Periodiserings samt Expansionsfond

6
Hej

Vid förra årets deklaration fick jag hjälp av en revisor. Hon skrev ett belopp i ruta R34 (avsättning till periodiseringsfond) samt ett belopp i ruta R36 (ökning av expansionsfond).

Jag undrar vad detta är? Jag får väl betala denna skatt vid ett annat tillfälle, man bara skjuter upp det?!

Detta år gick jag ett par tusen [color=red]minus[/color], kan det inte vara en ide att lösa dessa fonder då?

Tacksam för lite hjälp och tips...
1324
2
Jo absolut. Sedan är ju frågan om du har andra inkomster. Annars skall du ju återföra även grundavdraget. [br][br]Hans
6
Jo jag har en annan inkomst som dessutom är min "huvudinkomst". Då bör jag kanske göra mig av med dessa "fonder".
1324
2
OK du har en annan inkomst. Då tar den ju hand om grundavdraget så att säga. [br][br]Men som sagt. Se till att lösa tillbaks någon av fonderna så du får 0 resultat iallafall. [br]Vilken skall man ta först. Det beror ju på framtiden + ditt kapital i företaget vid årsskiftet. [br][br]Expansionsfondens storlek beror ju på hur mycket kapital företaget har vid årsskiftet. Så har du tagit ut pengar under året kanske du MÅSTE återta en viss summa. [br][br]Periodiseringsfonden måste ju lösas tillbaks inom 5 år så därför tvingas man att återta år 6 om det inte görs tidigare och det kan ju vara ett skattemässigt dåligt år att återta.  [br][br]Hans
223
Det här vill jag veta mer om. Om någon har tid, ork och lust: Kan du förklara periodiseringsfond och expansionsfond för en femåring, när de används och varför/vid vilka tillfällen man använder den ena framför den andra?
1324
2
Periodiseringsfonden är avsedd för att skjuta upp sin skatt till ett senare år. [br]Expansionsfonden är avsedd för att sätta av pengar till en framtida investering. [br][br]Ok. Nu är det många som tar detta för att slippa betala skatt och tror att det alltid är en bra affär. Men det är det kanske inte beroende på hur framtiden ser ut. Låt säga att jag tvingas återta (och då skatta för vinsten) ett år då jag gått mycket bra. Då kanske jag får betala statskatt på inkomsten som jag kanske inte behövt det år jag satte av fonden. [br]Så att använda fonderna kan nog vara bra om man vet vad man gör och är medveten av konsekvenserna. [br][br]Periodiseringsfonden är en fond där man sätter av ev viss mängd av vinsten i fonden. Pengarna behöver inte finnas kvar i företaget (skattemässigt alltså men det är ju en fördel att man inte gått på krogen för dom då man ev skall skatta för dom) Dock måste man återta denna fond senast 5 år efter den sattes av.  [br]Tanken är nog att företag som har bra och dåliga år skall använda denna typ av fonder. Ex år ett växer grödorna bra. Då sätter man en fond på 100 000:- . Nästa är går bolaget med förlust pga missväxt på 100 000:-. Då kan man återta fonden och har då ett bokslut på 0:- . Så detta innebar att man slapp och betala egenavg och kommunalskatt på summan år ett.  [br][br]Expansionsfonden är en annan typ av fond. Denna kan man sätta av pengar i så länge dessa pengar finns i företaget. Men tar man ut företagets pengar som lön så kanske man tvingas att återta fonden under deklarationen. [br]Så länge man har en aktiv fond så betalar man en "skatt" som är samma som bolagsskatten. När man sedan återtar får man tillbaks denna "skatt". [br][br]Nu finns det en massa regler för denna typ av fonder så du bör nog läsa på innan du börjar att använda det hela.  Och det tycker jag att företagaren skall förstå. Inte bara revisorn  ??[br][br]Hans
1165
Du är en klippa Hans! Förklarar saker så att man alltid förstår dem. Funderat på att skriva böcker i ämnet?[br][br]Av egen erfarenhet så vet jag att periodiseringsfonder är lätta at glömma bort. Men Skatteverket glömmer inte bort dem, och deras slutskattebesked kan bli rätt bittra läsningar när de dyker upp strax före jul med en summa att betala in som man inte alls hade räknat med.
223
Tusen tack för utläggningen![br][br]Jag har några frågor:[br][br][quote author=hfohrman link=topic=5359.msg25862#msg25862 date=1242334155][br]Låt säga att jag tvingas återta (och då skatta för vinsten) ett år då jag gått mycket bra. Då kanske jag får betala statskatt på inkomsten som jag kanske inte behövt det år jag satte av fonden.[/quote][br][br]1. Varför skulle jag behöva betala statsskatt om jag återtar ett år föra att kvittar det mot ett sämre år?[br][br]2. Vad menas med att pengarna inte behöver finnas kvar i företaget "skattemässigt"?[br][br]3. Har man flera periodiseringsfonder från olika år som löper parallellt?[br][br][quote]Nästa är går bolaget med förlust pga missväxt på 100 000:-. Då kan man återta fonden och har då ett bokslut på 0:- . Så detta innebar att man slapp och betala egenavg och kommunalskatt på summan år ett.[/quote][br][br]4. Men egenavgifter och kommunalskatt måste man väl alltid betala i samband med löneutbetalningar? Är det inte så att bolagsskatten är det man slipper betala?
1324
2
[quote author=foe link=topic=5359.msg25894#msg25894 date=1242593523][br]1. Varför skulle jag behöva betala statsskatt om jag återtar ett år föra att kvittar det mot ett sämre år?[br][/quote][br]Vad jag menade är att om du tvingas återta ett riktigt bra år då du utan återtaget ligger nära brytpunkten för statsskatt så kanske återtaget gör att du kommer över brytpunkten och därför tvingas betala statsskatt på denna del. [br][br][quote author=foe link=topic=5359.msg25894#msg25894 date=1242593523][br]2. Vad menas med att pengarna inte behöver finnas kvar i företaget "skattemässigt"?[br][/quote][br]Du behöver inte ha kvar pengarna i företaget helt enkelt. Men eftersom det är en latent skatteskuld kanske man skall ha kvar den delen iallafall för ens egen skull. Det är ju tråkigt att få efterskatt på 100 000:- och man har använt dom för 5 år sedan för att gå på krogen.  :) [br][br][quote author=foe link=topic=5359.msg25894#msg25894 date=1242593523][br]3. Har man flera periodiseringsfonder från olika år som löper parallellt?[br][/quote][br]Japp. [br][br][quote author=foe link=topic=5359.msg25894#msg25894 date=1242593523][br]4. Men egenavgifter och kommunalskatt måste man väl alltid betala i samband med löneutbetalningar? Är det inte så att bolagsskatten är det man slipper betala?[br][/quote][br]Nu pratar vi ju Enskild firma och då har ju ägaren ingen "lön" utan företaget betalar skatt efter företagets vinst. Oberoende av om pengar tas ut som "lön" eller ej. [br][br]Hans
223
[quote][br]Nu pratar vi ju Enskild firma och då har ju ägaren ingen "lön" utan företaget betalar skatt efter företagets vinst. Oberoende av om pengar tas ut som "lön" eller ej. [br][/quote][br][br]Okej. Och analogin i AB-fallet är alltså att man undviker bolagsskatten...?[br][br]Jag förstår numera de intrikata skillnaderna mellan periodiseringsfond och expansionsfond, och det har jag dig att tacka för!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.