Lite frågor inför bokslut osv.

53
Hejsan!

Jag har lite frågor om NÄR jag ska redovisa allt för skatteverket.

Jag har en enskild firma, driver webbsidor så det är reklamintäkter som gäller om Adsense m.fl. Redovisning enligt bokslutsmetoden och Redovisning sker i inkomstdeklarationen. Jag är momsregistrerad.

Varje månad betalar och bokför jag den preliminära skatten.

1. "Bokslutsdatum: 31 december"
Detta innebär att bokslutet ska vara inlämnat när? Den ska väl innefatta allt fram till den 31 december, då måste den ju lämnas in efter den 31 dec? Eller? Eller den kanske inte ska in alls?

2. Redovisning av moms.
När ska jag redovisa denna? Den redovisas på min inkomstdeklaration i vår, eller har jag fattat fel då?


Det var nog allt just nu.
//Linus
1073
139
Bokslutet ska mycket riktigt innefatta allt t.o.m. 31 december, men du behöver inte lämna in det någonstans, utan det ska förvaras tillsammans med bokföringen i 10 år. Det här behöver du inte göra på en gång, men om du skött bokföringen och har ett program som fixar fram bokslutet med automatik så är det å andra sidan i princip redan klart.[br][br]I maj 2010 ska du lämna in en inkomstdeklaration och med den bifoga en NE-blankett som i princip innehåller samma sak som bokslutet + lite till. Du ska då även lämna in en momsbilaga som utgör momsredovisningen för hela året.[br][br]Med andra ord så brinner det inte i knutarna än, utan du kan lugnt fira jul utan att tänka altt för mycket på bokslut och deklarationer.[br]
53
Tack så mycket för ett snabbt och informativt svar![br][br]God jul! :)
53
Nu är nyåret över och jag har börjat kika lite på bokslutet :)[br][br]Jag använder iOrdning som bokföringsprogram (någon med erfarenheter?) då jag sitter på en Mac. Funkar bra men har inte riktigt hajjat hur man gör bokslut.[br][br]Vad ska ingå i bokslutet? Hur ser det ut? :)
53
Bump...
394
1
Du kan ladda hem och läsa "att föra bok" från Bokföringsnämnden;[br][br][url=http://www.bfn.se/info/att-fora-bok.aspx]http://www.bfn.se/info/att-fora-bok.aspx[/url]
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.