Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.
Hur ska de tävlande hitta dig, hur ska du marknadsföra dig?
Nej, rent krasst så har du väl i och för sig inte så mycket att förlora, om du inte lägger ned mycket marknadsföring, men jag tycker det är en ganska dålig idé...
Själv har jag i hela mitt liv skickat ett enda SMS som kostat mer än grundtaxan (10kr till Klas Ingessons cancerinsamling), och bryr mig inte om att rösta på matchens lirare, bästa melodifestivalbidraget, vem som skall mobbas ut ur någon dokusåpatävling etc. Jag är därför säkert långt ifrån den målgruppen som du söker, men generellt känns det som att den där marknaden börjar bli rätt så mättad i Sverige. Jag tror du får marknadsföra dig ganska hårt och dyrt, och det är lätt att göra fel så kostnaderna blir större än intäkterna.
Skall man lyckas så måste det vara sådan fart att tävlingens längd är överblickbar, och för att få den farten krävs det mer än bara Adwords. En tanke är att alla får något, typ en kul ringsignal, rolig bild etc, men har också chansen i en tävling. Då är man kanske villig att betala lite mer.
Det som fungerar idag är ju diverse "ring/SMS:a in och rösta - delta i utlottningen av ett WII/Ipod/resa till Zlatan" etc... Där har ju dock TV-kanalerna själva satt upp det hela, och vill ogärna dela med sig av penningfloden.
En annan variant är ju de här "bjud lägst, men unikt-auktionerna" som poppar upp som svampar ur jorden, men verkar ha svårt att lyfta. Det krävs en oherrans massa folk som skall ringa för att finansiera dyra varor och folk ledsnar rätt fort när samma saker ligger där dag efter dag och man förstår att det är bara bluff.