När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Sitter med mitt första bokslut och har frågat runt lite och läst i Skatteverkets broschyrer. Dock är jag lite förvirrad. Jag har Enskild Firma, Kontantmetoden och redovisar moms årvis. Använder "iOrdning" som bokföringsprogram.
Jag har bokfört allt under 2009 så nu är det bara att föra in årets resultat till 8999 osv kvar.
Så, är detta en vettig ordning att göra allt i? (Har fått tips om att göra något såhär)
1. Skriv ut Balans-/Resultaträkning (Behöver siffrorna till min deklaration?) 2. Nolla momskontona 3. Nolla resultaträkningen. Ex nedan:
Om du gått med vinst: 8999 Årets resultat (debet) 2019 Årets resultat (kredit)
4. Under 2010 görs följande: Om du gått med vinst: 2019 Årets resultat (debet) 2010 Eget kapital (kredit)
Stämmer detta?
Dessutom ska jag väl fylla i Bokslut samt Bokslutsunderlagen och förvara dessa papper med min bokföring?
1 Ta ut momsrapporten.[br]1,5 hantera avskrivningar[br]2. Balans och resultaträkning.[br][br]3. Avsluta året. [br]8999 Årets resultat (debet)[br]2019 Årets resultat (kredit)[br][br]4. Även under gamla året nollställa eget kapital. [br]2019 Årets resultat (debet)[br]2012[br]2013[br]2018[br]2010 Eget kapital (kredit)[br][br]5 Överföra kvarvarande balanskonton till det nya året. [br][br][br]Hans[br]
God morgon,[br][br]Vad bra om det kunde bli en "mall/lathund" för hanteringen av ett enkelt bokslut![br][br]Ansluter därför till ämnet, då jag sitter med samma frågetecken och förutsättningar och även har fråga på följande:[br][br]1) Hur hanterar jag (konto/debit/kredit i praktiken) en leverantörsfaktura på 30´ som betalas i slutet av januari 2010, där 20´skall hänföras till 2009 och 10´till 2010?[br][br]2) Samma sak fast för kostnader som betalats 2009, men som delvis skall hänföras till 2010?[br][br]3) Hur konteras direktavdragna inventarier under ett halvt basbelopp?[br][br]Vintriga hälsningar / biggles
"en chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt" "det blir som man tänker"
[quote author=biggles link=topic=6432.msg30638#msg30638 date=1263887583][br]1) Hur hanterar jag (konto/debit/kredit i praktiken) en leverantörsfaktura på 30´ som betalas i slutet av januari 2010, där 20´skall hänföras till 2009 och 10´till 2010?[br][/quote][br][br]Förutsatt att du räknar ex moms (den hanteras i januari när fakturan kommer).[br]31/12 -09:[br]K/2990 20000:-[br]D/xxxx 20000:- (De/det konto som fakturan avser)[br][br]1/1 -10:[br]D/2990 20000:-[br]K/xxxx 20000:- (Samma konto(n) som ovan)[br][br][quote author=biggles][br]2) Samma sak fast för kostnader som betalats 2009, men som delvis skall hänföras till 2010?[br][/quote][br][br]31/12 -09:[br]D/1790 5000:-[br]K/xxxx 5000:- [br][br][br]1/1 -10:[br]K/1790 5000:-[br]D/xxxx 5000:-[br][br][quote author=biggles][br]3) Hur konteras direktavdragna inventarier under ett halvt basbelopp?[br][/quote][br][br]Ex: [br]K/19xx 10000:-[br]D/2641 2000:-[br]D/5410 8000:-[br][br][br]Man kan slå ihop stegen ovan direkt med konteringen av fakturorna, men för tydlighetens skull bokförs fakturorna i exemplen ovan sedan precis som "vanligt" på faktura-/ankomstdatum.[br][br]Lite bråttom, rättar i kväll om det är något som inte stämmer.
Hej Jonathan,[br][br]Tack för svar och är kommer några följdfunderingar:[br][br]1) Jag räknar ex moms, och tar upp denna först för januari 2010.[br][br]Jag förstår det som att jag anger K/2990, D/XXXX för år 2009, och D/2990, K/XXXX för 2010.[br][br]Var används lämpligt som verifikation, kopia av fakturan det gäller eller ...?[br][br]Innebär detta att jag konterar och betalar fakturan det handlar om, som vanligt i slutet av januari?[br][br]2) Ditt svar ser jag som att jag plockar ut de kostnader som skall föras över till 2010 år och lägger dem som förskott, för att sedan 2010 plocka upp dem som kostnader. Stämmer detta?[br][br]Vad använder jag då lämpligen som verifikat? Eget eller kopia på leverantörsfakturan med egna noteringar?[br][br]3) Hur konteras direktavdragna inventarier under ett halvt basbelopp?[br][br]Förstår principen för konteringen men även här, vad är lämpligt underlag att använda eller behövs inte detta? Behöver ju på något sätt se vad som ligger kvar och inte.[br][br]mvh biggles[br]
"en chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt" "det blir som man tänker"
1)[br]Kopia funkar, brukar bara göra en bokföringsorder och skriva vad det avser (löpnummer på fakturan t ex).[br]Ja, kontera fakturan precis som vanlig så tar din tidigare kreditpost ut den på fakturan och årets kostnad blir 0.[br][br]2)[br]Förskott, typ - heter interimsfordran (respektive interimsskuld för punkt 1) om du vill vara petig.[br]Underlag - låter bra vilket som.[br][br]3)[br]Som underlag har du ju fakturor eller kvitton på sakerna. Kan vara lämpligt med en förteckning på alla saker du har (typ excel-ark), finns även program för att hantera inventarier med. Om du behöver hålla reda på vad som finns och inte vågar jag inte råda dig om.
[quote author=Hans F link=topic=6432.msg30637#msg30637 date=1263865720][br]1 Ta ut momsrapporten.[br]1,5 hantera avskrivningar[br]2. Balans och resultaträkning.[br][br]3. Avsluta året. [br]8999 Årets resultat (debet)[br]2019 Årets resultat (kredit)[br][br]4. Även under gamla året nollställa eget kapital. [br]2019 Årets resultat (debet)[br]2012[br]2013[br]2018[br]2010 Eget kapital (kredit)[br][br]5 Överföra kvarvarande balanskonton till det nya året. [br][br][br]Hans[br][br][/quote][br][br]Tack![br][br]Nu kommer ett sent svar...[br][br]1. Ta ut momsrapporten:[br]Ska denna vara månadsvis eller ska man skriva ut någon summering av hela året? (Jag redovisar den årsvis)[br]För i mitt program (iOrdning) så verkar det bara gå att skriva ut en blankett för varje månad.[br][br]2. OK[br][br]3. OK[br][br]4. 2010 - Eget kapital är 0:- hos mig. Däremot har jag en del på 2012 - "Avräkning för skatter och avgifter" samt 2017 - "Egna insättningar" och 2013 - "Övriga egna uttag".[br]Dessa ska nollas? [br]Alltså:[br]2019 (debet)[br]2013 (kredit)[br]2012 (kredit)[br]2017 (debet? Det ligger ju ett negativt belopp här.)[br][br]Ska inte #4 göras innan #3? Det är väl #3 som ska bli den sista verifikationen på hela året?[br][br]Ska inte momskontona vara noll på Resultat/Balansräkningen också?
[quote author=Linuus link=topic=6432.msg31010#msg31010 date=1265299806][br]1. Ta ut momsrapporten:[br]Ska denna vara månadsvis eller ska man skriva ut någon summering av hela året? (Jag redovisar den årsvis)[br]För i mitt program (iOrdning) så verkar det bara gå att skriva ut en blankett för varje månad.[br][/quote][br][br]Eftersom momsrapporten skall skickas till skatteverket i samband med deklarationen är det ju bra att ta ut den årsvis. Detta borde iOrdning klara. Ring supporten[br]Sedan skall ju momskontona nollställas för att motsvara rapporten. motkontera då egen insättning/eget uttag då det ju blir du privat som får betala efterskatten/får tillbaks. [br][br][quote author=Linuus link=topic=6432.msg31010#msg31010 date=1265299806][br]4. 2010 - Eget kapital är 0:- hos mig. Däremot har jag en del på 2012 - "Avräkning för skatter och avgifter" samt 2017 - "Egna insättningar" och 2013 - "Övriga egna uttag".[br]Dessa ska nollas? [br]Alltså:[br]2019 (debet)[br]2013 (kredit)[br]2012 (kredit)[br]2017 (debet? Det ligger ju ett negativt belopp här.)[br][/quote][br][br]Eget kapital är ju 0 då det är första året. Men nästa år är den ju inte det. Men tanken med denna operation är ju att alla 201x konton(exkl. 2010) skall nollställas för nästa år och diffen hamnar under 2010. [br][br][quote author=Linuus link=topic=6432.msg31010#msg31010 date=1265299806]Ska inte #4 göras innan #3? Det är väl #3 som ska bli den sista verifikationen på hela året?[br][/quote][br]Nej eller ja. En del tycker om att bokföra #4 som första verifikation nästa år. Det viktiga är dock att det görs och att dom konton som inte innehåller 0:- överförs till nästa år. [br][br][quote author=Linuus link=topic=6432.msg31010#msg31010 date=1265299806][br]Ska inte momskontona vara noll på Resultat/Balansräkningen också?[br][/quote][br]Se 1. [br][br]Hans
En sista fråga.[br][br]Mitt program, iOrdning, fyller ju i NE blanketten själv. Kommer den stämma efter att jag har nollställt alla konton osv.? Första sidan av NE ser ju i stort sett likadan ut som blanketten "Förenklat årsbokslut".[br]Kan jag bara titta på den NE som mitt program fyllt i och fylla i samma sak i "Förenklat årsbokslut"?[br]Det borde väl bli rätt?
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.