordning att jag var tvungen att starta om (vet inte ens om det är lagligt?). Nåväl. Problemet som dykt upp nu är ju att man tidigare lämnat in Skattede...

design skydd? ändra etikett namn? kläder/varumärkesintrång

Hej,

En kund vill sälja mig kläder, några av dem har H&m och MQ etikett fastklistrad.
Personen i fråga säger att han säljer till mig och att han har rätt att åter- sälja (re-sell) dessa varor.
Jag är misstänksamt över detta om det verkligen är så. Personen som kommer från tredje världen säger även att han har papper på det (men sånt g...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik