Teckna gemensamt i HB

25
Hej.

Jag och en kompanjon håller precis på att starta upp ett gemensamt bolag. Tyvärr har vi ej råd att starta ett AB, så det får bli HB.

Över till min fråga.. Hur fungerar det med att teckna bolaget gemensamt eller var för sig?

Vi vill t.ex. att alla större ekonomiska beslut skall tas gemensamt. Garanterar en gemensam teckning av bolaget att den ena inte kan ta lån utan att den andra ger sitt godkännande?

Tacksam för svar 🙂
1165
15
Om man villl vara någorlunda säker på att inte den andre går och gör något bakom ryggen på den andra så skall ni teckna firman i förening. Då krävs det bägge namnunderskrifterna på lånehandlingar och sådant.[br][br]Nu är det dock också förenat med vissa besvär att göra endast så. För det betyder rent formellt att även småsaker skall godkännas av er bägge. Ingen brukar kolla sådant när det gäller kvittering av paket eller liknande, men för ordningens skull bör ni sinsemellan reglera er emellan med ömsesidiga  fullmakter vad ni får göra med firman utan den andres godkännande. [br][br]Det är en stor fördel att göra det i början när man är som mest överens, för blir det sedan diskussioner senare brukar det vara så dags. Handlar det om mycket pengar bör man låta en jurist kika på ett kompanjonvtal er emellan.[br][br]Ett gott råd när ni kommer igång är att ta er tid att prata om saker, och gärna under omständigheter då ni inte är stressade eller trötta. [br][br]Jag hade en kompanjon en gång som gärna töjde på gränserna när tillfälle gavs. Det kunde börja med att det på bensinkvittot fanns en chokladkaka, som sedan blev ett paket cigg för att till sist vara chokladkaka, cigg, två smörgåsar och läsk. En tia kan man blunda för i bokföringen om det en engångsgrej, men hundratals kronor i veckan går inte att gömma undan. Det hade klart varit bättre om jag sagt ifrån redan på chokladkakestadiet.[br][br]Lycka till.
25
Tackar för ett mycket utförligt svar. Jag har skritivt i lite andra forum förut, men där har osäkerheten varit stor att teckna firman i förening verkligen skulle stoppa t.ex. en part från att ta lån.[br][br]Vi har redan idag ett kompanjosavtal som vi har skrivit ihop själva från mall, där det också står nämt att man inte ensam får låna pengar för företagets räkning, etc. Men som du säger så finns det ju fler ekonomiska hänsynstaganden man måste göra än just lånebiten. Bra tips angående fullmakter också!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.