Senaste inläggen

Bokföra Google Adsense?

Kopplade in mitt företagskonto till mitt Google Adsense konto så då fick jag en betalning på 1,62kr för att kunna verifiera det men jag funderar på hur jag egentligen ska bokföra detta.

Jag har kollat runt lite på nätet och fått mig uppfattning om det ska läggas på en fiktiv moms på det hela?

Så blir det något sånt här:

1930 -...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Preliminärskatt i praktiken

Nästa år kommer jag förhoppningsvis att jobba heltid som egen konsult. Jag känner till teorin och principerna bakom preliminärskatten, d.v.s. att skatteverket vill att jag betalar en viss summa varje månad baserat på mitt beräknade överskott på hela året.

Men hur fungerar det i praktiken? Kommer ett inbetalningskort med posten? Och i så fal...

Behöver hjälp med kontering

Hej
Behöver hjälp med semesterlön, min lärare har gått på semester så jag letar hjälp på andra håll.

Ett företag har förutom Jonny en anställd som anställdes den 1 augusti 2006. Han tar ut en månadslön på 22000kr och den anställde har 18000kr i månaden.

Under juli månad håller företaget stängt för semester och enbart semesterersätt...

Importera från Turkiet - Vad bör jag tänka på?

Detta gäller textilimport från Turkiet. Vad bör jag tänka på? Företaget jag har kontakt med verkar vara legitimt. Sverige har frihandelsavtal med Turkiet vad jag förstår och där med förtullas inte varorna jag beställt från Turkite. Har jag rätt?

Har vi frihandelsvtal med Indien och Kina?

Hej hopp!

/Naturen

Kategori: Företagande över gränserna

Skattedeklarationen, få tillbaka

Om man ska få tillbaka moms från skatteverket hur deklarerar jag då?
Säg att summan moms att få tillbaka är 61954
Och arbetsgivaravgifter är 16920
och avdragen skatt att betala är 20107
Alltså få tillbaka 24927

Inköp ur egen ficka - hur bokföra?

Vi har ett handlesbolag. Vi gör en del småinköp ur egen ficka eftersom vi inte fått in tillräckligt med pengar i företaget än. Dessa utlägg vill vi ju ha igen när pengarna väl kommer. Hur bokför jag? Själva köpet tar jag som Egen insättning kredit, och t ex kontorsmaterial debet. Men hur gör jag när jag ska ta ut? Det är ju egentligen inget Eget ut...

Godkänd kökstrustning?

Jag planerar att starta en butik med försäljning av div tillbehör för bakning och i butiken även baka en del till försäljning, säg runt 3 plåtar muffins el likn/dag. Ingen servering i butiken, utan bakverken säljs som 'take-away' och är främst tänkta som att ge inspiration åt kunderna. Ev kommer jag även att ta beställningar på bakverk i...

Kategori: Allmänt

Ideell förening som kommanditdelägare?

Hej ,

jag kollade ett kommanditbolag på ratsit och allabolag.se och såg att det hade en fysisk person som komplementär och ytterligare ett kommanditbolag som kommanditdelägare. KB:et som vad kommanditdelägare bestod i sin tur av en fysisk person som komplementär och sedan en ideell förening som kommanditdelägare.

Den fysiska personen...

Fastighetsskatt

Hej där!

Jag har en liten, liten och mycket liten fundering på att kanske någon gång i framtiden öppna en stugby, ev. liten kamping någon stans i vårat avlånga land. Men så klart finns det ju en hel del frågetecken. Tex. fastighetsskatten...

På Skatteverkets hemsida hittar jag bara, för mig rätt otydliga beskrivningar av fastighetsska...

Arbetsgivaravgifter

Hej!

Jag har fram tills idag arbetat som timanställd på ett företag, kommer från och med nu istället att fakturera företaget för mina tjänster.

Så det jag funderar över är arbetsgivaravgiften företaget har betalat tidigare för mig. Som jag har förstått det ligger den på ca 34% och att detta är något dom slipper nu när jag istället fak...

Företagsnamn sökes, bilar bland annat

Hej

Är ny här och hoppas hitta svar på det jag söker🙂 Men även annan värdefull information.

Men åter till topic.

Företagsnamn. Det är svårt men det är också viktigt.

Mitt företag ska hålla på med detta:

Försäljning av beg. bildelar
Försäljning av beg. bilar
Försäljning av eftermarknads delar och tillbehör f...

Kategori: Feedback

bolagsverket

Behöver man deklarera för något om man har registrerat enskild firma och firmanamn på bolagsverket men inte aktiverat det genom F Skatt o moms . alltså inte startat upp det på något sätt ännu.

Sälja utan företag

Hallå alla företagare!

Jag är i grund och botten konstnär och pluggar i dagsläget på en konstskola. Jag har på senare tid fått ett flertal överblivna tavlor jag skulle vilja sälja. Jag har även funderat på att lägga upp en hemsida där jag kan ta emot beställningar och marknadsföra mig själv lite.

Jag undrar om jag i så fall behöver re...

Företagsförmedling - Hur mycket betalt tar de?

Hej!

Jag funderar på att sälja min verksamhet och tänkte ta kontakt med företagsförmedlare. Jag skulle vilja veta hur mycket en företagsförmedlare tar betalt. Jag har frågat runt lite och det verkar som om en liten fast summa samt en vis procent av köpeskillingen är "normalt" för en företagsförmedlare att ta. Har ni tips och erfarenheter om...

Ce-märkning

30 minuter skrivning åt helvete pga. "logga in igen" med alternativet förbli inloggad i 60 min. fuck. Grrrrr

Planerar att starta företag i Spanien och bli spansk medborgare med säte gibraltar, skall sälja produkter i sverige, kan jag ha konto i sverige å ta betalt av kunderna där utan att åka dit på filial beskattning?

Ce märkning...

Kategori: Företagande över gränserna

Communityscript

På grund av tidsbrist avyttrar vi här ett script för ett community som egentligen skulle användas i ett projekt. Information:

Sidan är gjord i ASP.NET 2.0 med MYSQL databas. Några av funktionerna som ingår är
* Eget krypin
* Skicka meddelande till varann
* Gästbok
* Blogg
* Vänner + vänrelationer och ansökan
* Besökare i k...

Kategori: Till salu

lager eller vinst?

vad kan det vara för nackdelar respektive fördelar att använda vinst för att bygga(skaffa lagervaror) lager ett år eller två istället för att ta ut det som lön ??..

jag har enskild firma o fa-skatt

/patrik

Mest för män?

??? Ser sällan några kvinnliga inlägg här, skulle vara intressant att veta hur många kvinnor som är medlemmar. Ja, lite statistik öht kunde vara intressant. Vilka yrken finns här representerade, ålder, kön etc.

Vad lägger du på tallriken i jul?

Innan du svarar,  våga se sanningen i vitögat.

http://www.ettlivsomgris.se

Kategori: Off Topic

Sälja Ungdomsportal till kommuner

Hej igen!

Nu har jag en idé som jag måste bolla med er. Jag har registrerat domänen ungdomsportal.se med tanke att göra en lokal ungdomsportal för Umeå (vilket jag gjort också). När jag googlade runt efter ungdomsportaler för att sno idéer märkte jag till min förvåning att det inte finns så många runt om i landet. Då slog det mig...

V...

Kategori: Affärsidéer