Moms vid varuinköp från annat EU land

6
Vi har köpt varor som transporteras till Sverige från ett tyskt företag i Tyskland med tysk momsregistrering. Vi har inte uppgett vårt Svenska VAT nummer och därför har dom lagt på tysk moms (helt korrekt gjort).

Tidigare har vi bokfört det så här:

6150 - Debet - Trycksaker          (Totala priset ex tyska momsen)
6998 - Debet - Utländsk moms    (Den på fakturan tyska momsen)
1921 - Kredit - Bankgiro

Vilket jag trodde var rätt sätt att göra det på. Om vi vill få tillbaks momsen kan man kontakta Tyska skatteverket och fylla i blanketter osv.
Men nu läste jag det här i "Moms vid utrikeshandel" (http://www.skatteverket.se/download/18.3a7aab801183dd6bfd3800014618/56002.pdf)

Du måste redovisa moms i Sverige
Om du är momsregistrerad i Sverige men säljaren
ändå tagit ut moms i ett annat EG-land måste du
ändå be räkna och redovisa svensk moms. Den
svenska moms en beräknar du på priset inklusive
den utländ ska momsen. Detta gäller även om du
åberopat ditt moms registreringsnummer.
För att undvika att varan beskattas i båda länderna
måste säljaren skicka en ny faktura utan moms. Säljaren
kan då kreditera eller återbetala momsbeloppet
till dig.
Säljaren måste också rätta sin kvartals re do visning
om den lämnats med felaktiga uppgifter."

Betyder det här att bokföringen ska ske på detta vis:

6150 - Debet - Trycksaker          (Totala priset ex tyska momsen)
6998 - Debet - Utländsk moms    (Den på fakturan tyska momsen)
2615 - Kredit - Utgående moms varor EU 25%    (25% av totala priset)
2645 - Debet - Ingående moms utlandet            (25% av totala priset)
1921 - Kredit - Bankgiro

Det blir ju då en form av dubbelbeskattning. Vi har inga planer på att be om en ny faktura eller be om en kreditering.
1324
4
Eftersom 2615 resp 2645 tar ut varandra på momsrapporten så blir det ju i princip ingen kostnad för dig. Utan bara lite fler siffror på momsrapporten.  [br][br]Sedan att du betalar momsen i Tyskland är ju ditt eget fel och det bryr sig inte svenska skatteverket om. Om du inte uppger ditt VAT nummer som du skall ser skatteverket det som om du har en högre inköpskostnad helt enkelt vilket är helt och hållet ditt eget fel.  [br][br]Förvisso nästa år blir det lättare att få tillbaks denna tyska moms. Då skickar man nämligen ansökan till Svenska skatteverket via deras websida och dom tar sedan hand om allt jobb (kan man hoppas). [br][br]Hans
6
För det första måste jag säga att du sätter en tråkig ton på diskussionen. Det handlar inte om att skylla på någon eller finna vems "fel" det är.  [br]Att vi inte uppgav VATnr vid köpet var ett medvetet val som vi var tvunga att göra av orsaker jag inte orkar gå in på.[br][br][br]Att det blir ett nollsummespel och inte någon större kostnad för oss det förstår jag redan.[br][br]Men jag fick aldrig något svar på min fråga. Var konteringen korrekt? :)
632
3
Den tyska momsen du betalar bokför du på samma kostnadskonto som varan du köper in. Det borde bli det som är mest rätt i det här läget. Men som sagt, fakturan verkar ju vara felaktig från första början...
1324
4
[quote author=DJJQ link=topic=6254.msg30006#msg30006 date=1260736008][br]För det första måste jag säga att du sätter en tråkig ton på diskussionen. Det handlar inte om att skylla på någon eller finna vems "fel" det är.  [br][/quote][br][br]Jag försökte bara belysa hur skatteverket ser på det hela. Har t.o.m hört just dessa ord från en utbildare på skatteverket. [br][br]Sedan skulle jag nog lagt hela summan på 6150 och skippat 6998. [br][br]Hans
6
Ok det kanske blir tydligare så. [br]Ska man debitera/kreditera 2645/2615 på 25% av hela summan som jag gjorde?
1324
4
[quote author=DJJQ link=topic=6254.msg30027#msg30027 date=1260786063][br]Ska man debitera/kreditera 2645/2615 på 25% av hela summan som jag gjorde?[br][/quote][br][br]Japp det ser bra ut. Sedan skall ju dessa 25% in på resp ruta i momsrapprten + att totalsumman (från 6150) skall in på ett annat fält. [br]Så kanske du skall skapa ett nytt konto 6151 som håller ordning på det.- Men det beror ju på vilket bokföringsprogram du har. [br][br]Hans[br][br]
6
Japp jag får nog öppna ett nytt konto som kopplas till rätt momskod, t ex 6151 "Trycksaker utomlands". [br][br]Tack så mycket för hjälpen!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.