Senaste inläggen

Bokföra importerad programvara som levererats på CD-skiva?

Hej!
Jag har importerat en programvara från USA.
Programvaran har levererats fysiskt på en CD-skiva av UPS.

Normalt vid nedladdning av programvara online så betraktas köpet som en tjänst.
Eftersom det nu rör sig om en fysisk leverans antar jag att affärshändelsen ska hanteras som en varutransaktion istället.  :blink

Speditöre...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Sälja enskild firma

Hej
Jag har enskild firma sedan 20 år. De senaste 5-6 åren har jag samarbetat med / varit underlevarantör till ett aktiebolag som nu vill ha mig som fast anställd hos dem. De ska expandera och vill hellre ha fast personal än ett antal konsulter på stan.

De har i princip varit min enda "kund" i 5-6 år och vi har tillsammans arbetat så att...

Kategori: Allmänt

Färdiga mallar för YouTube-sida?

Hej!

Att försöka konkurrera med YouTube känns tämligen dödfött, men däremot har jag en idé till en egen nisch som kräver en liknande sida.

Finns det färdiga script/mallar man kan använda för att få ihop en sida med liknande funktioner (möjlighet att ladda upp en video, som kan vara både publik och "privat")? Det ska gå att ta betalt f...

Kategori: E-handel

Namn på företag - Sverige / Indien

Har ett koncept inom logistik / agency services där huvudelen av kunderna kommer att finnas i Indien.

Har någon ett bra namn som skulle funka internationellt efter att läst nedanstående txt?

To be the preferred partner for Logistics and Agency services within India and later whole Asian Region.
–        Western flexibility and un...

Kategori: Allmänt

Vart hitta grossister & importörer?

Hej,

Jag skall som företagare numera börja sälja varor, tidigare endast sålt tjänster.
Vart hittar jag exempelvis grossister och importörer av inredningsartiklar till badrum?

Jag uppskattar all hjälp och tips!

Mvh
Magnus

Kategori: Inköp

Tjänstledighet starta eget frågor.

Är just nu anställd men är sugen på att testa en affärsideé som jag har klurat på ett tag. Och har tagit reda på att man kan få tjänstledigt för detta. Hittade en sida där lagen står beskriven (http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19840111.htm).

Dock har jag lite frågetecken som jag skulle vilja få klarhet över, så hoppas någo...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Majoritetsägare sökes till etablerat företag

Hej!

Vi söker en aktiv person som vill köpa in sig i vårt bolag. Vi erbjuder ett majoritetsägande.

Vi har arbetat med bemanning i tre år, där vi riktar oss mot i stort sett alla branscher, men med en egen nisch vad gäller personal. Vi har ett fullt fungerande datasystem, konsultbas och en stilren, interaktiv hemsida som håller adminis...

Kategori: Söker/eftersöker

Moms-frågor!

Hej!

Jag ska importera produkter från Kina. Min produkt är tullfri enligt tullverket.
Det jag undrar är följande.

Först måste jag betala 25% på tillverkningspriset+frakt osv, när den anländer i Sverige?
Sedan ska jag sälja produkten till återförsäljare, hur blir det med moms här?
Och sedan ska ju återförsäljaren sälja till sl...

bokföring av tjänst?

Jag och en vän driver två enskilda firmor där vi gör en del uppdrag ihop, i form av tjänster inom grafisk verksamhet. När vi har gjort ett uppdrag gör vi som så att en av oss fakturerar den andra på ex hälften (om vi har arbetat lika mkt med uppdraget).
Nu är vi lite osäkra på hur vi kan bokföra detta. Finns det ngn kontoklass inom tjänster som...

bokslut egen företagare eget kapital 2010

bokslut och gjorda omföringar bla eget kapital hamnade detta år i kredit
alla år innan har egna kapitalet hamnat i debet.

kan någon förklara skillnad m,m

NE * huvudblankett

Om man som egen företagare är 22 år och bor i område med stöd för nedsättning av egenavgift.

får jag då dra av 18000?

sen vid kolumn R43, har jag rätt att dra av hela 25%?
på raden ovanför R42 har jag summa 217791

Avdrag för enskilda firman ? Hjälp snarast !

Jag bor i uppsala har hyrt en lokal i stockholm
Har för närvarande inga inkomster då det handlar om utbildningar mfl
men hur gör man ?

Kan man få dra av  hyran fastän man inte har tjänat en enda krona (har enskild firma)
och resor till och från jobbet köpte ett månadskort =
kan man drav den också eller
samt min dator för 6000...

Söker blivande affärspartners.

Jag är en kille på 19 år som är på väg att börja min karriär som egen företagare.

Jag söker personer, gärna unga som är på gång att bli egen företagare för att kunna diskutera, lära av varandra och ev. starta eget företag tillsammans. Även de som har lite erfarenhet får gärna kontakta mig.

Så lämna gärna eran mail/msn så kan vi diskut...

Kategori: Söker/eftersöker

Måste man lämna garanti på varor?

Hur funkar det om man säljer varor man importerat?

Det är i väldigt liten omfattning, kan nästan ses som hobbyverksamhet. Ska över till skatteverket på måndag och prata om det, men tänkte kolla ifall något visste här eftersom jag e så nyfiken.

Måste man lämna garanti eller är det inte ett måste?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Släpvagn, direktavskrivning eller fast avskrivning?

Hej,

Har köpt en begagnad släpvagn för 17.000:- + moms, som är bokförd på 1240 (Bilar och andra transportmedel).

Inför bokslut funderar jag på om inte detta är fel och att släpvagnen istället skulle bokföras på 5400 och att jag därmed kan göra ett direktavdrag.

Spelar det någon roll om släpvagnen är registrerad och väl därmed a...

Börja bokföra redan använt konto?

Hej!
Jag har stött på problem vid min första bokföring. Innan jag startade mitt företagskonto så använde jag mitt vanliga konto. Hur börjajr jag bokföringen då jag inte har någon första insättning? Hur konterar jag detta? I eget kapital? Förstår inte hur jag ska börja utan en insättning att utgå ifrån.
Hoppas jag uttryckt mig tydligt nog.
...

Klädesaffär på internet, sälja märkeskläder?

Hejsan! Jag och min affärskompanjon diskuterar flitigt vår affärside.

Jag tror dock att vi har stött på ett problem, däremot vet vi också att alla problem har en lösning som gör alla berörda parter nöjda.

Min fråga lyder.. OM man importerar märkeskläder ifrån ett EU land, så som Replay, Versace osv..

Vad krävs för att få göra...

Kategori: E-handel

Dölja hur mycket man betalar i skatt

Finns det något sätt att dölja hur mycket man betalar i skatt, t ex för att hindra konkurrenter att snoka i detta.

Ställa ut på mässa - tips!?

Hej!

Jag undrar vad ni har för tips angående att ställa ut på mässa. I mitt fall handlar det om att jag som sångerska ställer ut på Bröllopsmässa. Dvs att jag i min monter ska marknadsföra tjänster till privatpersoner.

Viktigt att tänka på generellt på mässa?
Vad bör finnas i en monter?
Hur använder man montern på bästa sätt nä...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Lagerbokföring vid reklamation

Hej
Kör sedan några år Visma Compact 3000 med lagerhantering och hela köret, och detta har fungerat mycket bra.
Men om jag sålt en vara som varit t.ex. trasig och måste skicka en ny till kunden hur gör jag då?
Enl. visma skall jag kreditera av den tidigare fakturan och skapa en ny, men det blir fel i lagersaldo.
Om jag gör en kreditfa...