Senaste inläggen

Ideell förening som kommanditdelägare?

Hej ,

jag kollade ett kommanditbolag på ratsit och allabolag.se och såg att det hade en fysisk person som komplementär och ytterligare ett kommanditbolag som kommanditdelägare. KB:et som vad kommanditdelägare bestod i sin tur av en fysisk person som komplementär och sedan en ideell förening som kommanditdelägare.

Den fysiska personen...

Kategori: Allmänt

Fastighetsskatt

Hej där!

Jag har en liten, liten och mycket liten fundering på att kanske någon gång i framtiden öppna en stugby, ev. liten kamping någon stans i vårat avlånga land. Men så klart finns det ju en hel del frågetecken. Tex. fastighetsskatten...

På Skatteverkets hemsida hittar jag bara, för mig rätt otydliga beskrivningar av fastighetsska...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Arbetsgivaravgifter

Hej!

Jag har fram tills idag arbetat som timanställd på ett företag, kommer från och med nu istället att fakturera företaget för mina tjänster.

Så det jag funderar över är arbetsgivaravgiften företaget har betalat tidigare för mig. Som jag har förstått det ligger den på ca 34% och att detta är något dom slipper nu när jag istället fak...

Företagsnamn sökes, bilar bland annat

Hej

Är ny här och hoppas hitta svar på det jag söker🙂 Men även annan värdefull information.

Men åter till topic.

Företagsnamn. Det är svårt men det är också viktigt.

Mitt företag ska hålla på med detta:

Försäljning av beg. bildelar
Försäljning av beg. bilar
Försäljning av eftermarknads delar och tillbehör f...

Kategori: Feedback

bolagsverket

Behöver man deklarera för något om man har registrerat enskild firma och firmanamn på bolagsverket men inte aktiverat det genom F Skatt o moms . alltså inte startat upp det på något sätt ännu.

Sälja utan företag

Hallå alla företagare!

Jag är i grund och botten konstnär och pluggar i dagsläget på en konstskola. Jag har på senare tid fått ett flertal överblivna tavlor jag skulle vilja sälja. Jag har även funderat på att lägga upp en hemsida där jag kan ta emot beställningar och marknadsföra mig själv lite.

Jag undrar om jag i så fall behöver re...

Företagsförmedling - Hur mycket betalt tar de?

Hej!

Jag funderar på att sälja min verksamhet och tänkte ta kontakt med företagsförmedlare. Jag skulle vilja veta hur mycket en företagsförmedlare tar betalt. Jag har frågat runt lite och det verkar som om en liten fast summa samt en vis procent av köpeskillingen är "normalt" för en företagsförmedlare att ta. Har ni tips och erfarenheter om...

Ce-märkning

30 minuter skrivning åt helvete pga. "logga in igen" med alternativet förbli inloggad i 60 min. fuck. Grrrrr

Planerar att starta företag i Spanien och bli spansk medborgare med säte gibraltar, skall sälja produkter i sverige, kan jag ha konto i sverige å ta betalt av kunderna där utan att åka dit på filial beskattning?

Ce märkning...

Kategori: Företagande över gränserna

Communityscript

På grund av tidsbrist avyttrar vi här ett script för ett community som egentligen skulle användas i ett projekt. Information:

Sidan är gjord i ASP.NET 2.0 med MYSQL databas. Några av funktionerna som ingår är
* Eget krypin
* Skicka meddelande till varann
* Gästbok
* Blogg
* Vänner + vänrelationer och ansökan
* Besökare i k...

Kategori: Till salu

lager eller vinst?

vad kan det vara för nackdelar respektive fördelar att använda vinst för att bygga(skaffa lagervaror) lager ett år eller två istället för att ta ut det som lön ??..

jag har enskild firma o fa-skatt

/patrik

Mest för män?

??? Ser sällan några kvinnliga inlägg här, skulle vara intressant att veta hur många kvinnor som är medlemmar. Ja, lite statistik öht kunde vara intressant. Vilka yrken finns här representerade, ålder, kön etc.

Vad lägger du på tallriken i jul?

Innan du svarar,  våga se sanningen i vitögat.

http://www.ettlivsomgris.se

Kategori: Off Topic

Sälja Ungdomsportal till kommuner

Hej igen!

Nu har jag en idé som jag måste bolla med er. Jag har registrerat domänen ungdomsportal.se med tanke att göra en lokal ungdomsportal för Umeå (vilket jag gjort också). När jag googlade runt efter ungdomsportaler för att sno idéer märkte jag till min förvåning att det inte finns så många runt om i landet. Då slog det mig...

V...

Kategori: Affärsidéer

Diverse avgörande frågor

Så jag har kommit fram till att bokföring inte är min starka sida och har därför ett par funderingar som jag skulle uppskatta att få svar på väldigt mycket...

1. Hur ändrar man skatteverkets uppgifter om bokföringsmetod? Gå från faktureringsmetoden till kontantmetoden?

1.Vilka papper ska egentligen skickas in till skatteverket och nä...

Enskild Firma eller Aktiebolag?

Hej!

Jag är i startgroparna för att starta upp en egen firma. Har tidigare arbetat åt mindre webbyårer som frilans - flashutvecklare.

Jag räknar med att fakturera ungefär 150 000 - 200 000 kr ex moms om året och ta ut hela överskottet i lön fördelat månadsvis. Några direkta utgifter förutom lite datorer och dylikt kommer jag inte att...

Kategori: Affärsidéer

SwedBank e-bokföring Hjälp mig!

Skaffade förra veckan e-bokföring och gjorde ett litet misstag (tror jag). Jag har ju inte kommit igång med företaget ännu och ville bara prova på bokföringsprogrammet. Har en förmåga att vilja testa allt innan man läser någon instruktion...
Naturligtvis så blev ju allting väldigt galet och jag skulle vilja nollställa kontona och börja om eller...

basfrågor.

Hejsan

är ny här på forumet och hoppas jag ska få hjälp med av många kan anses vara "dumma" frågor.

anyway, nu kör jag.

1 har en affärside som jag ligger och lurar på som inte är spec vidareutvecklad i dagsläget.
  vill inte gå in på vad den handlar om.

2 Hur hittar jag grossister t.ex till playstation 3 spel osv? <...

Periodiseringsfonder, delägare HB

Jag är relativt ny på detta forum och otroligt glad att jag hittat det. Jag är väldigt intresserad av ekonomi ö h t och hoppas på att arbeta med redovisning i framtiden. För tillfället så sköter jag den löpande bokföringen i mina svärföräldrars HB och har även f o m  taxeringsår 2009 tagit på mig uppgiften att upprätta bokslut samt deras deklaratio...

Nybörjare i bokföring

Jag är ganska ny på bokföring. Har kämpat och känner nu mig trygg i min uppgift. Vill därför tipsa andra nya och samtidigt få höra om de andra nyas erfarenheter. Mina viktigaste tips (som jag själv ser på det):

a/ Skaffa ett eget bankkonto till företaget (även om det är en enskild firma).
b/ Skaffa ett eget VISA/Master Card till företags...

Jag vill exportera olivolja till Sverige. Hur?

Hej alla

Jag befinner mig i Gallileen just nu och har hittar utsökt lokal olivolja som redan går på export till USA.

Skulle behöve lite praktiska tips hur jag går till väga. Tänkte var en sorts mellanhand mellan kooperativet av odlare här nere och den svenska marknaden.

Antar att olivoljan kan behöva nya etiketter (och eventue...