Med risk att jag får smisk nu?
Jag fick frågan om vad jag tycker om en affärside som handlar om att sälja svenskdesignade möbler, textilier etc i ett östeuropeiskt land. Det handlar alltså om ett flertal svenska varumärken. (Jag fick inte reda på om det var mot privatkunder via butik eller e-handel eller om man skall sälja till andra butiker.)
Nu är det två problem med det här:
1. Jag har inga som helst synpunkter på folks affärsidéer över huvudtaget.
Detta av två anledningar, för det första är det genomförande som gäller för det andra lever vi i ett land där folk tjänar pengar på att kolsyra och buteljera kommunalt kranvatten - det är lite som att sälja sand i öknen. Med andra ord det finns inga dåliga affärsideer men det gäller att tänka igenom HUR man skall göra, se till att göra det på bästa sätt.
2. För mig är det INGEN affärsidee - det är en ide.
En affärside innehåller en kort beskrivning hur man skall gå till väga och hur man skall tjäna pengar. Det är "affären" i affärsiden som är viktig.
Vad tycker ni är en affärside och vad är "bara" en ide?
Nu är det två problem med det här:
1. Jag har inga som helst synpunkter på folks affärsidéer över huvudtaget.
Detta av två anledningar, för det första är det genomförande som gäller för det andra lever vi i ett land där folk tjänar pengar på att kolsyra och buteljera kommunalt kranvatten - det är lite som att sälja sand i öknen. Med andra ord det finns inga dåliga affärsideer men det gäller att tänka igenom HUR man skall göra, se till att göra det på bästa sätt.
2. För mig är det INGEN affärsidee - det är en ide.
En affärside innehåller en kort beskrivning hur man skall gå till väga och hur man skall tjäna pengar. Det är "affären" i affärsiden som är viktig.
Vad tycker ni är en affärside och vad är "bara" en ide?