Alla skatter?

26
Hejsan,

Stämmer det att jag som enskild firma skall dra av följande för att räkna ut min "lön"?

Moms (25%) 25.00%
Egenavgifter (30,71%) 30.71%
Inkomstskatt (Kommunalskatt) (31,45%) 31.45%

Eller har jag missat något?
1324
2
Ja men nej. [br][br]Om du säjer något för 2000:- inkl moms. Då är detta ju 1600:- exkl moms. Så du betalar 20% av summan i moms. [br][br]Sedan får du ju dra av dina kostnader för att få vinsten. [br][br]Sedan har du detta med egenavg och kommunalskatt. denna beräknas på vinsten efter avdrag för schablonavdraget. Detta avdrag är lite olika beroende på din ålder men för oss "normala  halvgamla" är 25%. [br][br]Så ja. Du betalar kommunalskatt och egenavg på 75% av dom 1600:- (dvs 1200:-)[br][br]Sedan finns det ju saker som jobbskatteavdrag och grundavgrag som kan sänka summan ännu mera. [br][br]Hans
26
Så man kan generellt säga att jag ska dra av 75% av vinsten efter momsavdrag för betalning av skatt och 35% utav vinsten efter momsavdrag är min "lön"?
2360
37
Är du i start av företag ska du vara vaksam med att betala in skatt och sociala avgifter. Man har god tid på sig att göra det om det blir vinst redan i början. Då sitter man lite i en rävsax och måste justera en massa men det är ekonomistyrning som många försummar utan bara kör på.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
26
Jag har redan spenderat 5 dagar av tid som jag inte har, på att försöka få reda på hur jag enklast kan räkna ut skatte-inbetalningar. Jag har hittils 35 sidor av endast sammanfattningar ifrån skatteverket och minst 10 A4 sidor med anteckningar...[br][br]Och så får jag rådet att läsa på![br][br]Frågan är när jag ska hinna driva företaget?!!
2360
37
Går företaget bra är det värt att satsa på ekonomistyrning. Vitsen med det är att det kommer mycket mer tillbaka än det annars skulle ha gjort. Att kortsikigt låna pengar idag för att anlita en sådan konsult är rena klippet om man inte har kontanter tillräckligt. Nu är ju Riksbankens ränta till banker 025% lägre går det inte att få, om du lånar ex 100.000:- till ditt företag så kan du ha en ränta 2% rörlig med säkerhet i botten. rätt använt kan du utan vidare 10-dubbla den kostnaden som intäkt. Så fokusera rätt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1324
2
[quote author=foretagarn link=topic=5550.msg26747#msg26747 date=1246567675][br]Så man kan generellt säga att jag ska dra av 75% av vinsten efter momsavdrag för betalning av skatt och 35% utav vinsten efter momsavdrag är min "lön"?[br][/quote][br][br]Säg såhär istället. [br][br][br]Av din vinst så betalar du 0,75*(30,71+31,45) % skatt. dvs 46,62%. resten är sedan ditt. [br]Med jobbskatteavdrag och grundavdrag blir siffran skatt oftast runt 42%. Detta gäller ett fulltidsföretag där du inte kommer över brytpunkten för statsskatt.[br][br]Hans[br][br]
26
Jag har skapat följande uträkning i Excel, stämmer den enligt hur jag räknat, ni som kan?[br][br]Bruttovinst 12000[br]Nettovinst 9600[br]Kvar efter egenavgifter 7344.5[br]Kvar efter inkomstskatt 5587.3[br] [br]Moms (25%) 2400[br]Egenavgifter (30,71%) 2255.5[br]Kommunalskatt (31,45%) 1757.21[br]Total skatt att betala in: 6412.7[br][br]Total “Lön” 5587.3[br]
1073
139
Nu är det så att skatteskalan är inte rak, så att hur mycket du ska betala i skatt är beroende av hur hög din totalinkomst är:[br][br]Nedan följer exempel på hur det slår vid olika resultat:[br][br]Bruttovinst (inkl moms)........................12.000[br]Nettovinst.............................................9.600[br]Moms (25%).........................................2.400[br]Egenavgifter.........................................2.197[br]Kommunalskatt (31,40%)............................0[br]Statlig inkomstskatt.....................................0[br]Jobbskatteavdrag........................................0[br]Total skatt att betala in:.........................4.597[br]Total “Lön”............................................7.403[br]Skatt i procent av bruttovinst...................38,3[br][br]Bruttovinst (inkl moms)......................100.000[br]Nettovinst...........................................80.000[br]Moms (25%).......................................20.000[br]Egenavgifter.......................................18.321[br]Kommunalskatt (31,40%)....................12.433[br]Statlig inkomstskatt....................................0[br]Jobbskatteavdrag................................-7.078[br]Total skatt att betala in:......................43.676[br]Total “Lön”.........................................56.324[br]Skatt i procent av bruttovinst..................43,7[br][br]Bruttovinst (inkl moms)......................300.000[br]Nettovinst.........................................240.000[br]Moms (25%).......................................60.000[br]Egenavgifter.......................................54.969[br]Kommunalskatt (31,40%)....................49.360[br]Statlig inkomstskatt....................................0[br]Jobbskatteavdrag..............................-10.940[br]Total skatt att betala in:.....................153.389[br]Total “Lön”........................................146.611[br]Skatt i procent av bruttovinst...................51,1[br][br]Bruttovinst (inkl moms)......................600.000[br]Nettovinst.........................................480.000[br]Moms (25%).....................................120.000[br]Egenavgifter.....................................109.943[br]Kommunalskatt (31,40%)..................112.222[br]Statlig inkomstskatt....................................0[br]Jobbskatteavdrag..............................-18.023[br]Total skatt att betala in:.....................324.142[br]Total “Lön”........................................275.858[br]Skatt i procent av bruttovinst...................54,1[br][br]Bruttovinst (inkl moms)......................900.000[br]Nettovinst.........................................720.000[br]Moms (25%).....................................180.000[br]Egenavgifter.....................................164.913[br]Kommunalskatt (31,40%)..................170.312[br]Statlig inkomstskatt............................35.765[br]Jobbskatteavdrag..............................-18.023[br]Total skatt att betala in:....................532.967[br]Total “Lön”.......................................367.033[br]Skatt i procent av bruttovinst..................59,2[br][br][br]
26
Men jisses! Tack tack för uppställningen! Mycket vackert  :D  :-*  :bravo[br][br]Just nu är totalinkomsten denna fakturan, vid vilken gräns skall jag betala kommunalskatt?[br]Jag har hittat på statskatt men inte kommunal.
2066
2
Med totalinkomst menas alltså din totala inkomst, från alla håll. Anställning, bidrag, företag, mm, mm.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
26
Förstår detta, lever på pengar ifrån förra året, så därför är årets totala vinst än så länge endast denna fakturan...
2066
2
Tror inte det blir någon skatt alls, typ... det finns ett grundavdrag och en hel hög med regler, men jag överlåter med glädje just den biten åt min revisor. Överlag brukar jag räkna med att 50% försvinner i skatter, pension, avgifter, mm. Det är för det mesta högt räknat och brukar stämma ganska bra. Skatten betalar du ju in i efterskott, när du vet hur hela året har gått (eller som preliminärskatt, men då får du ju uträkningen gjort baserad på de uppgifter du förser skatteverket med).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
26
Så det är som alla säger då, bäst att bara lägga räkningar och fakturor på hög i bokföringen och lämna det till revisor när det är dags för bokslut?[br][br]Men 50% är en rimlig summa att räkna på då, för att vara på den säkra sidan?[br][br]Känns ju konstigt att inte veta exakt hur mycket som är lön/vinst och som är skatt, kan ju få en stor shock om man vid bokslutet för 2009 står med skatteskulder som man inte kan betala för att man har använt pengarna på privata utgifter.
2066
2
Nej, naturligtvis kan du inte bara lägga räkningar på hög. Dessa ska bokföras och skötas om, det är så du kan kontrollera hur det går för företaget. Oavsett om du själv eller någon annan sköter din löpande bokföring är det lämpligt att stämma av hur det går och hur mycket du betalar in i skatt - just för att inte få en otrevlig överraskning i slutet på året.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
2
Enligt bokföringslagen så måste en faktura bokföras inom en viss tid. Jag tror det var 1 månad.  OK det är kanske ingen som kollar men att lägga på hög är ju inte att rekommendera. [br][br]Kolla gärna Stig's bokföringsprogram. Där kan man nämligen vid varje tidpunkt se hur mycket man är skyldig i skatt om man fyller i allt och sköter sin bokföring. [br][br]Sedan står det såhär på Skatteverkets hemsida gällande grundavdrag.  Detta innebär att du kan ha en nettovinst med avdrag för schablon på 17 400.  Eftersom scahlonavdraget är 25% (om du är över 26 år) så kan du alltså ha en nettovinst på 17400/0,75 = 23200:- innan det blir någon skatt. [br][br][i]Grundavdraget är ett avdrag som alla automatiskt får och som varierar beroende på den taxerade inkomsten.[br]Det lägsta grundavdraget är 17 400 kr för låga inkomster och det högsta grundavdraget är 31 600 kr.[br]För inkomster på 322 300 kr och mer är grundavdraget 12 100 kr.[/i][br][br][br]Hans[br][br]
1073
139
Grundavdraget medför att det inte blir någon kommunal- eller statsskatt på låga totalinkomster (se exempel ovan på 12.000 inkl moms).[br][br]Egenavgifter däremot baseras på verksamhetens resultat (innan grundavdrag), så dessa kommer man inte undan. Skatten på 12.000-exemplet består ju därför enbart av egenavgifter och moms.[br][br]Hur som helst visar ju det här vikten av att hela tiden veta hur man ligger till skattemässigt. Jag kan tänka mig att det är rätt många därute som lämnar bort sin bokföring och deklaration, och först när deklarationen är klar får sig en ordentlig överraskning om hur mycket (kanske redan konsumerade pengar) de är skyldiga staten.[br]
26
Nu skrev jag det rätt klantigt, men jag menar självklart att bokföra allt. Det är mycket det som är syftet med hela denna tråden att få reda på hur mycket jag ska betala i skatt.[br][br]Just nu använder jag SPCS enskild firma 2009, men den visar inte någonstans hur mycket jag skall betala i skatt på det som jag har matat in i programmet. För om jag väljer att se årsredovisningar så säger den bara att året inte är färdigt än.[br][br]Jag såg efredo och tänkte testa det idag, det ser intressant ut och verkar inte kosta skjortan heller. Och räknar den då ut skatter som ska betalas in så är det ju underbart.
2360
37
Har du en enskild firma med bara ett fåtal räkningar behöver du inte ha något komplicerat bokföringsprogram med en massa konton men de som svarar här gör det helt korrekt ur deras synpunkt, något annat skulle vara fel, Det är ju deras arbete. Men + och - går mycket bra också samt om man har något  inventarie som avskrivs bör man hålla koll på. Direktavskrivning på ett halvt basbelopp + moms gör det hela mycket enklare.  De få kvitton man har räknar man ihop var tredje månad och ser om man ska få tillbaka eller betala moms, utifrån momsrapporterna ser du hur mycket du har disponibelt. just då.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
26
eFredo är fantastiskt! Det är nästan ett måste för nya företag som driver enskild verksamhet.[br]Manualen är välskriven och lätt att förstå, det mesta är helautomatiskt. Underbart![br][br]Känns som om jag börjar få kontroll på detta nu och kan gå vidare med allt arbete.[br][br]Tack för hjälpen alla och framförallt tipset om eFRedo!  :bravo[br][br](Det bästa är att det fungerar i Wine både i Linux och OS X  :D )
26
Det verkar som om jag fortfarande räknar fel![br][br]Var räknat jag galet?[br][br]Bruttovinst 12000[br]Nettovinst 9600 (12000 / 1.25 = 9600)[br]Efter egenavgifter 7344.5 (9600 / 1.3071 = 7344.5)[br]Efter inkomstskatt 5587.3 (7344.5 / 1.3145 = 5587.3)[br] [br]Moms (25%)                 2400 (12 000 - 9600)[br]Egenavgifter (30,71%) 2255.5 (9600 - 7344.5)[br]Inkomstskatt (31,45%) 1757.21 (7344.5 - 5587.3)[br]Total skatt att betala in: 6412.7 (2400+2255.5+1757.21)[br]Total “Lön” 5587.3[br][br]Men om jag gör enligt exemplet med 100 000:- så blir summorna helt fel enligt "stifor"´s exempel.[br][br]Bruttovinst 100000[br]Nettovinst 80000[br]Efter egenavgifter 61204.19[br]Efter inkomstskatt 46560.82[br] [br]Moms (25%)              20000[br]Egenavgifter (30,71%) 18795.81[br]Inkomstskatt (31,45%) 14643.38[br]Total skatt att betala in: 53439.18[br]Total “Lön” 46560.82[br][br][br]Jämfört med hans:[br][br]Bruttovinst (inkl moms)......................100.000[br]Nettovinst...........................................80.000[br]Moms (25%).......................................20.000[br]Egenavgifter.......................................18.321[br]Kommunalskatt (31,40%)....................12.433[br]Statlig inkomstskatt....................................0[br]Jobbskatteavdrag................................-7.078[br]Total skatt att betala in:......................43.676[br]Total “Lön”.........................................56.324[br]Skatt i procent av bruttovinst..................43,7[br][br]Vad är det jag gör fel här, eller missar?
1324
2
Du tar ju inte hänsyn till Jobbskattevadraget resp grundavdraget om jag förstått rätt. [br]Och eftersom dessa avdrag inte är en viss % utan en ganska komplicerad formel så blir det inte så lätt att få fram siffrorna utan hjälpmedel. [br][br]Jag tycker du skall använda skatteverkets hemsida för detta. [br]http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatteutrakning2009/prelskatteutrakning09ink1.html[br][br]Om du tar exemplet ovan med 100 000:- i Bruttovinst. (Jag tycker inte om detta med bruttovinst men OK.  Momsen är ju inte dina pengar så dom skall man ju inte räkna med.)[br][br]Du har alltså en nettovinst på 80 000:- [br]Om du sedan är över 26 år så är ju egenavgiften 30,71%.  Men då gör du ett schablonavdrag på 25% . =20 000:-. Det är nämligen så man gör när man deklarerar. [br][br]Så du har då en beskattningsbar inkomst av 80 000:- minus 20 000:-  = 60 000:- [br][br]Denna summa skriver du in i fält 100 på skatteverkets sida. [br]Sedan fyller du i din data typ kommunalskatt och sedan trycker du "Beräkna". [br][br]Du får då [br]Kommunal inkomstskatt                          +11.873[br]Statlig inkomstskatt på förvärvsinkomst  + 0[br]Statlig inkomstskatt på kapitalinkomst    + 0[br]Allmän pensionsavgift                     + 4.200[br]Egenavgifter och allmän löneavgift [br]      Sjukförsäkringsavgift              + 4.158[br]      Föräldraförsäkringsavgift     + 1.320[br]      Ålderspensionsavgift             + 6.126[br]      Efterlevandepensionsavgift     + 1.020[br]      Arbetsmarknadsavgift             +300[br]      Arbetsskadeavgift             +408[br]      Allmän löneavgift             +4.494[br]                                                                -------------[br]        Summa egenavgifter m.m.    =              17.826[br]Begravningsavgift  +                                        172[br]Skattereduktion för allmän pensionsavgift      - 4.200[br]Skattereduktion för arbetsinkomster                -6.978[br]SLUTLIG SKATT =                                          22.893[br]Preliminär skatt                                               -[br]Att betala=                                                    22.893[br][br]Så du skall alltså betala 22893+ dom 20000:- i moms. = 42893:- [br][br]Obs att i siffrorna inte är 100% i denna sammanställning för kommunalskatt + begravningsavg + kyrkskatt så jag inte vet din kommuns fördelning av dessa. [br]Jag gissade bara 31:00 i kummunalskatt, 45 öre i begravningsavg och inte med i någon kyrka.  Så summan bör ju stämma men inte delarna.[br][br]Hans[br][br][br] [br][br]
26
Ok, att göra en exakt uträkning på lön per månad är så gott som omöjligt då det är så många variabler som påverkar.[br][br]Men att lägga undan ~50% utav bruttovinsten som man vill ta ut som lön, till ens eget konto är iaf en säker gräns.[br][br]De exakta beloppen får man stämma av vid årsbokslutet/deklarationen.
2066
2
Ungefär. Vill bara förtydliga att det alltså är företagets vinst du betalar skatt på, vad du plockar ut eller inte spelar ingen roll. Sen brukar det oftast finnas någon form av kostnader också som minskar vinsten i företaget.[br]Mitt förslag är att du kör ett tag och lägger undan (eller i vilket fall skriver upp och har koll på) hur mycket du tror du ska betala in. Sen stämmer du av efter några månader eller ett halvår och korrigerar uppåt eller nedåt beroende på hur du ligger till.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
26
Tack, ska göra detta.[br][br]Tack för hjälpen!
1073
139
[quote author=foretagarn link=topic=5550.msg26838#msg26838 date=1246900308][br]Ok, att göra en exakt uträkning på lön per månad är så gott som omöjligt då det är så många variabler som påverkar.[br][br]Men att lägga undan ~50% utav bruttovinsten som man vill ta ut som lön, till ens eget konto är iaf en säker gräns.[br][br]De exakta beloppen får man stämma av vid årsbokslutet/deklarationen.[br][/quote][br][br]Jag tycker ju att det är en halvmesyr att "lägga undan" för skatten på ett ungefär, och sedan invänta vad deklarationen säger.[br][br]Bokföringens resultat- och balansräkning duger bra när det gäller AB för att löpande veta sin skattesituation.[br][br]För en enskild firma däremot säger dessa inte särskilt mycket, där anser jag att det är ett måste att kunna få ut ett löpande skatteuträknat resultat. Det är den "egentliga" resultaträkningen.[br][br]
26
Jag håller med dig stig, men det verkar vara för mycket som påverkar reslutatet. Och jag har helt enkelt inte tid att lägga på att lära mig korrekt manuell bokföring, efter två timmar i efredo så hade jag ändå inte räknat ut hur man använder dubbel bokföring korrekt eller hur man ser en översikt på skatteuträkningarna.[br][br]Det jag borde göra är att gå en kurs.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.