Senaste inläggen

Hjälpa en egen företagare med sin bokföring

Jag ska hjälpa en egen företagare med sin bokföring. Han använder idag Visma Enskild Firma. Jag skulle vilja kunna bokföra på min dator här hemma. Hur löser jag det?
Eller hur gör andra som bokför åt någon annan?
Tacksam för svar!
/Gabbi

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Starta webbföretag

Hej!

Jag slår vad om att det finns några här inne som är i samma sits som mig och därför jag söker råd av er.

Det är som så att jag har utvecklat en relativt stor hemsida under ett par månader och känner mig snart redo att lansera den. Anledningen till att jag skriver detta här är för att ni ska få lite bakgrundsinformation. För närv...

Kategori: E-handel

Hvilken betalingsgateway skal vi vælge

Hej

Vi laver Magento webshops i Danmark og vil gerne ind på det svenske marked. I Danmark bruger vi ePay.dk som betalingsgateway, men hvem bør vi vælge i Sverige?

De skal helst have et modul (extension) til shop systemet Magento

Kategori: E-handel

Magento webshop

Hej

Jeg har en virksomhed i Danmark der laver web shops på systemet Magento. Det har vi indtil videre ret god success med.

Vi vil gerne ind på det svenske marked og mangler derfor hjælp til at få oversat vores website http://getashop.dk til svensk.

Så hvis du står...

Kategori: Till salu

Vilka konton bör jag använda?

Hejsan!

Jag hyr en dedikerad server i Holland och bokförde denna kostnad förra året på:
6904 - "Inköp av tjänst inom EU", det borde väl vara OK? 🙂

Jag ska nu bokföra ett köp av nytt domännamn från Loopia. Det rör sig bara om 99:- per år, men vilket konto är bäst att ta det på?

Har hört att man kan lägga det på typ 6250 elle...

Redovisning av inköp utan kvitton?

Kostnader som är betalade med kreditkort och vars kvitton försvunnit. Kan dessa redovisas som avdragsgilla kostnader med hänvisning till kortfakturan som verifikation?

test

Något som vet?

Tacksam för svar.

Äntligen startat

Hej

Har äntligen startat, har fått igång det mesta, lite återstår (det kommer väl iofs alltid vara ett pågående arbete), men sidan är tillgänglig för allmänheten sedan några dagar tillbaka. Så jag skulle uppskatta om man kunde få lite förslag på vad som kan bli bättre, för det finns säkert mycket som kan bli bättre.

Jag ska bredda sor...

Kategori: Feedback

Tror jag skrev i fel tråd så jag provar här, vill ngn hjälpa mig?

Jag vill starta eget och har hört att man enbart kan ansöka om F-skattesedel och att bli momspliktig.

Har man då registrerat företag? Kan man alltså kalla det att man har eget företag?

För jag trodde man även måste registrera företagsnamn/bolagsnamn?

Har hört att det e gratis att ansöka om F-skattesedel, vad står det för egentl...

Kategori: Allmänt

Registrera företag eller räcker det med F-skattesedel?

Jag vill starta eget och har hört att man enbart kan ansöka om F-skattesedel och att bli momspliktig.

Har man då registrerat företag? Kan man alltså kalla det att man har eget företag?

För jag trodde man även måste registrera företagsnamn/bolagsnamn?

Har hört att det e gratis att ansöka om F-skattesedel, vad står det för egentl...

Kategori: Affärsidéer

Starta-Eget-Bidrag...svårt att få?

Har hört om arbetsförmedlingens starta eget bidrag, om att man kan få ca. 6000/mån i 6 månader?

Är det ngn som fått det? Är det svårt att få det? Dvs. har de höga krav?
Går det snabbt efter att ha ansökt om det? Funderar på hur jag ska göra, starta eget nu eller ansöka om bidrag först..

Är det verkligen så lätt???

Hej allihopa!
Min dröm har alltid varit att ha ett eget företag och efter att ha skaffat kontaktaer/säljare i utlandet och efter undersökningar sett att det är en "säker" produkt jag kommer sälja känner jag att jag verkligen vill ge det en chans.

Så nu undrar jag hur jag ska gå till väga, för det är väl inte bara att registrera enskild fi...

Säljer som mellanhand - moms?

Hej!

Har en skattfråga: Ponera att jag har en butik där privatpersoner kan lämna in sina gamla klockor (endast exempel) som jag sedan säljer till kunder. Alltså, jag köper inte in klockorna, utan inlämnarna får pengar först när/om klockan blivit såld. Vi delar på försäljningsbeloppet.

Måste jag lägga moms på priset? Jag är ju inte sä...

Dig som vill öka din försäljning

Vill du ha mer köp sugna / intresserade kunder till en låg kostnad?

Det är faktiskt möjligt. Vi erbjuder skräddarsydda lösningar för företag inom Sökordsoptimering (SEO), samt hjälper företag att komma ut i nya kanaler på webben.

Det spelar ingen roll om du säljer varor på internet, är en byggfirma eller en lokal frisör. Alla s...

Kategori: Söker/eftersöker

Moms tillbaka

Har kört fast hur jag bokför de momspengar jag fick tillbaka från skatteverket. De kom in på mitt privata konto, spelar det roll egentligen? Men hur ska det bokföras? Har sökt på nätet och hittar olika sätt.

Personalvård

Hej.
Jag har försökt leta i redovisa rätt men hittar inget bra svar. Kan en arbetsgivare köpa in gymmaskiner till de anställda som de får nyttja istället för gymkort. ?? Tacksam för svar

En fråga om kreditfakturor

Om man har en kreditfaktura som är större än fakturan som skall betalas så undrar jag hur man gör. Har fått en påminnelse på en faktura som är förfallen samtidigt som jag fick kreditfakturan. Jag uppmanas att betala den förfallna fakturan omedelbart men borde inte företaget dragit av den förfallna fakturan och sedan skickat mig en kreditfaktura på...

Bokföra fakturor

Hej ny på detta forum

Jag undrar om man skall bokföra fakturor på fakturadatumet eller på det datum som man mottager den på posten? I mitt bokföringsprogram så kommer ju det aktuella datumet upp och eftersom alla fakturor har en till ett par dagar tillbaka i tiden måste man ju hela tiden komma ihåg att backa registeringsdatumet.

Unde...

Aktiekapital vid nystart fråga?

Hej!

Jag ska sätta in 300 000 och hur ska jag bokföra detta?

Revisorn kommer att övervaka mitt nystartade AB.

100 0000 går till nystartande av AB och resten ska in som "lån" av mig till AB.

VIlka konton bör jag använda mer än 1940 och 2081?

Mvh

Fsan

En fråga om Aktiekapitalet

Tjena!
Tänkte kolla det här med aktiekapital. Om man ska starta ett AB så behövs 100k.

Om jag köper en bil, (lastbil i det här fallet) för 100k och bilen är värderad det till priset, Räknas det som ett fullt aktiekapital i företaget då eller måste det vara minst 50k rena pengar i företaget?

Jag hoppas jag inte var för otydlig.
<...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag