Senaste inläggen

Kompanjon/delägare sökes

Söker delägare/kompanjon.
Driver webbutik inom mode/kläder som enmansföretagare.
Nischat sortiment med god utvecklingspotential.
Kunskaper inom webdesign/marknadsföring en fördel.
Finns i sydvästra Sverige.

Kategori: Söker/eftersöker

Söker IT-produkter

Hej! Jag håller på att starta en e-handel där det kommer vara ett erbjudande på en produkt per dygn. Detta erbjudande ska vara en IT-produkt och jag är nu på jakt efter företag som vill rensa sina restlager på detta sätt.

Feedback på IT-handel.se

Hej!
Jag håller på att bygga en e-handel där jag ska ha ett erbjudande per dygn och fungera lite som en blogg. Jag har byggt upp det hela med Wordpress och WP e-commerce plugin.
Men nu vill jag ha lite feedback av er för att få den så bra som möjligt. Ska jag ändra uppbyggnaden? Fler funktioner?
Bara dränk mig med feedback!  ;)
NI hitt...

Kategori: Feedback

Hur löser man detta!

Har för vana att alltid när jag får en inbetalning från kund till paypalkonto, att flytta pengarna direkt till företagetskonto,
Igår som kom det in 2700 på en order, men innan jag han flytta över pengarna så drog en leverantör ca 1000 kr från paypal kontot, så jag kunnde bara flytta över ca 1700 kr.
Nu kommer det bli fel i färetgates konto b...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Offert och betalning

Hej

Om man har lämnat ett offert med 30 dagars som betalnings vilkor, inga andra vilkor. Kan då kunden kräva att allt ska vara levererat innan de betalar? Vi har leverat men vi skickade fakturan på 30 dagar någon vecka innan leverans.

Tack på förhand.

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Rätt bokföringsprogram ...

Hej,
Skulle vilja att ni hjälpte mig med att hitta rätt bokföringsprogram. Det finns ju hur många som helst!
Nedan har jag skrivit lite om mitt företag och mina behov.

Mitt företag:
Enskild firma
1-4 kunder i månaden
Inga anställda
Redovisning varje kvartal

Vad jag behöver:
Handel med utlandet (utanför EU)
Trak...

Logimoms vid arrangemang

Hej

Om man arrangerar ett evenemang över en helg där övernattning och mat ingår i priset, dvs helpension, hur ska man då göra med momsen som kunderna ska betala? Jag köper in allt som ett paket.

Från min "leverantör", alltså logistället, är det en del som består av övernattning (12% moms) och en del som består av maten (25% eftersom d...

Hårwax

😃 Hallå allihopa,
Jag befinner mig just nu i kina, och jag fick häromdan ett mejl där en kompis frågade mig om jag kunde skicka lite wax till honom... Det som fick mig intresserad var att den waxen använder jag själv... Som jag köper väldigt billigt i affärerna... Efter mejlet så börja jag googla efter den waxen i Sverige.. blev lite överassk...

Kategori: Affärsidéer

Mycket tacksam för hjälp!

Hej!

Jag har nyligen dragit igång ett mycket intressant projekt och skulle behöva hjälp med följande undersökning;

http://www.surveymonkey.com/s.aspx?sm=lKwu4fyMUuS7cWdsDQzADQ_3d_3d

Undersökningen består endast av 6 flervalsfrågor så det går riktigt snabbt  ;)

Skulle också bli mycket glad för kommentarer på branschen ja...

Kategori: Allmänt

Facebook

Hej.

Driver tre butiker och vi har börjat använda Facebook i vår marknadsföring.

Undrar ifall någon har tips om hur man ska få in medlemmar på sin Facebook sida?

Tack på förhand

Sebastian

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Parfymföretag!

Hej! Jag har hållt på med parfymtillverkning ett tag nu.. och funderar på starta ett företag som skulle tillverka och sälja parfymer, verkar detta som en bra affärsidé?
Parfym är relativt billigt att tillverka men kan säljas för ett dyrt pris i affär.

Och hur går man till väga för att sälja B2B?? (Åhléns eller dylikt)

Tacksam för...

Kategori: Affärsidéer

Kompanjon sökes till tjänsteföretag i Baltikum

Kompanjon sökes till ett BPO (business process outsourcing) företag i Baltikum. Vår affärsidé är att tillhandahålla billig back-office personal som arbetar på distans från Baltikum till vissa arbetsintensiva brancher.

Du bor i en av storstäderna, helst i Stockholm. Erfarenhet från B2B försäljning till inkasso, redovisnings och finansbranche...

Positiva nyheter

kommer jag endast att ge som är beslutade eller tänkta att beslutas. Stor stor sådan är ändring av direktavdrag som blir ½ basbelopp + moms. Trakamenten höjs och har man ingen faktisk kostnad för boede får man dra ett halvt trakamente enl. landets lista. Att ha företag där man har med utlandsuppdrag att göra är ofta roligt lärorikt kostnadseffektiv...

Registrera firma i utlandet för att få låg kostnad...?

Hej,

Kom på en tanke precis och sitter smått och gott och funderar över detta.

Hur funkar det om jag skulle registrera ett AB (ltd) i England (40% skatt?) eller Hongkong (20% skatt?) där skatterna är lägre? betalar jag fortfarande ngt skatt till Sverige förrutom momsskatt?  Det handlar om detaljhandelsföretag.
Kan ngn ge mig en sn...

Kategori: Företagande över gränserna

Konton vid köp från EU

Om man köper varor från annat EU-land brukar det enligt alla rekomendationer bokföras på ett konto "Varuinköp från EU" exempelvis 4505. Det känns dock som om ett sådant konto är för när man köper en vara med avsikt att sälja den vidare, antingen direkt eller efter förädling.
Ska man även bokföra mot detta konto om man handlar maskiner/inventarie...

Tillverkningskostnad?

Jag hoppas någon på detta forum ska kunna hjälpa mig!

Jag måste få fram lite fakta om vad det kan kosta att tillverka produkter i Asien eller någon annanstans där kostnaderna fortfarande är låga.
Produkten i sig kommer vara en teknisk lösning med en display som ska kunna ta emot information från några olika sändare inom ett visst område....

Kategori: Företagande över gränserna

Direktavskrivning på ett halvt basbelopp

Har läst lite här och var att det föreslås bli så att (alla) företag från och med i år får göra direktavskrivningar för inventarier som kostar mindre än ett halvt basbelopp. Är det beslutat och klart (kan inte hitta nåt på varken bokföringsnämndens eller skatteverkets hemsida annat än att det just finns ett förslag) så att man inte får skäll...

varuinköp/varulager

Hej 🙂

När ABet gör ett varuinköp bokförs det ju på 4010 Varuinköp. Men, ska det också bokföras direkt som Varulager?

Räcker det att man bokför på Varulager vid bokslutet? (alltså en gång om året).

Hur gör man Varulager bokföringen rent bokföringsmässigt?

Tack på förhand

Namnförslag

Hej!

Ska starta ett företag som säljer hundtäcke och hund/katt snacks och lite annat till hund/katt.
Vill gärna ha förslag på namn som är lätt att lägga på minnet och som domän namn.
Vänder mig till skandinaviska kunder.

tack för tips!

Behöver hjälp! Några frågor ang. kontantmetoden

Hej!

Har nyligen startat en Enskild firma (postorderfirma) och är hyfsat ny inom bokföringen, men brukar för det mesta kunna hitta svar på mina frågor genom att leta igenom andra inlägg (mycket informativt forum!) eller plöja igenom böcker, men nu är det några funderingar jag inte kunnat hitta svar på.

1. Jag har några ggr. fått f...