Senaste inläggen

hjälp med starta butik

hejsan. jag är 20 år gammal och jag kan inte så mycket om företagande men jag kan lite grann och jag försöker lära mig om lite allt möjligt. nu till saken. jag vill verkligen öppna en jaktbutik, inte nu men om 3 år kanske. inte vet jag. jag vill gärna lära mig så mycket som möjligt innan. jag är själv väldigt jaktintresserad och känner att jag skul...

Kategori: Affärsidéer

Moms EU och fel vid momskontroll (dec 2009)

Hej,

Vid momskontroll säger programmet att jag gjort fel, men jag förstår inte var.

Har sålt en tjänst till Frankrike och där jag inte skall debitera moms.

D/1930 5562:-
K/2614 1390:50
D/2645 1390:50
K/3130 5562:-

Ser ut som om 2614/2645 inte tar ut varandra, utan momskontrollen anger avvikelse på -1390:50.
<...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Min ide

Hei!

Bor i Sverige (gift med en svenske  :-*) og har en ide for en brukthandel som baserer seg på brukte klär og utstyr (hovedsakelig til barn) osv..hvor overskuddet av salget skal gå til skole/fritids/foreninger/idrett osv her i kommunen: altså overskudd av salg går til alle BARN av lokalsamfunnet her jeg bor.
Målet er at det kan få fol...

Reseavdrag - privat bil

Hej, När jag gör olika arbeten så använder jag min privata bil. Kan jag notera resorna jag gör och räkna ut ett schablon belopp på 18:-/mil och sedan lägga det som en kostnad i bilresekontot?

Bokför jag på detta sättet?:

Egen insättning kredit belopp
resekostnader debet belopp

ingen moms eller?

Är det såhär det går till?

Hejsan!

Sitter med mitt första bokslut och har frågat runt lite och läst i Skatteverkets broschyrer. Dock är jag lite förvirrad. Jag har Enskild Firma, Kontantmetoden och redovisar moms årvis. Använder "iOrdning" som bokföringsprogram.

Jag har bokfört allt under 2009 så nu är det bara att föra in årets resultat till 8999 osv kvar.
...

Spelbolag

Funderar på om man får (och om man skulle hitta kunder) till ett spelbolag där man som kund får köpa in sig via andelar.

Ponera att jag har vunnit mycket pengar på Stryktipset och att jag är en bra tippare och vill starta ett spelbolag för att kunna spela större (dyrare) system där jag säljer andelar som kunder får köpa in sig i. Andelskost...

Hjälp med varuinköp från EU samt kommission (moms osv)

Jag skulle behöva vägledning med min bokföring.
Bakgrund
Jag har en enskild firma och köper in varor från bland annat EU-länder. Dessa varor lägger jag sedan upp på ett annat företags hemsida och får med jämna mellanrum utbetalningar från dom för de varor som sålts. Jag betalar en kommisionsavgift till dom för varje såld vara, detta är det en...

Skriva ihop ett Uppdragsavtal

Jag ska mot timersättning sköta bokföringen åt några mindre företag i min f:a.

Hur formulerar jag lämpligat ett avtal med mina kunder?
Det är dom 4-5 förtsa meningarna jag inte får till.

Bilagor med själva arbetsuppfiterna på har jag knåpat ihop.

Tack på förhand.

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Fundering kring FA-Skattesedel

Hej,

Vet knappt något om hur FA-Skattesedel fungerar...

Har tänkt att ansöka om FA-skattesedel för att köpa varor från grossister exkl moms och sedan sälja varorna på internet, tex. Ebay eller Tradera... vet inte ens om det är möjligt eller om man tjänar något på det? Hur ska jag gå till väga?

Mvh

Hur gör man för att kvitta underskott i firman mot inkomst av tjänst?

Hej,

Som rubriken lyder har jag ett underskott i firman för år 2009 som jag vill kvitta mot inkomst av tjänst.

Hur bokför jag detta i ett bokföringsprogram och utan kontoplan?
När bokför jag detta? Ska det ske direkt efter bokslut eller i samband med inkomstdeklarationen?

Tacksam för svar!

Var hittar man information om certifikat?

Jag har fått kopior på en leverantörs certifikat och skulle vilja veta lite mer om vad dom innebär. De är på franska, det ena är ecocert och det andra qualite france. Google translate säger att båda rör sig i området ekologiska varor men jag skulle vilja veta mer.

Var vänder man sig med sådana frågor? Har testat att maila ett par företag som...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Skänka pengar. Hur bokför man?

Tjena!

Jag skulle vilja skänka en slant från mitt företag till någon hjälporganisation nu när det verkligen behövs på Haiti! (Det tycker jag fler borde göra!)

Men hur funkar det med bokföring? Skatt osv?

Någon som vill förklara?

Frågor om avdrag..eller vad det kallas..:-)

Jag har AB som bolagsform.

Några frågor.

Jag är ute med  4 affärskontakter en kväll, vi äter något lätt (eller kanske inte äter alls) men krökar på som bara den (sprit och öl).. Vad jag förstår finns det en summa som är grund för hur mycket man får göra avdrag för MEN det som överskjuter 90 SEK eller vad det är, måste jag stå för det...

Är moms inräknat i årsredovisningens nettoomsättning ?

Hej!

Jag har ett Hotells årsredovisning framför mig, och är lite fast på en grundfråga.
När man redovisar netto omsättning i årsredovisningen, är momsen redan avdragen
då.

Dvs om det står nettoomsättning på 10 Miljoner så ska jag dra av 12% Moms, för att för att
sen kunna fortsätta dra av utgifter och sen skatt för att få ut...

Kategori: Allmänt

Bokföring av resekostnad utomlands !

Hejsan !

Har en fråga angående resekostnad utomlands. Vart bokför jag kostnad för färjebiljett utomlands ? Använder jag 5810 för hela kostnaden med skillnaden att jag inte lyfter moms efter som det är utomlands ? Jag har aktiebolag som bolagsform

// Joakim

Webbkonsulter söker partnerskap

Hejsan!

Guwapo är ett nystartat webbutvecklingsföretag. Vi har under en period arbetat fram en affärslösning och är nu redo att möta världen.

Vi är för tillfället två studenter på Högskolan i Jönköping, varav vårt företag befinner sig under Science Park´s betryggande tak.

Det vi söker är potentiella partners till Guwapo. Är ni...

Kategori: Söker/eftersöker

A-kassa med registrerad overksam firma

Hejsan!
Visste inte riktigt var jag skulle posta detta...

2001 blev jag anställd på halvtid på ett företag och i ungefär samma veva så startade jag en firma med förhoppning om att jag skulle kunna kompensera lite ekonomiskt. Höll på något eller ett par år och fick sedermera heltidsanställning på företaget.
Min firma har sedan dess lega...

Kategori: Off Topic

Bra entreprenörsbok

Hej!

Kan någon tipsa om en bra bok som handlar om entreprenörskap och företagande? Får gärna vara en självbiografi. Viktigt att den är lärorik!

MVH
Hansen

Kolla om ett bolag är svartlistat

Var kan man kolla om ett bolag har blivit svartlistat? Både svenska och utländska bolag.

Att utveckla en mjukvara för min idé?

Min affärsidé, i stort, är en sammanslagning och utveckling utifrån tre processer – data/information, utvärdering och delgivning.

Jag har mångårig erfarenhet, metodtänkt och processen med produkt klar för mig, samt efterfrågan av en utveckling. Dock är jag i behov att utveckla en mjukvara.

Egentligen ingen avancerat program. Det uni...