Senaste inläggen

Förutbetalda leasingavgifter.

Behöver hjälp!

Har en leasingbil i min egna firma och nu har jag bytt till en ny leasingbil.
Har ett belopp på ca 5.000 kr som ligger på konto förutbetalda leasingavgifter som avser den gamla leasingbilen.
Hur bokför jag bort detta?
Krediterar konto 1720 men vad blir motkontot?
Tacksam för svar.

Mvh Pierre

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Starta företag på Malta

Hej!
Jag ligger i planeringsstadiet att starta företag på Malta men som även bedriver verksamhet i Sverige. Hur löser jag detta lättast? Är det bästa att starta två separata företag som ägs av mig eller ett företag i Sverige med dotterbolag på Malta eller vice versa?

Jag kommer jobba på både hemmaplan i Sverige men även jobba mycket nere...

Kategori: Företagande över gränserna

Webbportal - Programmerare

Vi har nu fått in ett nytt uppdrag hos quickhelp.se.
Uppdraget går ut på att ta fram en webbportal med bl.a. följande:
* medlemsregistrering
* medlemsforum
* möjlighet att ladda upp filmer
* betalfunktion

Mer information finns på vår hemsida.

Låter detta intressant?
Lägg ditt bud på www.quickhelp.se eller kontakta os...

Kategori: Söker/eftersöker

Lönebidrag

Hej!

Hur ska man bokföra ett lönebidrag som man får för en anställd som har gått arbetslös länge?

Får ju in pengarna på skattekontot varje månad. Bör väl bli 7099 och sedan?

Tacksam för svar

Anette

Beräkning av skattemäsigt resultat

På en bilaga till deklarationen som heter "Beräkning av skattemässigt resultat" finns några saker jag undrar över:

R38 "Egna pensionspremier eller inbetalning på pensionssparkonto i näringsverksamheten (till ruta 120 på huvudblanketten)." Är detta helt enkelt summan av mitt sparande 2009 till den allmänna pensionen?

R40-43 om egenav...

Upphovsrätt för pressbilder

Jag undrar om jag kan använda pressbilder i syfte att recensera produkter, filmer mm på en blogg eller om det i upphovsrätten förbjuder en att göra sånt om man inte är registrerad som pressmedlem?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Erfarenhet av ad24?

Som rubriken antyder undrar jag om det är någon som har erfarenhet av http://www.ad24.se/. Alternativt om någon har några spontana funderingar. Låter ju bra att för 20kr få sin annons publicerad på 30 sidor, men jag tycker att det är så lite information på sidan. Det står visserligen vilka sidor annonsen publiceras på - men hur länge?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Lista på svenska exportföretag

Hej,
någon som har tips på hur man hittar alla svenska exportföretag?

Starta bolag för alkoholdistribution. Import/Försäljning

Vad krävs det för att få starta ett importföretag som handlar med alkohol ?

Några momsfrågor mm

Hej. Ang. avskrivningar på inventarier, har det någon betydelse om inventarierna är köpta utanför sverige och även utanför EU? jag tyckte jag läste om specialregler för det någonstans. Och räknas det som svensk moms på sånt?

Kund som vägrar betala faktureringsavgift?

Hej!

Jag har en kund som mejlade följande till mig idag: Hej hej,

Jag har betalt XXX:- för faktura XXX, jag har alltså dragit av 29:- i faktureringsavgift då det inte avtalats oss emellan.

Till saken hör att kunden den 16 april 2009 beställde kataloger från oss i vilka våra köpvillkor kan läsas. Där kan kunden bl a läsa följand...

Avtal mellan näringsidkare?

Hej!

Jag har sagt upp ett avtal där uppsägningstiden var 3 månader. Min uppsägning kom dock ett par veckor för sent för att företaget skulle acceptera min uppsägning. Avtalet jag skrivit under gäller hjälp med offentlig upphandling.

Till saken hör följande:
Jag är ensamföretagare
Jag tar inte ut någon lön alls
Jag har tvi...

bokföring över internet?

Hej!

Håller på att försöka få lite grepp om bokföringen i företaget jag jobbar för. Det jag behöver är ett bokföringsprogram antingen för mac eller internetbaserat. Det ska även ha stöd för fakturering/offerter/leverantörsfakturor/ordrar. Viktigt är att det är väl utvecklat inom det området.

Företaget agerar framförallt på den Europe...

God kväll

Hej hej

Halmstad hälsar

Något av intresse ska jag väl kunna hitta här

Kategori: Off Topic

Hur bokföra felbetalningar?

Jag börjar få ett antal felbetalningar till mitt konto som jag undrar hur jag skall bokföra, och förfara med.

De kan hänföras till tre kategorier:
1: De som betalar några få kronor för lite/mycket, troligen för att man tryckt fel vid inmatningen.
2: Beställningar som betalats två gånger
3: Pengar som betalats in till synes helt utan...

Jag gick vidare!!!

Jag gick vidare i Affärschansens tävling!!!

Man skulle presentera en affärsidé och nu har lilla jag lyckats komma bland de 44 av 250 som ska upp till stockholm och presentera idén...

Önska mig lycka till, ska upp i morgon (söndag) och övertala dem att ge mig 100 000 kr 🙂

Länk: Kategori: Off Topic

Svårt att bokföra själv? Något program som rekommenderas?

Hejsan alla, behöver er hjälp nu. Vet inte riktigt var jag ska börja.  🙁

Har en enskild firma sedan juni 2008. Nu vet jag inte längre om den kommer vara kvar till hösten, pga för stora utgifter och för små inkomster.
Jag har suttit och räknat och kommit fram till att om jag tar över bokföringen själv kommer företaget inte ha några proble...

15000%

Det var ungefär avkastningen på ett markprojekt  som jag ville att folk skulle satsa på för ungefär 5 år sedan,  Familjen har en liten bit där men jag ville ha mer men tyvärr blev det inte så  utan ett annat trojekt som gav för svenka mått en fantastisk avkastning ändå. i samband med en annan tråd kom jag att tänka på ett annat område som jag såg f...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

inkasso/kfm

Jag håller på att bli galen! Ber om ursäkt att ni möts av mitt gnäll, men...

måste jag bokföra inkassokrav och förelägganden från kronofogden?

Själva kapitalbeloppet är ju redan bokfört på respektive leverantör. Förvisso tillkommer ju en inkassoavgift som jag antar att jag måste bokföra, men finns det inget smidigare sätt än att behöv...

Kvalitetsmärkning

Jag undrar om det är någon som sammanställt en lista (eller påbörjat en sådan), över de företag, föreningar, sammanslutningar osv. som på olika sätt certifierar eller kvalitetsmärker E-butiker?

Eftersom vi i forumet är i många olika brancher är det inte intressant just nu med branchorganisationer (tex. SVAF - SVenska Antikvariat Föreningen,...

Kategori: E-handel