Senaste inläggen

Avdrag för datorprogram

Jag jobbar som översättare och har köpt ett översättningsprogram för 4700 kr för egna pengar. Är det möjligt att dra av detta? Jag har enskild firma och använder SPCS.
Hur bokför jag i så fall nu när det är nytt år (har inte gjort bokslutet än men vill göra det snarast)? Jag gjorde köpet i dec 2009.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Avdrag för arbetsrum

Är det inte så att man måste kunna bevisa att man inte använder ytan till annat-att den ska vara avskild från övriga bostaden? Det sa de på skattemyndighetens informationsträff i alla fall. Jag har inte vågat mig något avdrag...under tre års tid! Om det nu har ändrats eller är möjligt, hur beräknar jag avdraget? Antal m2 i procent mot hyran? Bor i...

Hur bokföra payson omkostnader?

Exempel, man säljer något för 100kr och då blir paysons avgift 6kr, hur bokför man den?

Idé - Produkt

Hejsan.

Jag har några frågor om hur jag kan gå till väga.

Jag har en idé inom byggbranchen. Jag har kollat upp på så många olika ställen jag kan hitta efter liknande produkter och det verkar inte finnas. Jag har ingen erfarenhet om just tillvägagångsättet från idén till produkt eller hur jag söker patent. Vem pratar jag med för att f...

Kategori: Affärsidéer

Faktureringsprogram

Hej.
Jag undrar lite över detta med faktureringsprogram eller inte. Måste man ha ett sådant eller kan man skriva på egna kvittoblock och numrera själv.? Eller eget word dokument där man skriver i allt själv? Det gäller ett AB om det har betydelse. Har ingen kontantförsäljning

Hur man gör när man importerar från Kina och hur man undviker fällor?

Av någon anledning så hamnar jag alltid här efter att ha varit vaken i ett dygn eller mer därav så blir nog inte det jag skriver alltid 100% lättläst. Tyvärr är det så när man har barn och den enda tiden till att jobba är nattetid.

Till saken!

Jag vill importera band (används som dekorationer) från kina och en kines som heter Selina k...

Kategori: Företagande över gränserna

Köpa bil privat eller på företaget

Hej,

1) Jag skall köpa en VW Caddy för att använda till min nystartade egna firma. Jag kommer använda den mest i jobbet. Pris: runt 120,000 inkl moms, årsm 2005. Kanske kommer jag köra jag 2000 mil per år.

Är det bäst att köpa den på företaget och får man då dra av momsen?

Om det går jämt upp så låter det enklare att köpa den p...

Inköp av programvara från EU och USA i momsdeklaration

Hej!
Jag har köpt nedladdad programvara både från USA och EU.

Vid bokföringen har jag använt kontona 2614 och 2645 för beräknad ingående och utgående 25% moms för Skatteverkets statistik.
Kostnaden har bortförts mot 5420 Programvara.

Nu direkt efteråt har det slagit mig att det nu inte är möjligt (?) att skilja ut transaktioner...

lager

Hej, har lite huvudvärk kring vad som gäller om lager.

Först och främst, vad säger lagen? Är man tvungen att ha ett lagersystem där man följer lagret i realtid? Eller räcker det att man inventerar en gång om året?

Hur bokför man inköp av lager? Hur bokför man när man tar ut en vara ur lagret? Om man t. ex ger bort en produkt gratis...

Söker någon att driva Bilskrot med, lokal finnes

Söker någon att driva Bilskrot med, lokal finnes.

Hej,
jag har en fastighet i Virsbo 4 mil norr om Västerås. Jag har för avsikt att bedriva bil- och husvagsskrot där.

Det som finns är en ladugård på 550 kvadratmeter med 8 meters takhöjd och öppen yta.
Sedan finns det en verkstad på 120 kvadratmeter samt en del uppvärmda ytor för...

Kategori: Söker/eftersöker

Konto för domäner/webbhotell från USA?

Var ska jag bokföra domäner/webbhotell som jag köpt från USA? sk digitala tjänster från utlandet.

Kör SPCS, har enskild firma.

Onlinebutik - Söker logotype

Hejsan!

Jag kommer lite senare i år att starta en onlinebutik. Utbudet kommer bestå av allt från dekorationsstenar till blyertspennor och fotoramar.

För att skapa mig en profil på internet är jag nu i stort behov av en företagslogga. Den ska symbolisera handel på något sätt och vara lätt att komma ihåg. Originell är nog det rätta orde...

Kategori: Allmänt

Få egendesignade kläder tillverkade?

Hej

Jag har affärsideen att få egendesignade vinterjackor uppsydda. Mina funderingar går mot Asien pga priserna. Är jag fel ute? Eller skulle ett annat val underlätta kontakten med fabriken, importeringen ut av varorna m.m. 
Hur får man kontakt med fabriker i Tex Asien? Är det någon som har egen erfarenhet inom denna fråga? någon som sjä...

Kategori: Allmänt

Taxifirma - F-skatt och momsfråga

Hej, jag är ny här på forumet och behöver svar på några frågor som förmodligen är väldigt elementära, men jag har inte lyckats hitta några entydiga svar hittils.

1. Jag ska starta en taxirörelse (enskild firma) och ska ansöka om F-skatt och köpa in en bil.
Måste jag ha f-skatten klar innan jag kan köpa bilen för att allt ska vara i sin o...

Bokslut behöver ej lämnas in till skatteverket ?

Hej, har gjort min första förenklade bokslut (enskild firma, omsättning under 3 miljoner).

Stämmer det att man inte behöver lämna in bokslutet till skatteverket, utan att man endast behöver spara den i 10 år så länge företaget existeras?

Hur göra med besvärlig kund

De flesta kunder brukar "man" komma överens med, om inte direkt, så hittar man efter ett tag en lösning som båda är nöjda med.

Men jag har en kund som är det jävligaste jag varit med om. Han tar så enormt mycket tid i anspråk att mina affärer med honom är en stor förlustaffär. Eftersom han är privatkund har han hur mycket tid som helst verk...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Webshop säljes

Driver just nu en webshop som heter www.spelexperten.com och har tankar på att sälja pga privata omständigheter det närmsta året även om det tar emot. Inte så att jag måste men kommer få kämpa för att hålla servicen igång på ett bra sätt och frågan är om det är värt det. Om jag inte lyckas sällja inom kort så kommer jag troligen att kämpa hela året...

Kategori: Till salu

Frågor ang. f-skatt, preliminär självdeklaration mm

Hej!
Jag har i dagarna öppnat min webshop, fast jag registrerade mig och ansökte om F-skatt redan i november.
Jag ansökte om ett förlängt räkenskapsår och fick vänta tills februari innan jag ska börja betala in skatt. :bravo
En preliminär självdeklaration fick jag hemskickad och den ska va inne nu i januari.
Men jag förstår inte rikti...

Sälja varor från konkursparti, hur göra med garantier?

Hej!

Jag är ny på forumet och har precis hittat detta,  som jag tycker verkar vara en mycket bra sida.

Jo, jag har ett eget företag som säljer bildelar, och funderar eventuellt på att köpa in lite konkursvaror från  t.ex KVD.se eller bizellit och liknande för att i min tur kunna sälja dessa vidare till slutkund.

Min fråga är...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Ta över en del av mina föräldrars företag! Hjälp mottages tacksamt!

Hej på er alla!

Jag har suttit och läst här de senaste timmarna och detta är nog det mest intressanta forum jag läst i.

Nu till min fråga!

Mina föräldrar äger en internetbaserad enskild firma med 3 olika verksamheter i. En del av verksamheten är det meningen att jag eller min tjej skall ta över. Varuvärdet ligger på ca 120000...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik