Senaste inläggen

Säljfinansiering till privatkunder

Jag kommer starta ett TM företag där vi kommer behöva erbjuda säljfinansiering till privatkunder. Känner ni till något finansieringsföretag som accepterar avtal via ljudfil ?

Med avtal via ljudfil så menar jag att säljaren läser upp avtalet och kunden godkänner den muntligt.

De flesta jag har sett vill att man skickar in avtalet.

Kategori: Allmänt

Fel i inlämnad deklarationen

Har till mitt förtret upptäckt ett fel i företagets deklaration som redan är inskickad till Skattemyndigheten. Förstår jag informationen rätt på Skattemyndighetens hemsida så är det bara att skicka in en ny deklaration, den senaste gäller.

Får det några konsekvenser att skicka in en ny deklaration? Straffavgift eller likande?
Finns någo...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Uppskov på deklarationen

Min revisionsbyrå hade begärt uppskov på min deklaration, när jag ringde idag och kollade hur det gick med min deklaration.

Skälet var att dom inte hade haft tid och att detta är helt normalt - något som alla revisionsbyråer gör då de inte kan hinna alla företag före 4 maj.

Stämmer detta? Och är det verkligen ett giltigt skäl att de b...

Återförsäljare sökes

Funderar du på att starta eget, eller är du redan egen företagare? Är du intresserad av att börja marknadsföra och sälja exklusiva kristallprodukter, såsom vinglas, skålar, vaser mm? Eller har du kanske rentav redan en verksamhet där du skulle vilja utöka ditt produktsortiment? Kontakta Kristallex för samarbete, [email]info@kristallex.se[/email].

Kategori: Söker/eftersöker

Vad är fördelar med att driva t.ex. hemsida genom ett företag?

Jag tar det rakt uppifrån och ner. Jag och 2 vänner har nyligen startat ett brittiskt aktiebolag, alltså ett Ltd. Vi har många olika idéer som vi vill genomföra men tyvärr ligger en del en bit bort i tiden, särskilt eftersom vi saknar kapital till dem.

Eftersom vi har många bekanta (och bekanta till bekanta) som gör hemsidor, programmerar oc...

Kategori: Allmänt

Bokslut i sista sekund

Hej, jag behöver er hjälp för jag har kört fast.  Min tanke har varit att ta hjälp att göra bokslut och deklaration men plötsligt var det försent så nu får jag sitta och gissa så att det bli rätt! Jag använder mig av kontantmetoden, betalar moms en gång om året och 2008 är mitt år 2. Mitt bokföringsprogram är kopplat till Swedbank, Capax SpeedLedge...

Inkomstskatt?

Hej,
Ska inkomstskatt betalas om man ska ta ut lön ur en passiv näringsverksamhet? Särskild löneskatt ersätter, om jag förstår det hela rätt, egenavgiften. Namnet "särskild löneskatt" fick mig och börja fundera om den eventuellt ska användas istället för både egenavgiften och inkomstskatten?

Hyra ut "fixare"

Vad tror ni om den här idén?

-----------
Företaget Fixaren har en hemsida där privatpersoner kan beställa hjälp med olika saker i hemmet, t.ex kratta gräsmattan, klippa gräset, måla staketet, dammsuga, plocka ogräs osv.

Fixaren lägger sedan ut jobbet på entreprenad till idrottsföreningar som, mot ersättning, gör jobbet. Fixaren ski...

Kategori: Affärsidéer

Bokföra utg. moms vid EU-handel med Privatperson

Halloj!

vilket konto ska jag egentligen bokföra utgående moms på vid försäljning av varor till privatperson inom EU? Jag har tidigare bokfört konto 2615 för EU och 2611 för Sverige, men stämmer det verkligen?

Varför jag tvekar är att jag nyligen läst att man bokför den fiktiva momsen vid EU-import på 2615 och 2645.

Ska man kans...

(Brådis) Dekaration av nedlagt bolag (HB)

Hej,

Paniken hopar sig och behöver lite hjälp.

Har tillsammans med mid fd. fru haft ett handelsbolag som blev avregistrerat 2008-02.
I deklarationen sist (inkomstår 2007) så deklarerade jag (och hon) 7997 kr på "Underskott av passiv näringsverksamhet" (130) (min privata deklaration).

Företaget har inte haft någon aktivitet u...

Gratis annonsering

www.butiksfonster.se är en sida för F-skattare att annonsera gratis. Med presentation av företaget samt annonsering av produkter.
Verkar mest inriktat på webshopping

Kan vara bra för nystartade för att få igång lite reklam utan att ha en förmögenhet.
etablerade me...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Ska jag bokföra Prel.skatten eller inte?

Har läst i övriga trådar om betalning av egen Prel.skatt i enskild firma.

Det verkar finnas flera bokföringsvarianter (om den överhuvudtaget ska bokföras) och jag känner mig lite förvirrad.

Jag har betalt Prel.skatten med egna pengar (inte från företagskonto). Ska jag då bokföra:

2018 K Egen insättning
2012 D Egna skatter...

Jag är fri!

Så var den sista blanketten ifylld, och man kan åter konstatera att man lyckats deklarera alla rutor och blanketter. Det är en lättnadskänsla som slår det mesta när man får luta sig tillbaka och konstatera att det tar säkert flera veckor innan det ligger ett brev i lådan som börjar med "Begäran om kompletterande upplysningar avseende... "

Nu...

Kategori: Off Topic

Hur bokför man en inkomst från utlandet?

Vid köp av en utlandstjänst (utanför EU) bokför jag den så här: 

55XX D Övrig kostnad
2640 D Ingående moms
2614 K Utlands moms
1940 K Bank

Men hur bokför jag en inkomst (provision) från utlandet (utanför EU)? När jag lägger på min fiktiva moms så ökar ju värdet i 30XX och stämmer inte med vad som i verkligheten sitter p...

Att hitta Leverantörer ?

Hej, jag är ute efter att få tag på en leverantör utomlands. "Asien eller Central america Syd America"
Jag frågar mig själv att enklaste formen för den typen av sökning måste då vara internet och inrikning mot de leverantör/relaterad product osv eller hur?
Obs : jag är ute efter leverantör som utformar producter inte sånt som redan finns, kän...

Kategori: Affärsidéer

byggmoms

Hei,

Jeg arbetar genom mitt firma som underentrepenör och får betalt utan moms, - såkalt byggmoms.  Betyder detta at jeg inte kan skriva av moms jeg har betalat när jeg har köpt verktyg, arbetskläder etc. ?

mvh knut

Aktier

Aktiehandel som hobby är ganska spännande verksamhet,  Jag har gjort det med en 0:a  mindre än om man ska hålla på med blygsam verksamhet. Under det halvår jag testat har kurserna rusat och det lär fortsätta på de jag läst in mig på. Jag har gjort så också att jag satt en gräns där jag säljer dessa för att slutligen bara ha 5-10 % kvar vid årets sl...

Kategori: Off Topic

Justering av Ingående balans?

Jag har gjort samma misstag som LLFF i tråden "Att bokföra privat allkonto", och använt ett allkonto för min enskilda firma, med besvärlig bokföring som följd.

Jag har läst svaren i tråden och förstår att jag ska använda eget uttag resp egen insättning istället för bank i bokföringen.

Men hur gör jag med Ingående balans? År 2008 had...

Deklarations frågor (E.F), SKV svarar ej, provar här! ..

Hej! deklarerar min enskild firma för första gången och har lite frågor. Har mailat skatteverket men troligvis har dem högtryck för inget svar har kommit och jag vill deklarera så snart som möjligt. Hoppas någon här kan hjälpa mig!

1) Jag delar en lokal med en kamrat (vi står båda två på den) , vi löste det så att han betalat hela hyran med...

Bokföra ett MINUSresultat

Hej

Förra året när mitt bolag gick [color=blue]plus[/color] bokförde jag såhär;

8999 - Årets Resultat - Debit
2919 - Årets Resultat - Kredit

Men 2008 gick jag [color=red]minus[/color], ska jag då göra tvärt om?!?!?!?!  Dvs;

8999 - Årets Resultat - Kredit
2919 - Årets Resultat - Debit

Tacksam för hjälp...