Dela företag

10
Många rådgivare tycks sky tanken på hb ab för mindre företag. Jag har startat ett företag med min fru och för enkelhetens skull och snabbhet valde jag enskild firma, men för att få in henne också finns tanken på att överföra verksamheten till just hb eller ab. Men den senaste experten tyckte absolut att hon också skulle gå in som enskild firma. Går det att ha två enskilda firmor i samma verksamhet?
632
3
Har inte riktigt koll på vad det som gäller för enskild firma, men vad är det för verksamhet ni driver?[br][br]Spontant, om det är så att ni båda jobbar i verksamheten, så känns ett aktiebolag bäst enligt mig. Inte minst ekonomiskt om det är så att företaget går bra. En vinst på mer än 380 000 i en enskild firma innebär ju att man får skänka många slantar till staten i onödan.[br][br]I ett aktiebolag kan ni båda ta så mycket lön som ni behöver, blir det sedan pengar över kan ni dela ut 120 000 kr till 20% skatt i ert lite mindre bolag. Det beskattas då nämligen som inkomst av kapital.[br][br]Men som sagt, givetvis är det ju dock beroende av vad för verksamhet ni driver och hur mycket pengar den inbringar. Personligen föredrar jag också den ordningen som krävs i ett aktiebolag, då det är lättare att skilja på företaget och dig själv.
10
Det är ett mindre lantbruk. Och vi måste bestämma oss snart hur vi ska göra med det hela.
394
1
Det går utmärkt att bedriva olika verksamheter och dela redovisning och inkomster  med din maka i enskild näringsverksamhet.
Ulf Bjarme
1073
139
När det gäller skillnaden på skatter mellan AB och enskild firma så är det inte så att man nödvändigtvis måste skatta på hela vinsten om man låter delar av den vara kvar i firman. Avsättningar till periodiserings- och exapansionsfonder gör att skaten minskar en hel del.[br][br]Sen är det så att i AB kan man inte jämförbart ta ut pengar till 20 % skatt, utan det blir 41 % genom att bolagsskatten först måste betalas.[br][br]Sen går det alltså bra att ha delad verksamhet i enskild firma, gör båda samma jobb kan man ha 50-50 uppdelning.[br]
10
Hur går det till att få det på pränt att vi båda är ansvariga för verksamheten? Grejen är att hon och inte jag kan ha chansen att få ett visst bidrag, och den chansen dör den 28 december. Hur ska det gå till att få med henne innan dess? Det finns inget fejk i det hela, Det är hon som är hjärnan och vd i businessen, och jag mest muskler... Hade ju varit bättre att gjort rätt från början och startat i hennes namn.
1073
139
Jag tror inte det egentligen är nödvändigt att i förväg ha gjort någon uppdelning utan det kan man göra vid inkomstdeklarationen.[br][br]Men när bidrag kommer in i bilden så gäller säkert något annat, det kanske är så att enskilda firman ska stå på frun och att du är medhjälpare.[br][br]Ring till skatteverket och fråga hur ni ska göra, det är ju inte mycket tid att spela på.[br]
394
1
Om hon fyller i en skatte- och avgiftsanmälan så kan hon få en egen F-skattsedel och är därmed registrerad hos Skatteverket som företagare.[br][br]http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/blankett/info/4620.4.39f16f103821c58f680006704.html[br][br]Man kan alltså ha en delad enskild näringsverksamhet bl. a. med sin maka/make.[br][br]Ur Skatteverkets allmänna råd 2004:23[br]Av 60 kap. 10 § IL framgår att om verksamheten bedrivs gemensamt skall vardera maken ta upp den del av intäkterna och kostnaderna i verksamheten som är skälig med hänsyn till makens arbete och övriga insatser i verksamheten.[br][br]Allmänna råd[br]  Normalt bör även underskott fördelas mellan makarna.[br]  Inkomstuppdelning bör i första hand ske med utgångspunkt i vad makarna avtalat. Jämkning bör dock ske om det med hänsyn till makarnas arbetsinsatser och övriga insatser i verksamheten är skäligt.[br]  Om avtal saknas, bör inkomsten delas lika mellan makarna. Om uppdelningen framstår som oskälig bör den kunna jämkas.
Ulf Bjarme
10
Men då blir det två olika bokföringar, och vid intäkter och betalningar får man välja i vilkens räkenskaper det ska hamna?
1073
139
Nej, det behövs bara en bokföring. Fördelning av hur resultatet ska beskattas utförs i inkomstdeklarationen.[br][br]Men kolla med skatteverket (eller annan berörd myndighet) vad som gäller med bidraget. [br]Det kan mycket väl vara så att din fru måste ha F-skattsedel för att erhålla aktuellt bidrag.[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.