Senaste inläggen

Diverse avgörande frågor

Så jag har kommit fram till att bokföring inte är min starka sida och har därför ett par funderingar som jag skulle uppskatta att få svar på väldigt mycket...

1. Hur ändrar man skatteverkets uppgifter om bokföringsmetod? Gå från faktureringsmetoden till kontantmetoden?

1.Vilka papper ska egentligen skickas in till skatteverket och nä...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Enskild Firma eller Aktiebolag?

Hej!

Jag är i startgroparna för att starta upp en egen firma. Har tidigare arbetat åt mindre webbyårer som frilans - flashutvecklare.

Jag räknar med att fakturera ungefär 150 000 - 200 000 kr ex moms om året och ta ut hela överskottet i lön fördelat månadsvis. Några direkta utgifter förutom lite datorer och dylikt kommer jag inte att...

Kategori: Affärsidéer

SwedBank e-bokföring Hjälp mig!

Skaffade förra veckan e-bokföring och gjorde ett litet misstag (tror jag). Jag har ju inte kommit igång med företaget ännu och ville bara prova på bokföringsprogrammet. Har en förmåga att vilja testa allt innan man läser någon instruktion...
Naturligtvis så blev ju allting väldigt galet och jag skulle vilja nollställa kontona och börja om eller...

basfrågor.

Hejsan

är ny här på forumet och hoppas jag ska få hjälp med av många kan anses vara "dumma" frågor.

anyway, nu kör jag.

1 har en affärside som jag ligger och lurar på som inte är spec vidareutvecklad i dagsläget.
  vill inte gå in på vad den handlar om.

2 Hur hittar jag grossister t.ex till playstation 3 spel osv? <...

Kategori: Allmänt

Periodiseringsfonder, delägare HB

Jag är relativt ny på detta forum och otroligt glad att jag hittat det. Jag är väldigt intresserad av ekonomi ö h t och hoppas på att arbeta med redovisning i framtiden. För tillfället så sköter jag den löpande bokföringen i mina svärföräldrars HB och har även f o m  taxeringsår 2009 tagit på mig uppgiften att upprätta bokslut samt deras deklaratio...

Nybörjare i bokföring

Jag är ganska ny på bokföring. Har kämpat och känner nu mig trygg i min uppgift. Vill därför tipsa andra nya och samtidigt få höra om de andra nyas erfarenheter. Mina viktigaste tips (som jag själv ser på det):

a/ Skaffa ett eget bankkonto till företaget (även om det är en enskild firma).
b/ Skaffa ett eget VISA/Master Card till företags...

Jag vill exportera olivolja till Sverige. Hur?

Hej alla

Jag befinner mig i Gallileen just nu och har hittar utsökt lokal olivolja som redan går på export till USA.

Skulle behöve lite praktiska tips hur jag går till väga. Tänkte var en sorts mellanhand mellan kooperativet av odlare här nere och den svenska marknaden.

Antar att olivoljan kan behöva nya etiketter (och eventue...

oseriöst?

Hej hej, hittade denna annons på blocket

http://www.blocket.se/vasternorrland/Aktiebolag_i_god_ordning_24699377.htm?ca=4&w=1

Köpa ett "välordnat" bolag för 35000:- för att man sedan skall kunna lägga in ett aktiekapital själv, vad finns det för saker att tänka på vid ett köp?

Det känns ju spontant ganska oseriöst eller har jag...

Bidrag till inköp

Jag har börjat få lite uppdrag på min andra specialitet: träningsläger och seminarium.
Genom att studera tidigare läger och anteckna resultatet av de seminarierna har jag lagt märke till att man lär sig 100% mer om man får se ungefär vad instruktören menar.
:bravo

Nu är en projektor för presentationer hemskt dyr och jag har jus...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Arbetslös med en dröm- lite hjälp uppskattas

Nu har jag varit arbetslös i en längre tid efter att ha blivit varslad från Volvo, som hobby så har jag alltid varit intresserad av onlinemarknadsföring, onlineprojekt osv osv. För att inte skriva en roman nu så ska jag försöka vara väldigt kortfattad 🙂

Jag vill starta en online katalogtjänst som är nischad inom ett område som jag tycker är...

Hur ska jag satsa, investera eller ja, göra helt enkelt?

Hejsan!

Svårt att skriva en tråd om min situation. Ska ge det ett försök. Jag har drivit hemsidor i 10 år nu, trött på det. Sålde nyss en till ett förlag, så jag sitter på kapital som jag vill använda på ett bra sätt att bygga upp det ännu mer.

Finns det i Sverige att påbörja ett företagande kanske inte helt nåbart av alla som inte h...

Momsavdrag

Hej!

Håller just på att starta ett litet handelsbolag. Det jag inte riktigt har fått klart för mig än är det här med avdrag på momsen.

Säg att jag behöver en dator till företaget och köper en sådan. Då har jag rätt att dra av momsen va? Men förutsätter det att jag "tjänat ihop" motsvarande summa på försäljning av varor och tjänster?...

Grymhet mot djur - protestera!

Grrrrr I Nepal hålls en festival där männen tävlar i hur många djur man kan hugga ihjäl. Visa din medkänsla med dessa oskyldiga djur och protestera!

"Every five years, hundreds of men are licensed to kill buffalo, pigs, chickens, rats, goats, and pigeons, receiving a fee for each animal they take. Cruelly, the animals are chased and hack...

Kategori: Off Topic

Toppdomän i stad med 4,5 milj. invånare, vad göra?

Hej,
Jag tänker sätta upp en sida och har en domän med stadens namn. Staden ligger i Mexico och har runt 4 milj invånare. Någon som har något uppslag på en bra idé? Pratar flytande spanska osv... Sms tjänster och dylikt är inte jätteutvecklat i det landet vad jag erfar. Har lite torka på idéer, alla tips tas tacksamt emot. Det är en .nu a...

Kategori: Affärsidéer

Enskild firma förenklat årsbokslut - Mycket som belastar 6900 Övriga kostnader?

Sitter med ett bokföringsprogram (BLA Start) och ska börja bokföra verifikationer för min enskilda firma med förenklat årsbokslut. I kontoplanen hittar jag inget som matchar exempelvis mässbiljetter, kostnader för webbhotell eller registreringsavgiften från Bolagsverket.

Är det helt enkelt så att med förenklat årsbokslut hamnar en hel del på...

Fråga om nummerföljd på fakturor

Hej!

Om jag har förstått det rätt så skall alla fakturor som företaget genererar vara i nummerföljd. Dessa skall skrivas ut och förvaras i nummerföljd i en perm.

Jag har ett problem med min nystartade verksamhet på internet. Jag kommer att skapa en hel del fakturor på nätet (PDF typ) som kunder inte kommer att välja att betala (och dä...

Kompanjon sökes

Hej..

Jag söker en kompanjon som vill starta företag från grunden.

Kategori: Söker/eftersöker

Marknadsundersökning - Vilka frågor?

Hej
På g med starta eget och ska nu genomföra en marknadsundersökning för kundunderlag.
Behöver lite hjälp från er "experter" om vilka frågor jag bör ställa. :trost
Affärsidén gäller Admin,tjänster såsom löpande bokföring,fakturering,löner m.m.
Tyvärr lider jag av totalt hjärnsläpp och kan inte komma på någonting.
Tacksam för all hjä...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Inget riktigt kvitto från Blocket vid annonsering

Jag lade precis ut en annons för firmans räkning på blocket.
Betalade med företagets Visa-kort, trodde att man skulle få ett riktigt kvitto på mailen från blocket men i det mailet står det ju bara annonstexten...

Inte annonskostnaden, företagsinfo osv som ett riktigt kvitto skall innehålla.

Duger det som verifikation i bokföringen?

Fylld med energi och vilja, men kommer inte &quot;loss&quot;/igång..

Här knallar jag omkring proppfylld med idéer, visioner, planer och allt som har med eget företagande har med att göra. Det här är vad jag vill, starta mitt egna företags! Min affärsidé är en redan prövad affärsidé med mycket, och riktigt mycket stora framgångar i Nederländerna. Ett frågetecken är ju så klar "går det hem i Sverige?".

Jag står...