Senaste inläggen

Inköp av programvara från EU och USA i momsdeklaration

Hej!
Jag har köpt nedladdad programvara både från USA och EU.

Vid bokföringen har jag använt kontona 2614 och 2645 för beräknad ingående och utgående 25% moms för Skatteverkets statistik.
Kostnaden har bortförts mot 5420 Programvara.

Nu direkt efteråt har det slagit mig att det nu inte är möjligt (?) att skilja ut transaktioner...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

lager

Hej, har lite huvudvärk kring vad som gäller om lager.

Först och främst, vad säger lagen? Är man tvungen att ha ett lagersystem där man följer lagret i realtid? Eller räcker det att man inventerar en gång om året?

Hur bokför man inköp av lager? Hur bokför man när man tar ut en vara ur lagret? Om man t. ex ger bort en produkt gratis...

Söker någon att driva Bilskrot med, lokal finnes

Söker någon att driva Bilskrot med, lokal finnes.

Hej,
jag har en fastighet i Virsbo 4 mil norr om Västerås. Jag har för avsikt att bedriva bil- och husvagsskrot där.

Det som finns är en ladugård på 550 kvadratmeter med 8 meters takhöjd och öppen yta.
Sedan finns det en verkstad på 120 kvadratmeter samt en del uppvärmda ytor för...

Kategori: Söker/eftersöker

Konto för domäner/webbhotell från USA?

Var ska jag bokföra domäner/webbhotell som jag köpt från USA? sk digitala tjänster från utlandet.

Kör SPCS, har enskild firma.

Onlinebutik - Söker logotype

Hejsan!

Jag kommer lite senare i år att starta en onlinebutik. Utbudet kommer bestå av allt från dekorationsstenar till blyertspennor och fotoramar.

För att skapa mig en profil på internet är jag nu i stort behov av en företagslogga. Den ska symbolisera handel på något sätt och vara lätt att komma ihåg. Originell är nog det rätta orde...

Kategori: Allmänt

Få egendesignade kläder tillverkade?

Hej

Jag har affärsideen att få egendesignade vinterjackor uppsydda. Mina funderingar går mot Asien pga priserna. Är jag fel ute? Eller skulle ett annat val underlätta kontakten med fabriken, importeringen ut av varorna m.m. 
Hur får man kontakt med fabriker i Tex Asien? Är det någon som har egen erfarenhet inom denna fråga? någon som sjä...

Taxifirma - F-skatt och momsfråga

Hej, jag är ny här på forumet och behöver svar på några frågor som förmodligen är väldigt elementära, men jag har inte lyckats hitta några entydiga svar hittils.

1. Jag ska starta en taxirörelse (enskild firma) och ska ansöka om F-skatt och köpa in en bil.
Måste jag ha f-skatten klar innan jag kan köpa bilen för att allt ska vara i sin o...

Bokslut behöver ej lämnas in till skatteverket ?

Hej, har gjort min första förenklade bokslut (enskild firma, omsättning under 3 miljoner).

Stämmer det att man inte behöver lämna in bokslutet till skatteverket, utan att man endast behöver spara den i 10 år så länge företaget existeras?

Hur göra med besvärlig kund

De flesta kunder brukar "man" komma överens med, om inte direkt, så hittar man efter ett tag en lösning som båda är nöjda med.

Men jag har en kund som är det jävligaste jag varit med om. Han tar så enormt mycket tid i anspråk att mina affärer med honom är en stor förlustaffär. Eftersom han är privatkund har han hur mycket tid som helst verk...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Webshop säljes

Driver just nu en webshop som heter www.spelexperten.com och har tankar på att sälja pga privata omständigheter det närmsta året även om det tar emot. Inte så att jag måste men kommer få kämpa för att hålla servicen igång på ett bra sätt och frågan är om det är värt det. Om jag inte lyckas sällja inom kort så kommer jag troligen att kämpa hela året...

Kategori: Till salu

Frågor ang. f-skatt, preliminär självdeklaration mm

Hej!
Jag har i dagarna öppnat min webshop, fast jag registrerade mig och ansökte om F-skatt redan i november.
Jag ansökte om ett förlängt räkenskapsår och fick vänta tills februari innan jag ska börja betala in skatt. :bravo
En preliminär självdeklaration fick jag hemskickad och den ska va inne nu i januari.
Men jag förstår inte rikti...

Sälja varor från konkursparti, hur göra med garantier?

Hej!

Jag är ny på forumet och har precis hittat detta,  som jag tycker verkar vara en mycket bra sida.

Jo, jag har ett eget företag som säljer bildelar, och funderar eventuellt på att köpa in lite konkursvaror från  t.ex KVD.se eller bizellit och liknande för att i min tur kunna sälja dessa vidare till slutkund.

Min fråga är...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Ta över en del av mina föräldrars företag! Hjälp mottages tacksamt!

Hej på er alla!

Jag har suttit och läst här de senaste timmarna och detta är nog det mest intressanta forum jag läst i.

Nu till min fråga!

Mina föräldrar äger en internetbaserad enskild firma med 3 olika verksamheter i. En del av verksamheten är det meningen att jag eller min tjej skall ta över. Varuvärdet ligger på ca 120000...

Bokföra importerad programvara som levererats på CD-skiva?

Hej!
Jag har importerat en programvara från USA.
Programvaran har levererats fysiskt på en CD-skiva av UPS.

Normalt vid nedladdning av programvara online så betraktas köpet som en tjänst.
Eftersom det nu rör sig om en fysisk leverans antar jag att affärshändelsen ska hanteras som en varutransaktion istället.  :blink

Speditöre...

Sälja enskild firma

Hej
Jag har enskild firma sedan 20 år. De senaste 5-6 åren har jag samarbetat med / varit underlevarantör till ett aktiebolag som nu vill ha mig som fast anställd hos dem. De ska expandera och vill hellre ha fast personal än ett antal konsulter på stan.

De har i princip varit min enda "kund" i 5-6 år och vi har tillsammans arbetat så att...

Färdiga mallar för YouTube-sida?

Hej!

Att försöka konkurrera med YouTube känns tämligen dödfött, men däremot har jag en idé till en egen nisch som kräver en liknande sida.

Finns det färdiga script/mallar man kan använda för att få ihop en sida med liknande funktioner (möjlighet att ladda upp en video, som kan vara både publik och "privat")? Det ska gå att ta betalt f...

Kategori: E-handel

Namn på företag - Sverige / Indien

Har ett koncept inom logistik / agency services där huvudelen av kunderna kommer att finnas i Indien.

Har någon ett bra namn som skulle funka internationellt efter att läst nedanstående txt?

To be the preferred partner for Logistics and Agency services within India and later whole Asian Region.
–        Western flexibility and un...

Vart hitta grossister & importörer?

Hej,

Jag skall som företagare numera börja sälja varor, tidigare endast sålt tjänster.
Vart hittar jag exempelvis grossister och importörer av inredningsartiklar till badrum?

Jag uppskattar all hjälp och tips!

Mvh
Magnus

Kategori: Inköp

Tjänstledighet starta eget frågor.

Är just nu anställd men är sugen på att testa en affärsideé som jag har klurat på ett tag. Och har tagit reda på att man kan få tjänstledigt för detta. Hittade en sida där lagen står beskriven (www.notisum.se/Pub/Doc.aspx).

Dock har...

Majoritetsägare sökes till etablerat företag

Hej!

Vi söker en aktiv person som vill köpa in sig i vårt bolag. Vi erbjuder ett majoritetsägande.

Vi har arbetat med bemanning i tre år, där vi riktar oss mot i stort sett alla branscher, men med en egen nisch vad gäller personal. Vi har ett fullt fungerande datasystem, konsultbas och en stilren, interaktiv hemsida som håller adminis...

Kategori: Söker/eftersöker