När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Vi har köpt varor som transporteras till Sverige från ett tyskt företag i Tyskland med tysk momsregistrering. Vi har inte uppgett vårt Svenska VAT nummer och därför har dom lagt på tysk moms (helt korrekt gjort).
Tidigare har vi bokfört det så här:
6150 - Debet - Trycksaker (Totala priset ex tyska momsen) 6998 - Debet - Utländsk moms (Den på fakturan tyska momsen) 1921 - Kredit - Bankgiro
Vilket jag trodde var rätt sätt att göra det på. Om vi vill få tillbaks momsen kan man kontakta Tyska skatteverket och fylla i blanketter osv. Men nu läste jag det här i "Moms vid utrikeshandel" (http://www.skatteverket.se/download/18.3a7aab801183dd6bfd3800014618/56002.pdf)
Du måste redovisa moms i Sverige Om du är momsregistrerad i Sverige men säljaren ändå tagit ut moms i ett annat EG-land måste du ändå be räkna och redovisa svensk moms. Den svenska moms en beräknar du på priset inklusive den utländ ska momsen. Detta gäller även om du åberopat ditt moms registreringsnummer. För att undvika att varan beskattas i båda länderna måste säljaren skicka en ny faktura utan moms. Säljaren kan då kreditera eller återbetala momsbeloppet till dig. Säljaren måste också rätta sin kvartals re do visning om den lämnats med felaktiga uppgifter."
Betyder det här att bokföringen ska ske på detta vis:
6150 - Debet - Trycksaker (Totala priset ex tyska momsen) 6998 - Debet - Utländsk moms (Den på fakturan tyska momsen) 2615 - Kredit - Utgående moms varor EU 25% (25% av totala priset) 2645 - Debet - Ingående moms utlandet (25% av totala priset) 1921 - Kredit - Bankgiro
Det blir ju då en form av dubbelbeskattning. Vi har inga planer på att be om en ny faktura eller be om en kreditering.
Eftersom 2615 resp 2645 tar ut varandra på momsrapporten så blir det ju i princip ingen kostnad för dig. Utan bara lite fler siffror på momsrapporten. [br][br]Sedan att du betalar momsen i Tyskland är ju ditt eget fel och det bryr sig inte svenska skatteverket om. Om du inte uppger ditt VAT nummer som du skall ser skatteverket det som om du har en högre inköpskostnad helt enkelt vilket är helt och hållet ditt eget fel. [br][br]Förvisso nästa år blir det lättare att få tillbaks denna tyska moms. Då skickar man nämligen ansökan till Svenska skatteverket via deras websida och dom tar sedan hand om allt jobb (kan man hoppas). [br][br]Hans
För det första måste jag säga att du sätter en tråkig ton på diskussionen. Det handlar inte om att skylla på någon eller finna vems "fel" det är. [br]Att vi inte uppgav VATnr vid köpet var ett medvetet val som vi var tvunga att göra av orsaker jag inte orkar gå in på.[br][br][br]Att det blir ett nollsummespel och inte någon större kostnad för oss det förstår jag redan.[br][br]Men jag fick aldrig något svar på min fråga. Var konteringen korrekt? :)
Den tyska momsen du betalar bokför du på samma kostnadskonto som varan du köper in. Det borde bli det som är mest rätt i det här läget. Men som sagt, fakturan verkar ju vara felaktig från första början...
[quote author=DJJQ link=topic=6254.msg30006#msg30006 date=1260736008][br]För det första måste jag säga att du sätter en tråkig ton på diskussionen. Det handlar inte om att skylla på någon eller finna vems "fel" det är. [br][/quote][br][br]Jag försökte bara belysa hur skatteverket ser på det hela. Har t.o.m hört just dessa ord från en utbildare på skatteverket. [br][br]Sedan skulle jag nog lagt hela summan på 6150 och skippat 6998. [br][br]Hans
[quote author=DJJQ link=topic=6254.msg30027#msg30027 date=1260786063][br]Ska man debitera/kreditera 2645/2615 på 25% av hela summan som jag gjorde?[br][/quote][br][br]Japp det ser bra ut. Sedan skall ju dessa 25% in på resp ruta i momsrapprten + att totalsumman (från 6150) skall in på ett annat fält. [br]Så kanske du skall skapa ett nytt konto 6151 som håller ordning på det.- Men det beror ju på vilket bokföringsprogram du har. [br][br]Hans[br][br]