När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag fick frågan om vad jag tycker om en affärside som handlar om att sälja svenskdesignade möbler, textilier etc i ett östeuropeiskt land. Det handlar alltså om ett flertal svenska varumärken. (Jag fick inte reda på om det var mot privatkunder via butik eller e-handel eller om man skall sälja till andra butiker.)
Nu är det två problem med det här: 1. Jag har inga som helst synpunkter på folks affärsidéer över huvudtaget.
Detta av två anledningar, för det första är det genomförande som gäller för det andra lever vi i ett land där folk tjänar pengar på att kolsyra och buteljera kommunalt kranvatten - det är lite som att sälja sand i öknen. Med andra ord det finns inga dåliga affärsideer men det gäller att tänka igenom HUR man skall göra, se till att göra det på bästa sätt.
2. För mig är det INGEN affärsidee - det är en ide. En affärside innehåller en kort beskrivning hur man skall gå till väga och hur man skall tjäna pengar. Det är "affären" i affärsiden som är viktig.
Vad tycker ni är en affärside och vad är "bara" en ide?
Jag delar til fullo din syn! [br][br]Jag vet t.ex. massor av människor som har en idé om att de skall sälja dataprylar. [br]Tyvärr har de har mycket svårt att sälja dem med någon lönsamhet, väldigt svårt att nå kritiska volymer och ohyggligt svårt att lösa logistik och administration. Kundservice kan de inte stava till och att be dem redogöra för konsumentköplagen blir mest pinsamt. Allt för att det saknas en affärsidé.
Samma här, och jag skulle vilja vara tydligare med att skilja ut entreprenören så här långt, för att göra följande åtskillnad mellan idé och affärsidé:[br][br]idé + kassaflöde + målgrupp = affärsidé[br][br]Modellen är rätt bekväm för den förklarar tydligt hur en fantastisk idé samtidigt kan vara en kass affärsidé; t ex att målgruppen är väldefinierad men omöjlig att nå, eller att kostnaderna är större än intäkterna.[br][br]När vi kommit så här långt så tror jag att en duktig entreprenör kan få fart på en rätt dålig affärsidé, på samma sätt som en usel entreprenör kan misslyckas med en fantastisk affärsidé.[br][br]Att affärsidén är bra och entreprenören är bra behöver emellertid inte betyda att investeringen är bra.[br][br]"Affärsidén" att köpa varor där tillgången är stor och priset lågt, för att sedan sälja dem där tillgången är låg och priset högt, är antagligen 20 000 år gammal. Att köpa möbler och textilier tillverkade i ett höglöneland för att sedan sälja dem i ett låglöneland känns spontant "sådär"...[br][br]Jag kan tänka mig att Samuraj har synpunkter på folks affärsidéer givet att de är tillräckligt dåliga... :>
IKEA finns inte i Lettland/Riga märkligt nog och jag begriper inte varför. Själv har jag en affärsidé angående min bok och som tur är är den tidslös så den kommer när den kommer och redan idag blir upplagan mycket större än tänkt från början utav förbokade ex. tryckeriet lär få en smärre chock.
[quote author=samuraj link=topic=5549.msg26739#msg26739 date=1246550912][br]1. Jag har inga som helst synpunkter på folks affärsidéer över huvudtaget.[br][br]2. För mig är det INGEN affärsidee - det är en ide.[br]En affärside innehåller en kort beskrivning hur man skall gå till väga och hur man skall tjäna pengar. Det är "affären" i affärsiden som är viktig.[br][br]Vad tycker ni är en affärside och vad är "bara" en ide?[br][/quote][br][br]1. Jo du har synpunkter på folks affärsidéer men man, även jag, gör aktiva val om man vill och orkar delge sina synpunkter. Dvs således att säga att man inte har en synpunkt så gör man ett aktivt val. Detta beror vanligen antingen på den egna tiden, orken eller intresset, i andra hand kan det bero på att man får en fråga som kan, även om nu inte i ditt fall, ligga i led med egna konkurrerande idéer och väljer då att avböja.[br][br]2. Om det enkelt beskrevs som du angav så var det en idé kring en affärsverksamhet men inte en affärsidé. Detta kan då vara viktigt att belysa för den som kommer upp med sin idé och omnämner den som affärsidé, för att få den att utveckla sin tankeverksamhet ytterliggare från det kreativa initiala stadiet till ett mer konkret stadie i processen så att de kan skapa en affärsidé.[br][br]En bra idé är alltid lätt att bedömma men en dålig idé är ibland riktigt svår. Båda är nämligen ur sin grund "en idé" och det finns så många olika faktorer som gör dem antingen bra eller dåliga. Bra kan dem vara för sin originalitet, exklusivitet, strategiska uppbyggnad elelr annat. Dåliga kan dem vara av så många faktorer som bla konkurrensutsatthet, fel person på plats, produktsvagheter med mycket mera, ibland så små faktorer som kan vara npg så avgörande i slutändan. Således kan även en bra idé vara dålig. [br][br]Olika sätt man kan testa idéer på är att man bildar 3 grupper. En som ska arbeta med att motivera sin idé, tjänst, produkt. En som ska opponera mot idéen, produkten, tjänsten. När oponeringen är gjord skall presentationsgruppen se om de kan svara på opponeringen. Därtill har man en sista grupp som ska bedömma resultat av båda gruppernas framföran. [br]Med en konstellation av 3 grupper kan man prova flera idéer och låta dem rotera mellan grupperna vem som tar sig an fallet att presentera och motivera, opponera och bedömma. Sker detta inom den egna verksamheten kan det vara både lekfullt och lärofullt att bygga lagkänsla för att se på vilka styrkor och även brister man har inom verksamheten. Kanske man finner att vissa sitter på en annan post än dem borde eller till och med hittar helt nya lösningar och kompetens.
[quote author=samuraj link=topic=5549.msg26739#msg26739 date=1246550912][br]Vad tycker ni är en affärside och vad är "bara" en ide?[br][/quote][br][br]För mig är en affärsidé en idé med primärt mål att tjäna pengar.. En idé kan i princip ha många förklaringar, och vara något som [i]verkar bra[/i] utan att man direkt har förstått varför. [br][br]Håller med till fullo att det inte är affärsidén som är avgörande för dess framgång, utan HUR den utförs. Och faktum är att det krävs också VEM (vilka kompetenser, erfarenheter) som skall utföra den samt med VAD (Verktyg, metoder) den skall utföras. Sedan skall idén MÄTAS mot uppställda mål så att man inte avviker från själva syftet med idén. - Gör man det så tappar man fokus och till slut störtar allt mot avgrunden.... [br][br]Kontentan: "Ehh, den där affärsidén var nog inte så bra trots allt" ;-)[br]
[quote]1. Jo du har synpunkter på folks affärsidéer men[/quote][br]Jag kände verkligen ingenting alls kring den här iden och hade inga som helst synpunkter annat än att det var ofullständig och att jag gärna tycker till när den tar form. Det ju svårt att säga något om den eftersom den är ofullständig. [br](Mojo, jag antar att du förstår att jag har svårt att hålla igen om jag har synpunkter på något :D)[br][br][br][br]
Igår fick jag ofrivilligt "granska" en affärsverksamhet - någon har haft en "ide" men marknaden svek och då "lade man till en gren". Jag kan inte utveckla det så värst mycket, men tänk er en kina restaurang med allmoge inredning...[br][br]Hade man genomfört iden i tydlig riktning hade man faktiskt kunnat behålla grundiden men lägga till några små element och lyckas. Nu lär det bli en lång uppförsbacke eller ett stup.[br][br]För mig var det ett typiskt exempel på en "bra ide" men ett dålig genomförande.
[quote author=samuraj link=topic=5549.msg26739#msg26739 date=1246550912][br]Jag fick frågan om vad jag tycker om en affärside som handlar om att sälja svenskdesignade möbler, textilier etc i ett östeuropeiskt land. Det handlar alltså om ett flertal svenska varumärken. (Jag fick inte reda på om det var mot privatkunder via butik eller e-handel eller om man skall sälja till andra butiker.)[br][/quote][br][br]Att sälja möbler i Östeuropa kan vara bra eller dålig idé beroende vilket land menar man. I vissa länder på andra sidan av Östersjön har försäljning av möbler sjunkit med 50%, för att folk nu mer upptagna att köpa bröd än möbler, dock tex Polen visar försiktigt tillväxt.
Redovisningsbyrå i Stockholm http://www.contus-accounting.se
Mariusz, du får läsa hela inlägget:[br][quote]2. För mig är det INGEN affärsidee - det är en ide.[/quote][br][br]Oavsett land så är det bara en ide, det finns inget "hur" och inga siffror = det finns ingen "affär" beksriven. En tillväxt i Polen samt ett statidgt växande BNP gör ju inte en enskild ide till en affärside - det är inte säkert att dem kommer att köpa svenskdesignade möbler och om dem gör det så är det inte säkert att gör det av personen i fråga.[br][br]Som jag sa - det kan vara en bra ide men en dålig affärside oavsett land och oavsett hur många örnar man har på kläderna.[br]
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.