Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 16 år sedan
Nykomling
1

begagnat parti

Hej

Händelseförlopp (har inte hänt men skulle mycket väl kunna hända):

Jag köper ett parti begagnade saker på blocket. Betalar förskott (konto till konto) och ber om ett kvitto/kvittens.

Paketet kommer och allt ser bra ut förutom kvittensen som saknas, säljaren går inte att få tag i/vägrar skicka kvittensen. Lite hårt, men vi leker me tanken.
Jag har säljarens telefonnummer, adress och namn, kontonummer, kontoöverföringen men ingen underskrift.

Vad göra?

Kan jag upprätta en faktura med mig som mottagare och stämpla den som betald med överföringen som referens eller blir de käpprätt åt skogen?

Jag kan ju inte gärna förfalska säljarens underskrift🙂 men summan måste ju bokföras annars får jag ju ta från egen ficka vad jag förstår.
Toppskribent
2066
22
Lämpligtvis ber du om ett underlag innan du betalar.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Toppskribent
1165
16
Ditt bankkvitto tillsammans med Blocket-annonsen i utskrift torde vara tillräckligt underlag för ett verifikat om inget annat finns att tillgå.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.