Flera poster jag inte vet hur de ska bokföras

12
Hej, jag startade en enskild firma i början av förra året och skaffade mig då ett firmakort via min bank, plusgiro. Jag har sen dess inte förstått hur jag tar ut pengar till mitt privata bankkort, så jag har tyvärr fått använda firmakortet när det blivit akut.
Än så länge har det inte blivit några jättesummor och det har inte heller skett allt för många gånger. När man har enskild firma så är jag företaget, det förstår jag, men jag kan inte tänka mig att man ska använda detta kort som sitt personliga "slit och släng"-kort, men jag kan inte heller hitta någon funktion i internetbanken där jag kan föra över till mitt andra kort.

1. Hur bokför jag nu dessa småposter? (Det gäller allt från tuggummipaket till tangentbord, högst 20 poster.)

2. Hur gör jag i framtiden för att kunna föra över pengar så att jag lättare kan separera på firmans och min ekonomi?

Tack så mycket på förhand.
2066
22
[quote author=Luk link=topic=6440.msg30666#msg30666 date=1263983626][br]1. Hur bokför jag nu dessa småposter? (Det gäller allt från tuggummipaket till tangentbord, högst 20 poster.)[br][/quote][br][br]Du bokför hela summan, inklusive moms eftersom det är privat på:[br]K/1920 (Eller det konto du har som bankkonto)[br]D/2013 Eget uttag[br][br][quote author=Luk][br]2. Hur gör jag i framtiden för att kunna föra över pengar så att jag lättare kan separera på firmans och min ekonomi?[br][/quote][br][br]Antar att du har ett konto för företaget och ett vanligt bankkonto privat? För helt enkelt över pengar till ditt privata konto, bokför det som:[br]K/1920 Bank[br]D/2013 Eget uttag[br][br]För hjälp med exakt hur du gör detta på din bank, kontakta deras support om det inte framgår av webbsidan (vanligtvis kan du bara fylla i kontonummer på samma sätt som när du betalar fakturor).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
12
1. Jag ska alltså slå ihop alla småutgifter som vart under 2009? Hade fått för mig att man var tvungen att bokföra varje enskild händelse?[br][br]2. Det är två separata konton och kort, det enda jag kan hitta är betalning till andra konton. Jag får helt enkelt ringa banken.[br][br]Tack så mycket för snabba och bra svar!
2066
22
1) Jo, varje händelse för sig om du ska vara korrekt. Men hela summan (dvs det du betalt inklusive moms) vid varje händelse. Normalt bokför du ju momsen också, men inte vid egna uttag.[br][br]2) Betalning till annat konto låter väl bra?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.