Uttag "lön" - enskild firma

2
Hej,
Jag har nyligen startat en enskild firma där jag ännu inte gör en sådan vinst att jag kan plocka ut lön. Jag har levt på sparpengar det senaste halvåret, dock börjar pengarna nu tryta (privat) och jag har möjlighet att ta ett fördelaktigt lån. Jag funderar på att ta detta lånet för att kunna plocka ut en liten "lön" till mig själv varje månad. Det jag undrar över är om jag när jag gör det måste betala skatt och egenavgifter på den summan jag plockar ut. För mig låter det som om jag INTE borde behöva göra det. Jag tar ett lån i enskild firma som ju i förlängningen är jag själv och det är jag som måste betala tillbaka detta lånet. Det känns som om jag tar ut mina "egna" pengar. Konstigt om ett lån på 100' skulle kosta väldigt mycket mer att betala tillbaka. Hoppas ni förstår mina tankegångar och tacksam för input 🙂
1079
139
Nej, du behöver definitivt inte betala skatt och egenavgifter på de belopp du tar ut från firman, utan storleken på skatt och egenavgifter beror på firmans resultat.[br][br]Men, frågan är om du skulle kunna vinna något på att bokföra lånet i firman. Det du missar är "privata ränteavdraget" på 30 %, det du kan vinna är skatteefekten av ett sänkt resultat.[br][br]Om jag förstår rätt så gör du väl ett minusresultat och då vinner du inget på att ta det via firman, utan det är väl först ifall du gör en vinst och har en marginalskatt som överstiger 30 % som det kan löna sig över huvud taget.[br][br]Sen vet jag inte om det är tillåtet att bokföra ett lån i firman avsett för privat konsumtion och på så sätt sänka sin skatt...
2
Hej,[br]tack för svar! Det är lättare för mig att få ett lån till företaget än det är att få det privat, därav den varianten. Jag har försökt sätta mig in i det här mer under eftermiddagen. Är det så att jag kan gå med vinst i firman trots att jag har lån? Förenklat: Sålt för 300 000  Material 100 000 Vinst 200 000, men jag har tagit ett lån på 100 000. Kommer min vinst ändå att räknas som 200 000 och det är det jag får skatta och betala egen avgifter på?[br]På vilket sätt menar du att jag skulle kunna sänka min skatt i firman genom privat konsumtion?
1079
139
Lånet i sig påverkar inte vinsten, däremot så sänker den ränta du kommer att betala vinsten.[br][br]Jag har lite svårt att förstå att det skulle vara lättare att få lån till enskild firma än en personligt lån, det är ju du som är personligt ansvarig för båda och ditt personnummer kommer att användas...[br][br]Ifall du tar ett lån avsett för privat konsumtion i firman, så blir räntan för lånet avdragsgill, vilket sänker resultatet och därmed skatten med en viss procent. Detta jämfört med att ta lånet privat vilket sänker skatten med 30 % av räntekostnaden.[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.