Senaste inläggen

Importera Vitaminer från USA?

Hejsan jag har tänkt att importera Vitaminer från USA och undrar ifall det är nåt krångel? Ses vitaminer som läkemedel? Det är B vitaminer och C vitaminer som jag hade tänkt importera. Har hört att det är en del krångel om man importerar läkemedel från utanför eu?

Tack på förhand!

Kategori: Företagande över gränserna

Sälja importvaror som företag - hur funkar det med avdrag?

Hej!
Om man driver en enskild firma och säljer saker som man köpt ifrån Ebay, hur funkar det då?

Jag vet att man måste betala 25% moms + tullavgift, men hur funkar det med avdrag om man tex. köper från en privatperson?

Denne kan ju knappast lämna något kvitto - räcker det då att han bara skriver varans värde på tulldeklarationen?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Indexuppräkning

Hej på Er alla och God Fortsättning på det nya året!

Jag har just börjat titta på en del avtal jag har med mina kunder och de flesta har inskrivet att jag har rätt att höja priserna med index enligt AKI SNI 92. Mitt problem nu är att detta index har försvunnit, det ersattes för några år sedan med SNI 2002 men dessa siffror var likvärdiga med...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Återförsäljare eller lättsålda varor

Hej,

Jag har en lokal och funderar på att starta en rörelse där. Är det någon som har några bra ideer på bra lättsålda produkter eller vill att jag blir återförsäljare för deras produkter.
Eller vet vad man kan köpa restpartier eller konkurslager.

Tacksam för alla svar.

mvh
paul

Kategori: Söker/eftersöker

aKTIEKAPITALET

Hej
Vad gäller för egler gällande aktiekapitalet. Måste dessa pengar ( om det nu är det) alltid stå orörda på banken eller får man använda dessa pengar som ett rörelsekapital? Har hört att red räcker att pengarna finns på kontot på bokslutsdatumet. Men dessa pengar är väl som en garanti gentemot leverantörer att man har iallafall dessa pengar ...

Starta Holdingbolag (AB) och via dess vara delägare i 2st AB?!

1.
Jag är idag privat delägare (50%) i ett kommanditbolag.
Detta företags omsättning börjar bli så pass stor så att vår revisor rekommenderar oss att byta bolagsform till AB (ca 5 miljoner/år).
Jag sköter ensam den dagliga driften utav detta bolag.

2.
Jag skall även inom kort starta upp ytterligare ett företag tillsammans med en...

Faktura som Kvitto?

Hej alla! 🙂

Har sedan någon månad tillbaka suttit och smyg läst på forumet och inte förens nu gjort mig en användare, men bättre sent än aldrig. Har nu börjat mer och mer fundera på eget företag, men hela tiden kommer det upp nya frågor som man behöver få svar på.

Och förlitar mig nu på era kunskaper 🙂

Nu till det jag undrar...

Kategori: Allmänt

Koppla ihop sin sida med sociala sajter!

Hej

Jag driver den nya Jobb & Arbetsmarknadssajten doldajobb.se och jag är jätteglad för fick nyss mail från jobbsajter.net att dom hade granskat vårt koncept och gärna ville ha med oss på sin sida!

Fan vad nice! Jippie, men en sak?

Dom undrade om jag hade tänkt på att koppla ihop hemsidan med sociala sajter som Facebook och...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

från hobbyverksamhet till egen firma?

Hej,
Jag är tokbra på att sticka och göra egna modeller. Jag har sålt en del stickbeskrivningar till veckotidningar på A-skatt och har nu en idé att sticka upp en modell i olika storlekar och sälja till barnklädesbutiker. Tanken är att ha en egen hemsida, där jag också kan sälja mina plagg och egna mönster. Jag jobbar heltid och vill ha denna ak...

Kategori: Affärsidéer

Reklam bild vilket program ?

Hejsan

Undrar om någon vet vilka program som används för att enkelt fixa till snygga färggranna reklam bilder med. Finns det färdiga mallar?

Vill exempel visa en snygg bild med "Veckans rabatt kod *****  ger dig 10% på alla våra produkter." 

Mvh
Fredrik

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Produkt antände och skadade omgivningen.

Hej!
Mitt företag (enskild firma) säljer huvudsakligen diodproduker till fordon m.m. Vi har sålt en jädrans massa diodslingor och diodlampor till en massa olika kunder och till återförsäljare men idag stötte jag på ett problem jag inte trodde kunde hända.

Mitt företag säljer en diodslinga till en återförsäljare som installerar den på en l...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Starta Eget - Hjälp och synpunkter ?

Hej, jag vill starta företag (enskild firma?) som är verksam i både sverige o danmark, företaget ska till en start köpa o sälja begagnade produkter och
accessoarer. Företaget kommer skötas hemifrån till en början. Så småningom så kommer även hemsida osv upp
men i starten kommer det främst handla om annonsförsäljning (blocket/tradera och lik...

Kategori: Affärsplanen

Obetald faktura inom EU

Hej,

Ny på detta förum, men småföretagare sedan många år tillbaka.

Har under åren varit petig med vilka kunder jag tagit och "peppar, peppar" aldrig haft en kundförlust (obetald faktura), förrän eventuellt nu!

En fransk kund (medelstort företag), som är nöjd med den tjänst jag tillhandahållit, har inte betalat min faktura trots...

Kategori: Företagande över gränserna

Försäljning av fast inventarie i industrifastighet

Hej,

Har en mindre industrifastighet som vid köp även inkluderade en större skruvkompressor och en ventilationsanläggning. Dessa ligger m a o inte som inventarie med årliga avskrivningar.

Har idag inget behov av skruvkompressorn, utan har därför sålt den.

Är nu osäker på hur detta redovisas. Sker en nedsättning av fastighetens...

Bokföra kreditbeställning?

Jag funderar lite hur det går till att bokföra en beställning man gör som man betalar med kreditkort. Räcker det med att bokföra det en gång som t.ex:

2410 - Kortfristiga kreditskulder - KREDIT - 1000kr
4010 - Inköp material och varor - DEBET - 750kr
2641 - Ingående moms - DEBET - 250kr

Eller måste jag först bokföra det med två...

Kan mitt aktiebolag köpa ett annat aktiebolag?

Hej!
Jag sitter i tankarna att köpa upp en befintlig verksamhet till mitt nuvarande företag.
Jag har ett Aktiebolag och det företaget jag är intresserad av att köpa är också ett aktiebolag. Är detta möjligt? i så fall vad ska man tänka på osv?

Tacksam för svar..=)

Namnbyte av företag - slut på egna idéer!

Hej och god fortsättning!

Jag har en enskild firma där jag gör hemsidor plus lite andra datarelaterade uppdrag. Jag använder idag namnet Variera Webbdesign men har funderat på att byta, detta av flera anledningar.

1. Namnet relaterar inte till min bransch
2. Namnet är en en aning "bökigt" att uttala.
3. Namnet är inte internetvä...

Jag funderar på att starta en tidning, vad ska jag tänka på?

Jag har under en längre tid funderat på att starta en papperstidning inom ett område där det idag enbart finns en liknande tidning som säljs internationellt. Jag startar med två tomma händer och utan journalistutbildning men med ett stort grafiskt intresse, stor kunskap inom området och mycket jäklar anamma. Har arbetat som egen företagare i större...

Visma Admin, koppla faktura till verifikation?

Jag har valt att inte bokföra med hjälp av journaler och undrar om jag i Visma Administration 500 manuellt kan koppla ihop mina fakturor med dem verifikationer jag skriver?

Att programmet skapar verifikationer efter man skrivit ut journaler är bra men jag anser att det är totalt värdelöst att inte själv kunna koppla ihop fakturor med verifik...

Starta nattklubb...

En till tanke i ledet av alla mina tankar och idéer är att
någon gång kanske starta en egen nattklubb. Då med
inriktning mot den elektroniska genren.

Då jag över huvudtaget inte vet någonting om hur det
fungerar att drva en verksamhet av det slaget så tänkte
jag fråga er om ni har en susning eller till och med kanske
driver en...