Bokföra momsåterbäringen "dubbelt"?

40
1
Ber om ursäkt om frågan finns besvarad sedan tidigare, är inte kompis med sökfunktionen på forumet. 🙂

Jag har en enskild firma och har således samma skattekonto privat som för företaget. När jag har en större ingående än utgående moms trillar ju dessa pengar in på skattekontot som är mitt lönekonto i banken. Sedan sätter jag in beloppet på mitt PlusGirokonto.

Ska jag bokföra Skatteverkets utbetalning som en händelse oach använda utbetalningsbeskedet som verifikation för att sedan bokföra en egen insättning när jag för över pengarna till PG-kontot?

I och med att det är företagets pengar känns det konstigt att göra en egen insättning, samtidigt så känns det som att det behöver bli två händelser eftersom det ofta skiljer flera dagar i tid mellan händelserna. Utbetalningsbeskedet får jag några dagar efter att pengarna betalats ut.

Hur gör ni andra med gemensamt skattekonto privat/företag?
1324
4
när skatteverket betalar ut pengar bokför jag det som eget uttag. [br]Om det sedan är en större summa sätter jag in det på företagskontot och då blir det egen insättning. [br][br]mindre summor låter jag förbli eget uttag. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.