Butiksidé.

1
Jag hittade denna fantastiska sida via google, och de tyckte ja va bra 🙂

Ja Àr lite i "starta eget" spÄren, men jag har varken utbildning lr nÄn grund pÄ just de jag tÀnkte.
Jag bor i en liten by som heter Bergsjö, vet inte hur mÄnga som bor hÀr, men de Àr ett par tusen. Finns typ ica, systembolag, bibliotek, bank, kommunhus, mack o x antal matstÀllen. De har Àven funnits ÀffÀrer, som klÀdaffÀr, skoaffÀr, lampaffÀr och lite dyligt. Nu Àr jag lite inne pÄ att starta en ny affÀr, med lite alltiallo. Typ nÄgra skor, kanske nÄgra vÀskor, lite parfym o duschkrÀm, leksaker till barn, och kanske lite prydnads-saker.

Behöver vi tex köpa ett par gummistövlar, dĂ„ mĂ„ste vi Ă„ka minst 3,5 mil. KĂ€nns lite trĂ„kigt för bara ett par stövlar 🙂

Men som ja sa tidigare sÄ har ja ingen grund alls, ja vet inte hur ja börjar. Och ja vet inte vad folk vill ha. Ska jag kanske göra en undersökning och skicka ut till folk o höra vad som önskar sej hÀr?!

Jag Ă€r tacksam för alla svar 🙂
1165
16
Jag bor inte sÄ lÄngt ifrÄn dig, i Sandarne utanför Söderhamn. Vi har inte riktigt lika lÄngt in till stan som ni har, men hÀr finns Ä andra sidan Ànnu mindre service. Jag förstÄr hur du menar nÀr du beskriver alla hus som en gÄng inrymde smÄ affÀrer, men som idag Àr nedlagda.[br][br]NÀr man gör enkÀter sÄ tycker mÄnga mÀnniskor att det vore jÀttebra om servicen fanns nÀra, och man mÄlar dÄ upp en bild i sitt undermedvetande hur den stora skoaffÀren, H&M, ICA Maxi och liknande etablerar sig i byn. NÀr det sedan visar sig att butiken som etablerat sig erbjuder EN sorts stövlar, EN sorts vantar eller ETT mÀrke av parfymen sÄ vÀnder man den butiken ryggen och Äker i alla fall in till stan. Kvar stÄr handlaren och undrar vad som gick fel.[br][br]Bor man "pÄ landet" sÄ Àr man som regel beredd att ta bilen in till stan för att handla flera gÄnger i veckan, och Àr man inte det sÄ brukar man flytta in till stan istÀllet. För er del Àr det ju inte heller sÄ lÄngt upp till Birsta.[br][br]Skall jag ge ett tips pÄ vad du skall syssla med sÄ kan jag rekommendera E-handel via nÀtet som nÄgot att kika pÄ för den som bor pÄ liten ort men Àr intresserad av handel.
11
Hej Hanna ![br][br]Viktigt att tÀnka pÄ Àr ju vad du har för omkostnader om du skall starta en affÀr sen om det nu Àr i en liten by sÄ kanske mÄste du tÀnka lite utanför det normala rammarna vad det gÀller att driva en affÀr som tex ha lite olika happenings kvÀllar för olika grupper och bjuda pÄ snittar och lite dricka pÄ sÄ sÀtt kan du bygga upp en personlig kontakt som gör det enklare att fÄ in folk pÄ lÄngsikt till din affÀr. Sen att du har lite roliga och udda saker som inte finns pÄ stormarknaden.[br][br]Lycka till [br]Behöver du fler rÄd eller sÄ bara hör av dig.
31
NÄgot som Àr nog sÄ viktigt Àr att tÀnka pÄ hur priskÀnsliga produkterna Àr. MÄnga smÄ butiker pÄ mindre orter överllever ett kort tag men försvinner för  att ersaÀttas av nÄgon ny hoppfull företagare. Detta dÄ kundkretsen kanske arbetar nÀrmare en stad och dÄ jÀmför priserna med vad de kan fÄ pÄ annat hÄll. MÄnga tÀnker inte pÄ att bensinen kostar heller, de ser lÀgre priser och Äker. [br][br]Och det Àr ocksÄ viktigt att tÀnka pÄ, om du har ett spretigt sortiment, att avdela och ordna snygga och prydliga butikshyllor osv sÄ inte butiken upplevs som diversebutik, rörig och stökig. Det pÄverkar ocksÄ vilka priser man kan ta ut och om kunderna kÀnner sig bekvÀma med att handla dÀr. Ju spretigare sortiment, desto större, luftigare och frÀschare lokal krÀvs.
packa lÀtt - packa rÀtt
http://www.m-kylli-emballage.se

Du mÄste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.