Senaste inläggen

Badge maskin

Hej!
Jag läste att du sökte en badge maskin? Gör du det fortfarande?
Varför gå över ån för att hämta vatten?
Badge maskiner finns i massor hos Klarins reklamprodukter i Malmö.
www.klarins.se eller ring 040-223377. Du kan få köpa en maskin med
en endaste gång. Hämta den under arbetstid vilken dag som helst.
M.V.H.
Sulan

Kategori: Till salu

Några funderingar

Om jag ska sälja något på lösvikt, måste jag då ha någon slags speciell butiksvåg (kopplad till kassan) eller kan jag använda en vanlig hushållsvåg?

Om jag tar över en butikslokal (hyreskontrakt) och kommer överens med nuvarande butiksägaren om ett pris på tex 100.000 då ska jag väl inte betala någon moms eller så utöver det? Det blir väl is...

Kategori: Allmänt

Varför holdingbolag?

Hej!

Läste på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Holdingbolag

Vilka fördelar ger det att ha ett holdingbolag? Bolaget kan äga flera dotterbolag, bra det. Men om du är en privatperson som äger 100% av aktierna i dina 3 aktiebolag. Varför då skapa ett holdingbolag?

I dragons den eller i draknästet så vill ju ofta investerarna köpa i...

Prissättning

Om jag köper in en vara och säljer den vidare som den är, hur stort bör påslaget vara för att jag skall få full täckning? Om jag köper in en vara och vidareförädlar den, tex köper in en pall och dekormålar den för att sedan sälja den vidare, hur bör jag tänka då vad gäller prissättning?

Bokföringsprogram

Hej!

Ser att det redan finns lite trådar om detta men jag ställer frågan personligen också...

Jag skulle vilja ha lite tips och ideer på bra bokförings- och faktureringsprogram. Det skall vara program som räcker gott och väl för den lilla enskilda firman.
Både tips om gratisprogramvara samt program som kostar en slant är välkomna.<...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Datingscript eller en inarbetat datingsida k&#246;pes

Tjenare,

Jag är ute efter ett PHP-datingscript eller en datingsida som redan är uppe som någon vill sälja?

Jag har letat massa och de gratis datingscripten enligt min mening är värdelösa. De kan mycket men det kräver oerhört mycket energi för att få till det som man vill ha det s&...

Kategori: E-handel

Resultatbudget

Hej! Jag ska försöka mej på ett företag där jag dels försörjer mej som musiker, dels säljer min egen konst och konsthantverk/hemslöjd på marknader och via en hemsida, ska även ta kontakt med butiker som säljer konst och konsthantverk åt andra. Nu ska jag göra en ansökan till starta eget bidrag och en resultatsbudget. Vad kan vara troligt att jag tj...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Fördela Verksamhet

Hej ,
Jag har ett aktiebolag som jag vill dela till två olika aktiebolag from årskiftet.Det finns redan tagna kostnader och ofakturerade intäkter .Hur kan jag överföra till nya bolaget vid årskiftet.?
Tack på förhand.

mvhAnita

Emballage

Jag söker med ljus och lykta efter någon typ av emballage för att kunna skicka tavlor i.
Måtten ska vara upp till 120*70*10cm, är detta så pass ovanligt att man måste "specialbeställa"?

Har ni några tips?

Kategori: Söker/eftersöker

Bokföra kostnader innan företaget är registrerat?

För att göra en lång historia kort, jag och min partner avvecklar vårat nuvarande handelsbolag, och jag ska i sin tur registera en enskild firma med samma företagsnamn. Enligt Bolagsverket måste vi avregistrera gamla bolaget och registrera den enskilda firman samtidigt, för att samma företagsnamn ska överföras med automatik. Vissa praktiska det...

Vektorisera min logga, hjälp?

Hej på er!
Jag ska trycka upp min logga,men som den ser ut idag ser det helt enkelt för taskigt ut. Kanske du kan hjälpa mig att vektorisera den för en billig penning eller så kanske vi kan byta tjänster med varandtra?

Ha det gott

Jackie
www.inkmadness.se

Sälja som privatperson då man är företagare?

När man har registrerat sitt företag för moms och F-skatt, kan fortfarande sälja som privatperson? Jag menar om man exempelvis vill sälja sin gamla soffa som man köpte in innan företagsstarten, måste man bokföra det som en intäkt för företaget, trots att den har används för privatbruk och köptes in innan starten?

Om så är fallet borde man vä...

Starta eget, massa frågor kring detta

Hej!

Jag är en kille som tillsammans med några kompisar tänkt starta upp ett event företag för att arrangera nattklubbar. Vi har tänkt starta företaget i form av handelsbolag, detta är nog det smidigaste tror vi? - Vad tror ni?
Vi är alltså helt nya på det här med att starta företag alla!

Jag har en massa funderingar runt detta som...

Kategori: Affärsplanen

Öresutjämning i bokföringen

Hej,

När jag tidigare betalde en faktura för kontormaterial vart det en öreutjämning på fakturan -0,25kr. Detta tvingades jag bokföra på konto 3740 (0,25kr på kredit) så att kontona för ingående moms och inköpt material skulle överenstämma med det som drog från banken (1930). Det vill säga Debet lika med Kredit.

Vad...

SEO - köp av länkar

Hej,
har drivit www.monsieur.se ett år och använder mig bland annat av SEO m.h.a. hyrda länkar. Problemet med dessa är att så fort jag slutar betala företaget som sköter min SEO så sjunker monsieur.se nedåt i Google's sökresultat.

Är det någon som har tips om billigt företag där man/de faktiskt köper länkkraft istället för att hyra d...

Kategori: E-handel

Formex

Någon som ska ställa ut på Formex och kan ordna en inbjudan?
Vi tänkte kika lite på varor med nordisk design för ett projekt som drar igång 2010 och behöver titta på vad som finns att köpa.
PMa mig för detaljer.

Var bokföra kontantuttagsavgift?

Om jag gör ett konttantutag på kreditkortet på 5000kr och får en kontantuttagsavgift på 150kr, var ska jag då bokföra den?

2013 - Debet - Egna uttag - 5000kr
2010 - Kredit - Eget kapital - 5000kr
?? - ?? - Kontantuttagsavgift ?

Jag behöver vell inte bokföra detta uttag direkt jag gör det i Visma som en verifikation utan istället...

slänga gamla fakturor

Hej! Jag har tagit över en enskild firma"dödsbo" efter min far,och ombildat det till ett AB.
Kan Jag slänga all gammal bokföring som gäller den enskilda firman eller måste jag ha den kvar i 10 år.Jag vågar inte börja rensa i pärmar tills jag vet.Det är trots allt nytt bolag,nytt namn,men som sagt ombilning av det gamla firman.Är helt grön på det...

Bokföra registreringsavgift till Bolagsverket?

Hur bokför jag registreringsavgiften till Bolagsverket?
Klassas det som en leverantörsfaktura? Jag tänkte för den har ju inget specifikt förfallodatum och leveransdatum.

Jag bokför i Visma Admin 500 och undrar om jag ska skapa en specifik leverantörsfaktura för denna avgift och sen skapa en inbetalning för det för att markera att jag har...

SÖKES: skylt ca 5 x 30 cm

Hello, jag letar med ljus och lykta efter någonstans där jag kan få gjorde en liten skylt ca 5 x 30 cm stor. Materialet spelar ingen roll, men ju billigare, desto gladare blir plånboken. Skylten ska sitta på väggen i trapphuset vid ingången till min lokal, så den behöver inte vara vädertålig.

Tacksam för hjälpsamma tips...

Jackie
I...