Hur räknar jag ut timdebitering?

42
Hejsan.
Jag ska driva enskild firma och jag har räknat fram att jag kommer kunna ta ut ca 22 000kr efter skatt i "lön" varje månad.
Jag behöver kunna räkna fram ett lämpligt timpris att debitera så jag kan ange det i offerterna. Någon som kan hjälpa mig? Jag har en släng av dyskalkyli så "go easy"...
Tack.
1165
Räknar du med att vara i arbete 100%?[br][br]Med semeterersättning, försäkringar och lite vidareutbildning så bör man debitera 65% mer än vad man vill ha i lön. 22.000kr x 1,65 = 36.300.[br][br]Har du 100% nyttjandegrad så delar vi det med 168 timmar och då blir timtaxan 216kr/timme. Har du 80% nyttjandegrad (mer normalt) så blir det bara 134 debiteringsbara timmar per månad som då kostar 270kr/timme. [br][br]Har du mycket korta jobb och raggar timmar här och där, så kommer du kanske inte upp i mer än 50% nyttjandegrad, och då rasar den timpenning du behöver ha upp i över 400kr/timme. Har du dessutom arbetsredskap, resor och liknande att ta hänsyn till får du försöka kompensera för det.
56
Jag skulle använda mig av företagsekonomi kurs A i detta fallet.[br]1. Räkna ihop alla dina fasta kostnader[br]2. Lägg på en vinst som du vill ha = den lön du vill ta ut. (enskild firma)[br]3. Dividera med antalet beräknade timmar.[br][br]exempel:[br]Fasta kostnader per år = 480 000:-[br]Vinst eller lön som jag vill ha = 22 000:- /mån eller ca 380 000:-/år[br]Summa kostnader som timdebiteringen ska täcka = 860 000:-[br][br]860 000:- / 80% nyttjandegrad(134 tim * 11 mån) = 860 000:-/1 474tim = 583:-/tim[br][br]Lycka till
42
Toppen! Tack båda två! Nu har jag lite att räkna efter i alla fall.[br]Bra forum det här, hoppas jag någon gång kan återgällda med ett svar.
632
3
[quote author=swetrot link=topic=6622.msg31246#msg31246 date=1266352946][br]Räknar du med att vara i arbete 100%?[br][br]Med semeterersättning, försäkringar och lite vidareutbildning så bör man debitera 65% mer än vad man vill ha i lön. 22.000kr x 1,65 = 36.300.[br][br]Har du 100% nyttjandegrad så delar vi det med 168 timmar och då blir timtaxan 216kr/timme. Har du 80% nyttjandegrad (mer normalt) så blir det bara 134 debiteringsbara timmar per månad som då kostar 270kr/timme. [br][br]Har du mycket korta jobb och raggar timmar här och där, så kommer du kanske inte upp i mer än 50% nyttjandegrad, och då rasar den timpenning du behöver ha upp i över 400kr/timme. Har du dessutom arbetsredskap, resor och liknande att ta hänsyn till får du försöka kompensera för det.[br][/quote][br][br]Vill bara påpeka att trådskaparen pratade om 22 000 kr efter skatt. Därför bör man räkna på en bruttolön på minst 30 000, helst lite mer, kanske upp till brytpunkten kanske blir lämpligt. [br][br]Då räknar vi 32 050*1,65 = 52 882 kr / månad att dra in. Jobbar du då 168 timmar i månaden behöver du debitera 315 kr / timme. Detta förutsätter också att du inte har några övriga kostnader.[br][br]Jag skulle nog försöka komma upp i en timdebitering på 350 kr i timmen, minst, om du jobbar relativt mycket.
42
Visst har jag kostnader som alla andra företag, har ju gjort en sån där resultatbudget där jag räknat med en "lön" på 22´ efter skatt.[br]Man kanske måste ha alla kostnader och intäkter innan man kan räkna ut timdebitering, eller?
632
3
Ja om du inte vet vad intäkterna ska täcka så finns det väl ingen större mening med att räkna på det. Är väl ganska självklart att du måste debitera mer om du har en lokal som kostar 5000 kr / månad och leasar en bil för 2000 kr / månad än om du kör din egna privata bil och sköter arbetet från hemmet. Intäkterna måste ju täcka utgifterna.[br][br]Så kort och gott, JA, du måste räkna med alla kostnader för att man ska räkna ut hur mycket du behöver dra in.
42
Jo men det är jag med på och det har jag ju gjort men det måste väl rimligtvis finnas ett sätt att dela upp min tänkta "lön" på 22´ till timmar och därmed timdebitering. Försöker liksom bara hitta en formel för det.
56
Jaha, var det 22 000 efter skatt?!??! :OMG[br][br]Jag säger igen:[br]1. Räkna ihop alla dina fasta kostnader[br]2. Lägg på en vinst som du vill ha = den lön du vill ta ut. (enskild firma)[br]3. Dividera med antalet beräknade timmar.[br][br]Din lön = 22 000 * 1,65 * 12 =  435 600:-[br][br]Detta är inte så svårt! Har du en resultatbudget så har du ju dina fasta resp. rörliga kostnader!  ???
42
Tack tosses![br]Ska räkna efter din modell, testade nämligen förut å då fick jag en timdebitering på typ 126 spänn någonting, vilket lät orimligt lågt...
56
Ja, men då lägger du på mer på lön! :bravo
42
[quote author=tosses link=topic=6622.msg31287#msg31287 date=1266488330][br]Ja, men då lägger du på mer på lön! :bravo[br][/quote][br][br]Hur menar du då?
56
Jag menar bara egentligen att du måste räknat fel, 126:-/tim. Är du säker på att du räknat med 22 000:-/  månad och inte 22 000 / år eller något?[br][br]Min kalkyl bygger på år och inte månad.[br][br]126 * 168tim = 21 168:-/mån = alldeles för lite!
42
Ja, såklart har jag det! Tack!  :-[
2066
2
Man kan ju också göra tvärs om :) Lista ut hur mycket dina kunder är beredda att betala och om du är nöjd med det offerera det - är det mer än du tänkt kan du i stället höja din "lön".
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
56
Ja, kalkylen är ju för att få fram en minimidebitering. Sedan vad kunderna är beredda att betala är ju en annan sak!  rtfm
42
[quote author=tosses link=topic=6622.msg31412#msg31412 date=1266823513][br]Ja, kalkylen är ju för att få fram en minimidebitering. Sedan vad kunderna är beredda att betala är ju en annan sak!  rtfm[br][/quote][br][br]Jo, precis vad min tanke är. Man vill ju kunna offerera timdebitering, sedan kohandlar man ju om det.
1
Det finns riktigt bra kalkyler på ett annat forum verksamt.se [br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.