Moms EU och fel vid momskontroll (dec 2009)

19
Hej,

Vid momskontroll säger programmet att jag gjort fel, men jag förstår inte var.

Har sålt en tjänst till Frankrike och där jag inte skall debitera moms.

D/1930 5562:-
K/2614 1390:50
D/2645 1390:50
K/3130 5562:-

Ser ut som om 2614/2645 inte tar ut varandra, utan momskontrollen anger avvikelse på -1390:50.

Någon som ser vad jag tabbat mig?

mvh biggles
"en chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt"
"det blir som man tänker"
1324
2
2614/2645 har ju med inköp att göra. [br][br]när du säljer till eu bolag tas ingen moms upp i bokföringen. [br][br]förutom att du skall bokföra på ett konto kopplat till momsfält 35 eller 39. [br]dessutom krävs det ju en kvartalsrapport även för tjänster[br][br]hans
19
Hej Hans,[br][br]Hm ... det var den kopplingen jag trodde jag gjorde genom "nollsummespelet" med konto 2614 samt 2645 för att få detta angivet på momsdeklarationen, men förstår nu att det är fel.[br][br]Jag förstod det som att även om jag inte skall ta upp någon moms mot kund eller då jag själv köper momsfritt, måste jag "tvätta " informationen genom systemet genom att beräkna den moms som skulle blivit om moms debiterats, då Skatteverket skall ha in informationen.[br][br]2614 / Beräkn. utg. moms på tjänsteförvärv från utlandet (momskod 48)[br]2645 / Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet (momskod 30)[br]3130 / Försäljning till EU momsfri (momskod 35)[br][br]I min kontoplan (NE2007) finns inget konto med momskod 39 som det egentligen skulle vara, utan då får jag addera ett nytt konto.[br][br]Hur skulle det se ut enligt dig?[br][br]mvh biggles
"en chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt"
"det blir som man tänker"
19
Hej,[br][br]Lösningen blev till slut enkel. Jag började med att genererade en nytt konto som inte fanns i kontoplanen (NE2700, K1 - förenklat bokslut) och som blev ...[br][br]3140 Försäljning till EU momsfri, tjänster (momskod 39)[br][br]Bokförde därefter jag på ..[br][br]1930 D[br]3140 K[br][br]Det var allt! Det visade sig att kunden i Frankrike har ansvaret för att redovisa momsen (enligt huvudregeln), och då tar jag inte alls upp den i min redovisning.[br][br]Jag fastnade på att jag som vid köp av momsfri vara (omvänd moms) från EU, redovisar ett "nollsummespel", men detta gäller inte vid det motsatta m a o vid försäljning enligt ovan![br][br]Bara så att ni vet om fler "kört fast".[br][br]mvh biggles [br]
"en chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt"
"det blir som man tänker"
1324
2
Om du sålt och redovisar denna försäljning på 2010 är det ju lite nya regler som gäller.[br][br]Läs http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/momsvidhandelmedeulander/periodisksammanstallning.4.58d555751259e4d661680001093.html[br][br]Om dom inte får den periodiska sammanställningen kostar det 1000:- i avgift. [br][br]Edit. såg att du skrev 2009 i överskriften. Då kan du ligga lågt denna gång.[br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.