Senaste inläggen

Byta inriktning - bli grossist?

Jag har en liten webbutik som jag haft under mammaledigheten. Jag har dragit in ca 1000 kr/mån helt utan marknadsföring, och det skulle såklart kunna bli mer om jag annonserade och ägnade lite mer tid åt den.
Jag har importerat en speciell inredningsdetalj till barnrum och jag verkar vara själv om denna i Sverige, troligen även i Norden då jag...

Kategori: Affärsidéer

Hewal Företagsrådgivarna

Jag blev kontaktad av en telefonförsäljare från företagsrådgivarna idag. http://www.hewal.se/
De skulle uppenbarligen vara väldigt bra som bollplank och kunna hjälpa till att hitta bidrag och liknande, någon som vet mer?

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Sälja privat egendom till egna företaget...?

Jag driver ett byggföretag (enskild firma) som även till viss del sysslar med renovering av båtar. Nu är det så att jag har en egen båt, privat, som jag sedan firman startades inte haft tid att använda. Den är i behov av viss renovering innan jag kan sälja den till ett vettigt pris.

Det jag undrar över är om jag kan sälja båten till företag...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Vad gäller för att ett avtal ska anses vara giltigt?

Vi är ett nystartat företag som bl a jobbar med hushållsnära tjänster. På nätet finns ett antal mötesplatser, där den presumtive kunden kan lägga offertförfrågningar. När vi som företag väljer att besvara en sådan förfrågan får man antingen betala en avgift för varje svar, eller så väljer man att betala en större summa i förväg, och kan sedan svara...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Bokföra skatteåterbäring för 08

Hej PÅ er alla

Allt bra hoppas jag?
Se om någon kan hjälpa mig med min fråga?

Jag fick nu tillbaka skatt för taxeringsåret 09, alltså jag betalade in för myket p-skatt under 08 för min enskilda firma. det handlade om 3000 och som jag fattat det ska ju det in i årets resultatärkning.

Gör jag helt enkelt så att jag krediterar...

Simpla nybörjarfrågor

Startade ny firma i höstas, momsdeklarerade första gången den 12 november. Bokföringsprogrammet skapade en ny verifikation när fodran skapades på konto 1650. Sedan kom pengarna tillbaka från skatteverket in på mitt privata konto.
Jag skrev ut momsrapporten men skrivaren trasslade allt blev fult och skrynkligt, men den är användbar. Borde det in...

Hjälp vid uppstart!

Tja!

Anledningen till att jag bl.a. vänder mig till forum är att jag har väldigt lite tid att få grepp om vissa smådetaljer som på skatteverket, bolagsverket och andra instanser hade tagit 100 år att klargöra.

Ett befintligt företag i Danmark har erbjudit mig att ta över deras verksamhet (en hemsida) och driva den på den svenska markn...

Kategori: Affärsidéer

Tv produktion

Kapital sökes till produktionsbolag för inspelning av en relativt stor produktion. Produktionen kommer sedan att sändas i flera olika avsnitt i en tv kanal, i första hand i Sverige. Produktionen är nöje och äventyr och är en kamp mellan flera olika tävlande lag. För mer information var god kontakta mig via e-post.

Vi söker ca 650,000, kansk...

Kategori: Söker/eftersöker

Bokföra avbetalning

Hej allihop! Jag är helt ny här på företagande.se, som jag skriver nåt dumt ber jag om ursäkt för det.. : )

En fråga dock: Jag driver fotografverksamhet (enskild firma) och skaffade för ett tag sedan ett nytt kamerahus. Jag köpte detta under tiden Mediamarkt hade sin kampanj om 30 månaders avbetalning utan räntor, extraavgifter etc.. Helt en...

Årets vinst till eget kapital i bokföringen?

När bokslutet har gjorts, hur förs "Årets vinst" över till Eget kapital i bokföringen, dvs Eget kapital ökar men vilket motkonto ska jag använda?

/T

grossist med flaskor och burkar

Jag letar efter plastflaskor, glasflaskor och plastburkar. Glasflaskor i mindre storlekar, plast i både mindre och större och burkar i 0,5 - 1 liter. Det är inte så noga med utseendet men jag skulle vilja hitta en leverantör som är villig att sälja mindre mängder.

Jag vet att jag skulle kunna köpa från sannanature eller crearome, men jag sku...

Kategori: Söker/eftersöker

Hålla i gitarrkurser

Jag planerar att hålla i gitarrkurser. Tänkte ta lite betalt från varje "elev". Min fråga är hur jag gör detta, så att allt går rätt till? Vart går gränsen för typ hobbyverksamhet eller dyl? Måste jag starta en enskild firma eller nåt sånt eller hur löser jag det på smidigaste sätt. Jag vill ju göra rätt för mig!

Tacksam för svar! Jag ha...

Kategori: Allmänt

Vad räknas som spam?

(Om detta ligger fel så får någon moderator gärna flytta det till rätt ställe)

Om jag skickar ut ett säljbrev till en kund och min uppföljning av detta är att maila, räknas detta mail som spam då?
Många av mina potentiella kunder är enskilda firmor. Att maila dem utan att ha en etablerad kontakt vet jag är no-no.
Då jag är redigt less...

Föräldraledighet och driva eget och hålla ångan uppe

Hej, jag behöver hjälp i att lära mig se vad jag ska prioritera och inte och vad jag kan göra för att känna att företaget inte ska gå under om jag struntar i att jobba en dag och ägna mig åt barnen istället. Har en son på två år och en son på fyra månader och jag jobbar varje dag i stort sätt men gör egentligen inte så mycket som ger några intäckte...

Kategori: Chef, Ledarskap och Coachning

Fler dumma nybörjarfrågor

Vid uppstart av min firma behöver jag investera i datorutrustning för, låt oss säga
50 000kr. Eftersom datorer räknas som inventarier och har en avskrivning på x antal år så
undrar jag vilket som är mest fördelaktigt, att ta ett lån på 50 000, vilket jag antar på något vis är avdragsgilt, eller att andvända de första intäkterna till inköpet?...

Välja e-butik - Har ni förslag?

Hej,

Ar det någon som använder ebutik.se?

Vill gärna veta för och nackdelar med dem och om ni kan ge förslag på andra företag som ebutik.se. tack!

~Jessica

Kategori: E-handel

Hur fungera uttag av egen insättning!

Hej!
Vi har drivit vår firma (enskild firma) i 3 år, under dessa år har vi satt in egna pengar ca 80.000 kr . nu när företaget går hysat bra så dkulle man vilja plocka utt det man själv har lagt ut utav sina besparingar , hur gör man detta och måste man skatta för dessa pengar, tänkte inte ta ut allt med en gång men kankse dela upp det på 3 omgå...

Nykommling med undringar...

Hejsan, första gången för mig här.

Jag kommer starta eget efter årsskiftet eftersom jag blir arbetslös om ett par veckor.
Vet inte om jag är i rätt forum nu men jag undrar hur det fungerar när man köper programvaror på nätet tex från USA eller annat land utanför EU?
Vi pratar alltså nedladdningsbara programvaror.
I mitt område så ä...

Periodisera kostnad i Visma Enskild Firma

Jag skall köpa en webshopslösning  i December sombetalas årsvis i förskott.

Använder Visma Enskild Firma för min bokföring.

Men jag har inte lyckats förstå hur man skall göra för att periodisera kostnaden?

revisor? redovisningskonsult?

Nu börjar nyår närma sig hiskeligt fort och jag har ingen aning om vad jag ska göra.
Har en nystartad liten enskild firma och skulle behöva lite stöd med ekonomin.
Jag har inte så mycket pengar att undvara och vad jag förstår så skulle det bli dyrt att anlita en revisor. Onödigt också känns det också, det kommer kanske vara 100 verifikation...