Senaste inläggen

Bokföra moms för del av firma?!

Hej!

En vissa del av min firma är momspliktig. Om jag nu köper in ett inventarium och jag ska bokföra momsen på ingående moms så har jag förstått det så att jag ska uppskatta hur mycket inventariet kommer att användas på min momspliktiga del och ta upp det i momsdeklarationen.

Men hur bokför jag detta?
Om jag köper ett inventarie f...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Föra in äldre inventarier för avskrivningsplan

Hej, Jag har en enskild firma som jag drivit 2 år. Nu insåg jag att jag har inventarier som jag använder och kommer att använda för ett värde på 50 000:- som jag inte bokfört i firman.
Problemet är att jag inte har några kvitton kvar på inventarierna eftersom jag har varit slarvig med sånt innan jag startade verksamheten. Inventarierna är dessu...

Grossister Barnkläder

Hej!

Jag ska starta en webshop på finkläder för barn och vuxna. Men skulle behöva bra grossister eller importföretag som säljer till butiker.

Kanske jag skulle kunna få lite hjälp här ifrån. Har tittat på grossist.se, google och eniro men hittar inget som är likt det som jag är ute efter.

Det är likt dessa kläder jag är ute e...

Kategori: Inköp

mobilräkning i efterhand

Blir visst många frågor nu när jag går igenom bokföringen. Här är en till:

Har läst runt lite om hur man kan göra med mobilabonnemang och mobilt bredband och förstår det som att jag borde kunna ta in båda dessa abonemangsavgifter i företaget (även om det verkar råda lite dubbla budskap). Jag frilansar som ljudtekniker och använder båda mycke...

Ingen faktura från internetbank - duger kontoutdraget?

Lyckas inte hitta någon tråd om detta, men sökfunktionen är ju inte helt optimal.

Jag har Nordea Affärspaket Bas som kostar 600 kr per år. Undrade en del över när fakturan skulle dyka upp tills jag en dag såg en avisering om att det skulle dras 650 kr från mitt PG-konto. Den extra 50-lappen är för december månad då jag startade upp i novembe...

Helsvarvade 30mm Träkulor plus Lackering

Hej alla.

Skulle vilja hitta nån som skulle kunna svarva upp träkulor med en platt yta istället för ett genomgående hål. Helst i björk.

Ca: 1000st och fler kan behövas i framtiden

Och till bra pris lackering av olika färger på träkulorna.

Färger som önskas:

GUL
BLÅ
RÖD
LILA
ROSA

Hoppas du...

Kategori: Söker/eftersöker

Starta AB när man planera att sälja tjänster till EU?

[b]Jag planerar att sälja mina tjänster inte bara i Sverige utan också i EU i framtiden. Är det ett krav att mitt bolaget måste vara Aktiebolag eller fungerar det med enskild firma också? Vad är för- och nackdelar? Tack för era funderingar!

Anlita en researcher?

Klipp från en av mina bloggposter:

Det finns tydligen något som heter researcher. Låter som en kul sysselsättning tycker jag. I allafall enligt min egna värdering av ordet.
Enligt en snabb googling så verkar det som om att företag anställer sådana.
Jag skulle vilja sälja tjänsten eller frilansa inom det. Frågan är bara vem är min kun...

Kategori: Affärsidéer

hur bokföra inbet för trycksaker?

Jag och min kompis Josefine driver en designbyrå. Vi har två enskilda firmor där vi gör egna uppdrag, men samarbetar ibland vid större projekt.

För en tid sedan beställde vi trycksaker och kontorsmaterial som en av oss betalade, tyckte att det vore smidigt så. Nu har den andra av oss fått en faktura med hälften av beloppet för det material v...

Hantera placering av vinst och fonder i handelsbolag

Under 2009 fick vi en viss vinst i vårt handelsbolag, som vi delar 50/50 mellan varandra. En av oss ska ta ut sin andel av vinsten, medan den andre gör avsättningar till periodiseringsfond och expansionsfond.

Tanken är att placera vinsten, periodiseringsfonden samt expansionsfonden på något bättre ställe än företagskontot (med 0% ränta). För...

Kontofrågor mm

Hejsan!

Ny på detta forumet, så en snabb presentation. Min sambo driver sedan en tid tillbaka en frisörsalong där jag hjälper till med bokföringen(eller försöker iaf). Vi använder oss av SPCS(visma) Enskild Firma.

Nu till mitt/mina problem. Har förstått att varor inköpta för att säljas vidare till kund(ex. shampoo) bokförs under "varo...

vilka konton ska jag använda?

Har haft min firma i ett år nu och börjar ha lite koll på bokföringen. Men nu inför mitt första bokslut börjar jag undra om jag valt rätt konton för några saker i bokföringen.

Jag gör bl.a. ljuddesign i företaget och har därför köpt in en del teknik för detta, bla dator för 17000kr, högtalare för 8000kr, ljudkort för 7000kr mm, sammanlagt te...

eftersöker microsoft word/ecxel fakturamall

Letar efter den mkt enkla mall som microsoft tidigare hade, men som inte går att ladda ner där längre.

Mallen innehåller ett antal rektanglar med lite avrundade hörn och är mkt vanlig, antagligen en av de vanligaste bland småföretagare i sverige. Tror den fanns med till office 2000 och 2003 versionerna.

Har någon den, är den till word...

Kategori: Allmänt

*Lätt* Handla fonder/aktier för pengarna jag har i enskild firma

(Japp, har sökt massor men hittar inte svaret)

Hej!

När jag fått in x-kr på mitt företagskonto för min enskilda firma, är det bara att bokföra detta som ett "eget uttag" och börja handla aktier eller fonder för detta? Och detta blir då helt separerat från övrig byråkrati i företagsdelen och ingen extra redovisning behövs?

Efter...

Kalenderår, Bokföringsår ??

Hej

Vi startade vårt företag i april -09 och har till bolagsverket angett att vi har kalenderår och i bokföringsprogrammet valt bokföringsår 090101 - 091231. Nu undrar jag om vi har gjort rätt i bokföringsprogrammet? vi kanske skulle angett datumet för när vi startade bolaget dvs i april -09 till april -10.

Jag har förstått att vi sk...

Export - Varor eller tjänst?

Hej,

jag gör illustrationer för en kund i USA, och undrar lite hur det ska bokföras?
Säljer man varor utanför EU slipper man ju moms, men hur blir det med en illustration som inte går att "ta på" - jag skickar den färdiga illustrationen som en fil med email.
Är det då en tjänst? Och hur blir det då med momsen?

Tacksam för svar!

Fackförbund och inkomstförsäkring

Hej,

Jag driver idag enskild firma och har olika inkomster från nätet. Jag funderar lite på om man skall vara med i fackförbundet. Det kostar ungefär 400:- i månaden och en del är avdragsgilt.

Den enda fördelen jag kan se med att vara med i fackförbundet för mig är inkomstförsäkringen. Just nu går det ganska bra och det vore trevligt...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Jag behöver hjälp!

Det känns inte helt rätt på något sätt men jag kan inte själv hitta felen...
Jag behöver kritik från er på min webbutik. Har jag för lite information? För mycket information eller är det fel information?

Vad kan/bör jag förändra?!

http://www.hojnadesign.se

http://www.hojnafixar.se

Tacksam för er feedback!

Kategori: Feedback

hur bokföra privat andel av elförbrukning vid årsslut (Ensk. firma)

Hej!
Vi har bokfört hela vår elkostnad på företaget under året och lyft av momsen. Vi skall nu vid årsslut dra av för den privata andelen.

Jag har tänkt att kontera denna på följande vis:

Kredit 5310 (elkostnader) 10000
kredit 2611 (utgående moms) 2500
Debet 2013 (egna uttag) 12500

Går det att göra så? Jag har då gjor...

webbdesigner/stöttepelare sökes

Hej! Nu är det en ny hemsida på gång och jag söker en designer som kan hjälpa lite, mestadels så behöver jag en logga, font och lite tips på grafik. Jag har massa luddiga idéer som jag vill ha fram.

Men det skulle även vara bra att ha kontakt med någon som kan det där med php och mysql för tillfällena då jag tar mig vatten över huvudet.
...

Kategori: Söker/eftersöker