Senaste inläggen

Bokföring vid överföring från PayPal till svensktbankkonto

Hej alla!

Vill först börja med att tacka för att den här sidan finns! har använt sökfunktionen flitigt.

Jo det är så att jag driver ett engelskt aktiebolag med en filial i sverige. Jag har en revisor som sköter bokslutet och en revisionsfirma som sköter bokföring.

Nu har vi så PayPal har ett eget konto i bokföringen och sedan d...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

bokföra drivmedelskostnader

har en enskild firma och håller på med trädgårdsanläggning, vilket innebär att jag åker runt till folk och lägger plattor o dyl. Använder min privata bil till det och undrar vilket konto jag ska använda mig av när jag tankar med mitt företagskort och pengar således dras från mitt företagskonto?

Var hittar man Pensionerade mäklare?

Var hittar man Pensionerade mäklare?

Någon som har några tips kanske?

Tackar på förhand ..  🙂

Kategori: Allmänt

Företagare med f-skatt i en ny niche

Hejsan!
Jag funderar på att starta en webbshop inom ett område jag har intresse för och tänkte ha det som en hobby på sidan av. Jag har kommit i kontakt med en leverantör men kommer också beställa prylar (nya så klart) från eBay och sälja dem.

Jag har idag en enskild firma inom webb med f-skatt. Hur löser jag min försäljning i webbshopen?...

Kategori: E-handel

Vad kan man göra - polisanmäla?

Jag anlitade en programmerare att göra ett jobb för ett antal år sedan. Han la upp mitt projekt på sin server. Tyvärr blev priset alldeles för högt så jag beslutade att jag ville flytta min websida till en annat företags server.

Jag bad att få veta vilka krav på vilken server som skulle kunna köra websidan.
Först fick jag inte veta mer än...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Slippa betal inmoms vid momsfri verksamhet?

Jag har startat enskild firma med till största delen momsfri verksamhet. Jag har alltid utgått från att jag trots detta måste betala den ingående momsen vid inköp av varor etc. Nu har jag dock blivit förvirrad då en kollega till mig påstår att hon inte ska behöva betala moms på sin hyra eftersom hon bedriver momsfri verksamhet.

Hur funkar d...

Vad händer med en vikarie om den ordinarie anställde kommer tillbaka?

Vi säger att en anställd har fått ledigt i 8 månader för att studera och man har anställt i vikarie i den anställdes plats. Men den anställde avbryter sina studier efter 4 månader och vill komma tillbaka i arbete, vilket han/hon får efter två veckor enligt gällande lag. Vad händer då med vikarien? Kan man säga upp den? Hur lång är uppsägningstiden?

Att räkna ut semesterlön

Hej!

Jag har en fråga på en uppgift (skolfråga) som lyder såhär:

[QUOTE]Jonas är anställd från den 1 januari, Hans från den 1 mars och Martin från den 1 september. Alla har fått en månadslön på 12 000 kr.

Hur mycket semesterlön (kronor) har var och en rätt till år 2005?[/QUOTE]

Pålägg för fakturauppdelning?

Hej!

Det jag undrar över är följande:

Vilka kostnader får man ta ut för merarbete t ex uppdelning av faktura?
Vad ska denna extrakostnad baseras på?
Finns det några regler för detta?
Får man lägga på en extrakostnad på 1950 kr som ska betalas i förskott när en kund vill dela upp en faktura?
Ska man som kund acceptera en ex...

Har någon en mall till en köpnota av aktier?

Är det någon som har en sådan mall att dela med mig? Maila den vänligen till bifogad e-mailadress nedan.

Tack på förhand!

[email]simon.wz@gmail.com[/email]

Säljer ett parti NYA solglasögon

Hej, jag säljer ett parti moderna blandade solglasögon, totalt 234/st- där st pris/31 SEK.Hämtas i GBG eller Fraktas.
För mer info och bilder kontakta mig!

Kategori: Till salu

Extra avgift på uppdelad faktura?

Hej!

Jag har försökt bestrida en faktura som jag inte kunde betala. (Se foruminlägg Avtal mellan näringsidkare). Efter många om och men, t o m med kränkningar mot mig som kund har företaget gått med på en uppdelning av fakturan. Men med ett villkor: att jag ska betala 1950 kr extra för uppdelningen.

Får man göra så? Vilka kostnader få...

Bokföringen paralellt med webbshoppens betalningssystem

Hej!

När man driver webbshop har man i många fall avtal med part som tillhandahåller ett betalsystem för kortbetalning, betalningar tas om hand av denna andra part och samlad summa pengar förs sedan över till oss i slutet av varje månad. Min fråga är hur jag bokför detta i vårat bokföringssystem, innan vi får pengarna. När en kund har köpt o...

Privat utgift på samma räkning som företagsutgift

Har fått en räkning som olyckligt nog innehåller både sånt som företaget och jag själv ska betala. 1000 kr för företaget, 600 kr privat och 400 kr moms. Om jag betalar detta via företagets pg hur bokför jag detta korrekt?

Hjälp med verksamhetsbeskrivning

Hej!
Jag driver ett antal sajter som jag har affiliateinkomster på och jag tänkte att jag kan ha det på mitt företag men hur ska jag beskriva verksamheten.  Då det är många sidor kan jag då skriva t.ex.  Reklamintäkter på diverse hemsidor?

Behöver lite hjälp som ni märker ;)

Kategori: Allmänt

Domänadress och varumärkeslagstiftning

hej!

Äger några webbsidor med innehåll för fotbollsfans. De flesta av domänadresserna är namn på fotbollsspelare, med ändelse .info.

Fick i dagarna ett brev från ett advokatkontor i tyskland som säger att spelaren med det speciella namnet vill ha min domän för hans namn är tydligen registrerat som varumärke.
Annars skall de gå till...

Sälja till butikskedjor

Hur går man till väga om man vill sälja en "IT" produkt till en butik, allt från små enskilda dataföretag till SIBA, Media Markt..?

Vem ska man tala med, hur ska man presentera sig, vad ska man presentera, hur övertygar man att denna produkten är köpkraftig och billigare och bättre än produkterna i deras sortiment...

Vilket pris ska m...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Intresserad av personlig utveckling?

Hej!

Heter Christian och driver sedan 1 år tillbaka projektet PowerOfLife.
PowerOfLife - levererar artiklar, blogginlägg och media med fokus på personlig utveckling och entreprenörskap. Fokus på åldersgruppen 18-35.

Jag är på jakt efter en kompanjon (med egen F-skatt) inom STHLM området som kan och vill engagera sig i projek...

Kategori: Söker/eftersöker

Vill köpa emballage, men vart ifrån?

Hej!
Jag har enbart en gång köpt in emballage till min webshop. Jag säljer relativt små saker men det kommer med alla säkerhet bli större objekt i framtiden. Jag har köp tidigare från boxon.se men jag är extremt missnöjd med deras hemsida att jag helt enkelt inte pallar att handla därifrån. Som ni ser blir inköpet via internet och det jag behöve...

Kategori: Inköp

Skulle du köpa en mall för din hemsida på denna sajt?

Tacksam för synpunkter! www.webbmax.se

Kategori: Feedback