Måste alla transaktioner bokföras i kronologisk ordning?

74
Så har jag äntligen kommit igång med bokföringen och fått fina nummer av bokföringsprogrammet, A1, A2 osv.

Upptäckte precis att jag glömt vår allra första transaktion.

Om en transaktion skedde i november, måste den ha ett tidigare A-nummer än en som skedde i december?
632
3
Ja, alla transaktioner ska bokföras i kronologisk ordning. Kör en annan serie på sådant som du råkar missa, förslagsvis F.[br][br]Sen kommer ingen slå ihjäl dig om en verifikation hamnar "fel".
149
Om jag kommer ihåg rätt så kräver lagen att du ska kunna presentera händelserna i datumordning. Ofta kan man ju välja när man skriver ut verifikationslistan om den skall vara i datumordning eller nummerordning. Jag brukar iaf skriva ut en av varje och sätta med verifikaten så har man ju båda.[br][br]Någon kanske har bättre koll på vad lagen faktiskt säger?
74
Supporten på SpeedLedger sa att nån enstaka förskjutning var okej. Alternativet skulle vart att ta bort räkenskapsåret och börja om och det verkar ju jobbigt. Att göra en ny serie verkar vettigt, men nu har jag redan lagt in det här.[br][br]Tack för era kommentarer!  :bravo[br][br]En relaterad fråga: om jag med mina privata pengar betalar en företagsutgift i oktober, kan jag bokföra den i januari om det är i januari mitt företag ersätter mig för utlägget? Misstänker att det är en dum fråga eftersom det är oktober som står på kvittot, men ändå, det skulle lösa många problem ifall det gick.
1165
16
Allting går. Enstaka "geggamojjor" går som regel att följa i bokföringen ändå, men det går inte att regelmässigt bokföra saker på fel år eller fel månader och tro att man skall slippa problem vid en revision. [br][br]En bra tumregel är att sådant som väsentligen påverkar resultatet i ett företag tittar man gärna lite extra på. Ett kvitto på en papperskorg för 119kr är det ingen som kommer ha några synpunkter på, men tjänstebilen för 119.000kr + moms eller datorn för 11.900kr i ett enmansföretag kommer de säkert att reagera mer över om det bokförs på fel år.[br][br]Jag skulle bokfört det i Januari om det nu är så, och skrivet en rad eller två på verifikationen om varför den bokfördes sent. En bra minnesanteckning om det blir revision om två år eller så och någon har frågor.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.