Senaste inläggen

Hjälp med företagsnamn

Hej alla företagare!

Jag håller på att starta ett Callcenter med främst inriktning på Telemarketing nu i början. Jag har lite problem med att komma på ett bra namn. Alla namn jag vill ha är upptagna. Jag hade vart jätteglad om ni kunde dela med er av lite namnförslag. Namnet skall helst inte innehålla 'Callcenter' eller 'Telem...

Kategori: Feedback

VANDRARHEM

Hej!

Jag är ny här på forumet.

Har länge velat starta ett vandrarhem men tyärr hittar jag inte mkt info på nätet.
Jag skulle behöva veta allt från A till Ö!
Samma undrar jag över hur det är att driva en festvåning?

Finns det någon expert där ute?

Tintin :vissla

Kategori: Affärsidéer

Köp av tjänst

Hej alla hjälpsamma!

Hoppas någon kan hjälpa mig med denna frågeställning.

Jag har tänkt sälja en tjänst åt andra företag och fakturera när tjänsten är levererad. Tjänsten är av rådgivande karaktär i samband med rekryteringar och fakturabeloppet på cirka 10 000 + moms. Kunden själv uttrycker sin beställning i form av epost/fax och lev...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Varför ska det vara så dyrt att profilera sig

En bra logga måste ju alla företag ha, men det brukar kosta. Var själv på jakt efter en någon som kunde hjälpa mig att profila företaget. Men det kostar dyra pengar om du vill ha ett proffs. Allt mellan 60 000 -100 000 kronor bara för idéarbetet.

Kollade nätet och hittade www.logofuture.se som är ny en svensk webbtjänst som ver...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Internationella kurir/fraktföretag för små leveranser

Finns det företag som kostar mindre än posten?

Jag har problemet att jag planerat att sälja träprodukter via en webshop, och främst då rikta mej mot Europesika länder. Problemet är att i och med att föremålen är så långa, går de inte som vanliga småpaket och då b...

Kategori: Företagande över gränserna

UNIK METOD

Hej!
Jag har en grej som jag gärna delar med mig av. Det är en utvecklingsmetod som enligt min erfarenhet saknar motstycke. Som före detta utvecklingsingenjör (mekanik) så kom jag i början 90-talet i kontakt med en analysmetod för systemutveckling (data) vars princip i dag uppfattas som de facto standard ”WW” som det heter. Enligt vad jag erfari...

bokföring av internetinkomster.

Hej, Jag driver en hemsida med lite reklam. Viss reklam tillåter incitament vilket betyder att jag får betala mina besökare för att registrera sig på företagets annonser..

Min fråga:

Låt oss säga att jag drar in 2000kr en månad och lagt ut 500kr för att personer ska göra sina registreringar.

Kan jag då räkna 500kr som utgifter...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Finansiering utan bank

Mitt andra inlägg! Kanske finns svar på frågan, ber i sådana fall om ursäkt.

Jag väntar svar från Almi, släkt och vänner. Det är stor risk att detta inte går igenom.

Det fungerar inte med:
- Kreditskulder från leverantörer
- Banklån
- Riskapitalist är det för låga summor antagligen?
- Delägare vill jag inte ha

Det g...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

E-handel med bra marginal!?

Hejsan,

Detta blir mitt första inlägg på detta forum och hoppas jag lägger inlägget i rätt forum.

Driver idag ett gym som går bra. I samma veva satsade jag 80.000 kr på en webshop för att sälja kosttillskott. Hade en bra affärsplan och en nisch. Men pga att gymmet går såpass bra finns ingen lust eller tid till detta.

Söker därf...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

export transport

har tankar på att importera från från Indien, för försäljning här hemma.
här täkt att fara ned dit och handla på mig varor stoppa i container för vidare transport.

mina frågor: kan man hyra/beställa en container av någon speditionsfirma ha den uppställd och fylla upp den själv för vidare transport.

hur funkar det med tull, säkerhet...

Behöver läsa på lite. Någon "kurs" att läsa online?

Tjohoo  🙂

Har länge velat starta eget och nu när jag fått så stor respons av intresserade köpare och fått bekräftat att det är en bra och säker "produkt" har jag öppnat min webbutik och skickat in registreringsuppgifter för eget företag.

Men jag känner att jag behöver läsa på lite om regler och annat man bör tänka på som eget företag...

Kategori: Allmänt

Den moderna butiken

Jag slänger upp min fråga här, hittade ingen bättre del.

Här på företagande.se finns de mängder med företagare som driver/drivit butik. Jag kommer inom en kort tid boka in möten med lämpliga butiker och presentera min idé, men först behöver jag göra en lättare analys.

Min fråga är hur ni som driver/drivit butik fokuserar på att skapa...

Hej!

Hej!

Kategori: Söker/eftersöker

Svenskt företag med uppdrag i Norge

Hei,

Mitt företag er svenskregistrerat och utförer tjänster innom byggbransjen/industri. Nu undrar jag om det vill innebära några komplikationer om jag skulle ta på mig ett uppdrag i Norge åt ett norskt företag?

Hur fungerar det i praktiken? Måste jag registrera mig på nått sätt i Norge eller kan jag bare köra på med mitt svenska före...

förvaltare...

hej, är det någon som har erfarenhet kring förvaltarskap och vad som gäller? Saken är den att jag har 2-3 stycken som har handlat i vår webbshop på kredit och sedan låtit bli att betala. När vi skickat inkassokrav har det visat sig att dem har förvaltare. Förvaltarna bestrider med hänvisning till att personen inte får ingå avtal.

Innebär det...

Söker investerare för 500.000 på 24 månader ..

Söker investerare för 500.000 på 24 månader ..

Hej,

Söker investerare på 24 månader för ett lägenhetsprojekt på 400-500 lägenheter i Phuket/Kammala Thailand.

Marken finansierad redan utan finansiärer eller lån och säljstart beräknas i Augusti/September.

Hör av dig på PM om seriöst intresse finns med villkor f...

Kategori: Söker/eftersöker

Ombilda Enskild Firma till Aktiebolag

Hej!

Jag har nu haft min enskilda firma i drygt två år, det börjar rulla på bra och inkomsterna rullar in. Problemet är att jag nu får betala statlig inkomstskatt på inkomsterna från enskilda firman och det innebär att jag får betala 57% skatt på vinsten från firman.

Jag har läst på nätet att ett Aktiebolag har 20% skatt och att det ä...

Hjälp med annuitetslån (mental modell)

Pinsamt nog får jag inte ihop detta i en tillfredsställande mental modell. Det är lite att läsa, men jag vore ytterst tacksam för hjälp:

Grejen med annuitetslån är att jag som låntagare betalar tillbaka lika mycket varje månad. Här höjs amorteringsdelen av återbetalningsbeloppet successivt, i samma takt som att räntedelen sjunker. Räntedelen...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Din nya försäkringslösning.

Hejsan!

Ny här på forumet, men vill spåna på en idé.
Jag har jobbat inom försäkringsbranschen i totalt 8 år nu, både som rådgivare, säljare, samt skadereglerare. Jag stöter ständigt på människor som betalar för mycket för sina försäkringslösningar, och som ibland sparar upptill 6.000-7.000 på att ändra om sina lösningar.

Jag har st...

Bokföring vid överföring från PayPal till svensktbankkonto

Hej alla!

Vill först börja med att tacka för att den här sidan finns! har använt sökfunktionen flitigt.

Jo det är så att jag driver ett engelskt aktiebolag med en filial i sverige. Jag har en revisor som sköter bokslutet och en revisionsfirma som sköter bokföring.

Nu har vi så PayPal har ett eget konto i bokföringen och sedan d...