Sälja privat egendom till egna företaget...?

lillstrumpa
Jag driver ett byggföretag (enskild firma) som även till viss del sysslar med renovering av båtar. Nu är det så att jag har en egen båt, privat, som jag sedan firman startades inte haft tid att använda. Den är i behov av viss renovering innan jag kan sälja den till ett vettigt pris.

Det jag undrar över är om jag kan sälja båten till företaget. Den ska alltså inte användas som nöjesbåt i firman utan tanken är att företaget köper in den, renoverar den och sedan säljer den vidare - med vinst. Finns det något juridiskt/skattemässigt problem i att göra så? Hur avgör jag vad som är ett rimligt pris för båten (i skedet när företaget köper in den alltså)?

Tacksam för alla svar, tankar och funderingar... 
1165
15
Naturligtvis är allting möjligt att göra, men i det här fallet tror jag att du har ett mycket bättre ekonomiskt utfall och mycket mindre trassel med värdering och ifrågasättanden i efterhand, om du behåller din båt, rustar den själv och sedan säljer den privat.[br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.