Senaste inläggen

Koppla ihop sin sida med sociala sajter!

Hej

Jag driver den nya Jobb & Arbetsmarknadssajten doldajobb.se och jag är jätteglad för fick nyss mail från jobbsajter.net att dom hade granskat vårt koncept och gärna ville ha med oss på sin sida!

Fan vad nice! Jippie, men en sak?

Dom undrade om jag hade tänkt på att koppla ihop hemsidan med sociala sajter som Facebook och...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

från hobbyverksamhet till egen firma?

Hej,
Jag är tokbra på att sticka och göra egna modeller. Jag har sålt en del stickbeskrivningar till veckotidningar på A-skatt och har nu en idé att sticka upp en modell i olika storlekar och sälja till barnklädesbutiker. Tanken är att ha en egen hemsida, där jag också kan sälja mina plagg och egna mönster. Jag jobbar heltid och vill ha denna ak...

Kategori: Affärsidéer

Reklam bild vilket program ?

Hejsan

Undrar om någon vet vilka program som används för att enkelt fixa till snygga färggranna reklam bilder med. Finns det färdiga mallar?

Vill exempel visa en snygg bild med "Veckans rabatt kod *****  ger dig 10% på alla våra produkter." 

Mvh
Fredrik

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Produkt antände och skadade omgivningen.

Hej!
Mitt företag (enskild firma) säljer huvudsakligen diodproduker till fordon m.m. Vi har sålt en jädrans massa diodslingor och diodlampor till en massa olika kunder och till återförsäljare men idag stötte jag på ett problem jag inte trodde kunde hända.

Mitt företag säljer en diodslinga till en återförsäljare som installerar den på en l...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Starta Eget - Hjälp och synpunkter ?

Hej, jag vill starta företag (enskild firma?) som är verksam i både sverige o danmark, företaget ska till en start köpa o sälja begagnade produkter och
accessoarer. Företaget kommer skötas hemifrån till en början. Så småningom så kommer även hemsida osv upp
men i starten kommer det främst handla om annonsförsäljning (blocket/tradera och lik...

Kategori: Affärsplanen

Obetald faktura inom EU

Hej,

Ny på detta förum, men småföretagare sedan många år tillbaka.

Har under åren varit petig med vilka kunder jag tagit och "peppar, peppar" aldrig haft en kundförlust (obetald faktura), förrän eventuellt nu!

En fransk kund (medelstort företag), som är nöjd med den tjänst jag tillhandahållit, har inte betalat min faktura trots...

Kategori: Företagande över gränserna

Försäljning av fast inventarie i industrifastighet

Hej,

Har en mindre industrifastighet som vid köp även inkluderade en större skruvkompressor och en ventilationsanläggning. Dessa ligger m a o inte som inventarie med årliga avskrivningar.

Har idag inget behov av skruvkompressorn, utan har därför sålt den.

Är nu osäker på hur detta redovisas. Sker en nedsättning av fastighetens...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföra kreditbeställning?

Jag funderar lite hur det går till att bokföra en beställning man gör som man betalar med kreditkort. Räcker det med att bokföra det en gång som t.ex:

2410 - Kortfristiga kreditskulder - KREDIT - 1000kr
4010 - Inköp material och varor - DEBET - 750kr
2641 - Ingående moms - DEBET - 250kr

Eller måste jag först bokföra det med två...

Kan mitt aktiebolag köpa ett annat aktiebolag?

Hej!
Jag sitter i tankarna att köpa upp en befintlig verksamhet till mitt nuvarande företag.
Jag har ett Aktiebolag och det företaget jag är intresserad av att köpa är också ett aktiebolag. Är detta möjligt? i så fall vad ska man tänka på osv?

Tacksam för svar..=)

Kategori: Allmänt

Namnbyte av företag - slut på egna idéer!

Hej och god fortsättning!

Jag har en enskild firma där jag gör hemsidor plus lite andra datarelaterade uppdrag. Jag använder idag namnet Variera Webbdesign men har funderat på att byta, detta av flera anledningar.

1. Namnet relaterar inte till min bransch
2. Namnet är en en aning "bökigt" att uttala.
3. Namnet är inte internetvä...

Jag funderar på att starta en tidning, vad ska jag tänka på?

Jag har under en längre tid funderat på att starta en papperstidning inom ett område där det idag enbart finns en liknande tidning som säljs internationellt. Jag startar med två tomma händer och utan journalistutbildning men med ett stort grafiskt intresse, stor kunskap inom området och mycket jäklar anamma. Har arbetat som egen företagare i större...

Visma Admin, koppla faktura till verifikation?

Jag har valt att inte bokföra med hjälp av journaler och undrar om jag i Visma Administration 500 manuellt kan koppla ihop mina fakturor med dem verifikationer jag skriver?

Att programmet skapar verifikationer efter man skrivit ut journaler är bra men jag anser att det är totalt värdelöst att inte själv kunna koppla ihop fakturor med verifik...

Starta nattklubb...

En till tanke i ledet av alla mina tankar och idéer är att
någon gång kanske starta en egen nattklubb. Då med
inriktning mot den elektroniska genren.

Då jag över huvudtaget inte vet någonting om hur det
fungerar att drva en verksamhet av det slaget så tänkte
jag fråga er om ni har en susning eller till och med kanske
driver en...

Egen näringsverksamhet från år 2010 - lån från hustru

Jag behöver kapital till ett egen näringsverksamhet som jag skall starta i början på nästa år.

Min fru skall ut ett belopp till företaget till låg eller ingen ränta. Finns det något man skall tänka på här? Några problem skattetekniskt? Är det tillåtet?

Kanske lite väl novis fråga, isf får jag ursäkta.

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Verifikation reg. avgift till bolagsverket?

Bokför registreringsavgiften till Bolagsverket nu (har EF) och undrar om meddelandet jag fått via brev från Bolagsverket kan användas som verifikation för inbetalningen?
Detta meddelande är alltså det jag fick som talar om att mitt namnförslag är under behandling och att jag ska betala dem 900kr.

Går det bra att använda detta brev som ver...

Hur bokförs uttag ur handelsbolag?

När man ger sig själv lön ur handelsbolaget, kallas det "lön", "uttag" eller "utdelning"?

Och framförallt, var i kontoplanen bokförs det?

Glömt avskrivningen på invent.

Hej
Jag hade ett underskott i Handelsbolaget 2008 och gjorde därför ingen avskrivning på inventariet. Så här får man tydligen inte göra.  :OMG

År 2007 hade jag inköp av inventarier för 56000:-exkl moms.
Konto 1251 Deb. 56000:-
Konto 1940 Kre. 56000:-

Gjorde år 2007 avskrivningar med 30%
Konto 1259 Deb...

När startade mitt Räkenskapsår?

Konstigt som det låter så har jag glömt bort startdatumet för mitt räkenskapsår.

Jag har fock min F-skatt och moms registrerad f.o.m 6 Oktober 2009 och jag vet att jag satt slutdatum till 31 December 2010.

Blir 6 Oktober mitt startdatum då?

Småföretagare annonsera/ tipsa gratis efter personal!

Hej
Som en respons på en trög arbetsmarknad i mindre bra tider där Kontakter och Personliga Nätverk blir mer avgörande för att hitta och få jobb på har jag och en vän startat en Ny och Annorlunda Jobb & Arbetsmarknadssajt.

Doldajobb.se lanserades för ca tre veckor sedan men har redan nu fått stor positiv respons och feedback och...

Kategori: Nyheter

Kortbetalning

Hej alla på forumet och god fortsättning på er alla.

Vi kommer inom kort att börja med kortbetalning i vår fysiska butik.
Har sparbanken som bank och Payer som kortlösning i webshopen.

Finns det något system som rekommenderas av er?
Helst skulle jag ju vilja ha samma i både webshop och butik, men Payer har ingen lösning för fysi...