Senaste inläggen

Moms + skatteuträkning.

Hejsan!

Jag har precis mottagit min första faktura och undrar om jag räknat rätt här, samt om jag missat någon avgift eller avdrag.

Faktura: 12 000:- vinst.

25% moms = 9000:- kvar
30,71% egenavgifter = 5000:- kvar

Vinst : 5000:-

Följdfråga:
Om jag köper in en produkt ifrån EU, där VAT inte ska betalas.
Dr...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur ska jag sätta upp bolaget?

Hej, jag har följande "problem":

Har idag ett AB där, grovt, följande värden finns:
- 4 internet sajter
- Kapital

Nu kommer jag förmodligen att ge bort en större andel av en av sajterna i utbyte mot diverse tjänster. Frågan är hur jag skall lägga upp det hela.
Jag har kommit fram till följande två alternativ:

1. Vi sto...

Ensamrätt vid import

Hej!

Någon som har erfarenhet av att förhandla sig till, och har lyckats, att få ensamrätt att sälja en importerad vara i Sverige?

Hur lyckas man få t ex en amerikansk tillverkare till ett "exclusive agreement", alltså ensamrätt att sälja deras produktlinje här hemma?

Filibastis

Kategori: Företagande över gränserna

söker: Färdig E-handeltjänst med B2B/ÅF-möjligheter

Känner någon till ett (eller flera företag) som erbjuder e-handelsshop med B2B/ÅF-möjligheter som standard eller som extra modul? Är inte intresserad av ett företag som bygger detta specifikt för mig, har dåliga erfarenheter av det.
Har hittat en Svensk hittills : http://www.e-butik.se
Dessvärre är detta än så länge helt och hållet upp...

Kategori: E-handel

Hur sparar jag eller investerar mina pengar bäst?

Jag vet. Väldigt bred och kanske svår fråga att svara på men vilka alternativ finns som är bra?

Aktier, fonder eller ska jag välja ett vanligt sparkonto eller finns det andra sätt? Jag är novis så alla tips är välkomna.

Det är dels till pensionen som jag ska spara men jag vill även lägga undan en summa varje månad till eventuellt husk...

Kategori: Off Topic

Provisionsbaserad lön...? Hur går man till väga?

Hmm..sitter och klurar på hur man går till väga för att anställa en på enbart provision. Killen vill ha bara det, för ha tycker att det sporrar honom! Han kommer jobba som säljare över telefon.

Är det någon som vet hur man räknar ut lön, semesterersättning, hur skrivs det på anställningsavtal mm. Eller vart kan man vända sig för att få råd?...

Kategori: HR - Personalfrågor

Design hjälp sökes, tryck hjälp även det!

Hej.

Jag har idé på min logga till mitt förtags första tröja ch skylltfönster som jag inte får som jag vill på bild, jag har gjort en bild i photoshop men får inte till det som jag vill.

Behöver hjälp att snygga till den lite, någon duktig som vill ha uppdrag?

Vad gäller tryck så handlar det om dekoren till fönstren och trycka...

Kategori: Söker/eftersöker

Hjälp med import...

Hallå...

Jag sitter och funderar på att börja importera mediaprodukter och sälja på internet.
Har länge drivit en webbyrå och har kunskaperna att både sälja, tillverka/utveckla sidan, och tänkte då varför inte göra detta som ett litet sidoprojekt...

Vill inte köpa från några dyra grossister, utan vill själv importera och hålla kost...

Kategori: Söker/eftersöker

Någon annan som hört talas om YUMP?

Hej!
Är det någon annan än jag som hört talas om projektet YUMP? Det är typ en företagsskola som man kan söka till om man har en idé och rätt personlighet. Om man sedan går vidare får man hjälp tillsammans med dem och största företagen att utveckla sin affärsidé. S&#...

Kategori: Allmänt

(en till) domänadress och juridik - annan bransch

Jo, jag ska starta en firma till, helt olik den jag nu driver inom idrottsbranschen - nu inom reklam och marknadsföringsbranschen. Jag kom över en domän som kommer passa mitt företagsnamn finemang. Nu kommer det här med att det finns 127 andra företag runt om i Sverige (både registrerade och avregistrerade) som heter något liknande.

Kan de g...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

e-handel wellness

Hej allihop och tack för ett underbart forum!  :bravo

Jag funderar på att starta en e-handelsbutik för wellness- och friskvårdsprodukter men har svårt att hitta rätt leverantör/grossist. Är det någon som har något tips på vart jag ska vända mig och vad jag bör tänka på rent generellt?

Vad tror ni för övrigt om affärsidéen?

//Ma...

Kategori: Affärsidéer

Import/export mellan europa och f.d. sovjetländer

Hej!

Jag tänkte starta ett litet import/export företag om ca 1 år, utan att sluta mitt vanliga jobb.

Antagligen vi kommer att vara 2-3 personer i det här företaget, alla av oss har vanliga jobb, men vi vill prova att göra något extra vid sidan av jobbet.

Först vill jag undersöka vilka varor skulle man kunna importera i Sverige/...

Kategori: Företagande över gränserna

Var köpa visitkort mm ifrån

Är det smartast att knata ner till tryckerierna på hemmafronten eller är det bättre att köpa från nätet?

Ska man kanske passa på att beställa fler saker på en gång när man ändå köper. Typ flyers kanske kepsar eller t-shirtar mm...

Tipsa om bra ställen där ni är nöjda med produkter och service (varna gärna för dåliga). ;)

Vad ä...

Kategori: Inköp

Avikelse

Hei! Jeg har ett problem, når jeg skal skrive ut momsraport er alt greit det finnes ikke avikelser i momskontrolen, men etter at jeg har skrevet ut momsraporten så får jeg en avikelese. Er det noen som vet om det ske være slik eller er det noe feil jeg gjør?
Takker så mye for svar jeg har Visma Administration 200.

Betting site/system

Hej säljer vår betting site  med till gång till  att göra så folk blir egna bookmakers mm
den finns på svenska engelska och spanska
obs bara seriösa.

Kategori: Till salu

Annonspriser?

Någon här på forumet som kan komma med tips om hur man samlar in annonspriser inom olika kategorier. Tv, press, rörlig media, webb etc. Har letat hos SCB och mailat olika företag, men svårt att få tag i prislistor. Jag behöver ta in för att kunna sätta ett pris själv.

Tips? Någon med erfarenhet?

Starta café

I några år nu har jag gått och smågrubblat för mig själv. Jag bor i Malmö och har barn och har aldrig hittat ett café som faktiskt är barnvagnsvänligt. Vart man än går så fnyser folk åt en när man kommer och ens barn ska alltid sitta tyst och fint och gud nåde en om barnvagnen står ivägen för just den personen! Så... varför då inte starta ett café...

Kategori: Affärsidéer

löner

Hej.

jag har en nybörjar fråga här som jag tror jag kann få svar på här,
den lyder som följer hur kan man på enklaste sätt beräkna löner och alla kostnader.

Anledningen till att jag undrar är för att jag startat ett företag och det har gått mycket bättre än väntat och det har medfört att jag helt ärligt inte hunnit att ta reda på d...

När är det dags att kasta in handduken?

Jag har investerat drygt en miljon ett kosmetikabolag som säljer två i Sverige okända varumärken av hudvårdprodukter. Det känns som att vi har provat allt i marknadsföringsväg som pr, dr, press och når mediokra resultat 100-200ksek/år i omsättning och då finns det ingen vinst att prata om.

Vi har kört i 20 månader men har egentligen inte haf...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Svarsservice

Hej!

Behöver en svarsservice till mitt företag. Någon som kan rekommendera något bra företag?

MVH

R

Kategori: Inköp