Hur ska jag sätta upp bolaget?

2
Hej, jag har följande "problem":

Har idag ett AB där, grovt, följande värden finns:
- 4 internet sajter
- Kapital

Nu kommer jag förmodligen att ge bort en större andel av en av sajterna i utbyte mot diverse tjänster. Frågan är hur jag skall lägga upp det hela.
Jag har kommit fram till följande två alternativ:

1. Vi stoppar sajten i ett nytt AB där jag tar mina 30% privat (dvs ett helt separat bolag)
2. Vi stoppar sajten i ett nytt AB där mitt nuvarande AB äger de 30%

Förutsättningarna är att jag i mitt nuvarande AB knappt har någon aktivitet alls, och jag vill arbeta så lite som möjligt med de båda bolagen framöver.

Så vad är den bästa lösningen för mig? Spontant tänker jag att mitt nuvarande AB skall gå in som ägare i det nya. Men vad får det för konsekvenser för mig i form av administration? Blir bokföring och årsbokslut grymt mycket mer komplext?

Tar gärna emot alla tips och förslag jag kan få i ämnet. Vad jag bör tänka på osv.
49
Du får nog elaborera, vad är det för tjänster du "får", hur ser balansräkningen ut i ditt bolag, vad är det du säljer egentligen, hur är sajterna värderade? Vad använder bolaget för redovisningsprinciper osv...om du vill kan du skicka ett pm.[br][br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.