Senaste inläggen

Import av speciell teknik från ett flertal länder, Kontakter med leverantörer.

Min idé och bakgrund.
Jag har hittat intressanta produkter från andra länder som inte finns representerade i Sverige idag.
Jag är mycket erfaren gällande tekniken och har dokumenterade kunskaper inom detta område.
Jag är oerfaren på försäljnings området och har några frågor som jag hoppas få svar på.
Jag själv kommer att skapa ko...

Kategori: Företagande över gränserna

Lägg till Jag AB på Facebook

Det pratas mycket om Jag AB idag. Jag AB är ditt egna personliga Varumärke, OFTA kopplat till ditt egna Företag.
Jag AB är du.

Jag söker människor där ute som vill hjälpa till med att bygga upp en mötesplats på Facebook för Jag AB.

Har just precis startat Facebook nätverket Jag AB med visionen om att göra Jag AB till den naturliga...

Kategori: Söker/eftersöker

Hur gör man varulagersvärdering vid förenklad VMB?

Syftet med förenklad VMB är att man ska kunna ta ut momsen på vinstmarginalen då man inte kan få ut det specifika inköpspriset för varje vara. Men hur gör man då vid värderingen av varulagret när man inte vet det exakta anskaffningsvärdet?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

funderingar på att starta eget , behöver lite feedback !

Hej där ! , nu är det så att jag "20år" och en bekant "19år" , båda arbetslösa och med massor av kunskaper om datorvärlden satt och funderade på om man kunde starta något istället för att leva som slavar under någon annan istället.

Lite vad vi kom fram till varför vi skulle passa för att starta eget: Båda bor hemma fortfarande och har inte n...

Kategori: Allmänt

Filial istället för Svensk AB?

Hej allihop!

Jag vill importera varor som jag kommer att sälja vidare här hemma. Jag driver en HB i dagsläget!

Jag har funderat på att registrera ett AB för detta ändamål.

Dock har jag fått höra att det skulle vara smartare, billigare kostnads och skattemässigt, att registrera ett AB i ett annat EU land och öpnna en filial här...

Dryck, genomförbart?

Kanske att jag är lite orealistisk med min ide, men skulle iaf vilja höra era åsikter då ni verkar väldigt kunniga och erfarna.

Har för en kort tid sedan börjat fantisera om en ny slags dryck (saftliknande fast mer hälsosam) har inga kontakter eller någon erfarenhet om detta. Hur skulle man gå tillväga för att få fram själva drycken dvs dess...

Kategori: Affärsidéer

IT/Data, Internetföretags Delägare.

Hej.
Jag är en företagsam 21åring, som letar en företagspartner(Ca.18-35år) till min affärsidé(Ett internet baserat företag). Min partner skall komplettera mig med sin IT/Data och Server kunskap, samt att detta är ett STORT intresse för personen. Jag sköter samtliga delar utom websidan/hemsidan och Servern, detta blir ditt område!
Personen j...

Kategori: Söker/eftersöker

Bokföra försäljning..?

Hej!

Jag har en fråga angående bokföring och har sökt och sökt efter svar men hittar bara hälften av informationen jag behöver.

Jag har inhandlat material och tillverkat en del av en möbel och köpt en tillverkad del till samma möbel som jag sedan sålt. Hur ska jag då bokföra detta?
För allt jag hittar är att man bokför 1930 checkr...

designa egna kläder

jag är i stort behov av att hitta någon fabrik som tillverkar egen designade kläder till bra priser (kina, indien osv). vet någon som vet nån bra fabrik man kan ta kontakt med?
JÄTTE tacksam för svar!!! ;D

Slopad revisionsplikt för alla mindre företag

Detta är hämtat ur den senaste artikeln från Charlotta Andersson, vår expert inom bokföring och redovisning. (Om varför du ska sköta redovisning/bokföringen)

Charlotta skriver:

I...

Kategori: Nyheter

Fakturamall som hanterar olika momsklasser o specar momsen för respektive klass

Har kollat på den mall som finns här på forumet, men skulle vilja ha en som hanterar olika momsklasser o specar momsen för respektive klass.

Någon som känner till en bra fakturamall?

//Peo

Kategori: Allmänt

Planerar att starta eget. ett par frågor om leasing och lån.

Tjena!
Jag och 2 till är på G att starta en flyttfirma,Och har lite funderingar?

Jo vi kommer att söka starta eget bidrag för att komma lite lättare på fötter! Nu är det ju så att vi kommer att behöva en flyttbil som också är den största utgifen för oss, Vi hade tänkt oss att leasing är det bästa alternativet, frågan är vilka risker man t...

Behöver hjälp av en pedagogisk webbdesigner/tekniker

Behöver hjälp av en pedagogisk webbdesigner/tekniker helst i Stockholm --------------------------------------------------------------------------------

Hej, jag behöver hjälp med att få igång min internetverksamhet som handlar om stresshantering.
Jag är klar med det jag ska sälja på nätet och det är 13 ljudavsnitt i mp3...

Kategori: E-handel

Hjälp! Kassakontot stämmer inte med verkligheten

Har nu fixat bokföringen för min sambos företag för 2009. Enligt balansrapporten borde det funnits 90 000kr på bankkontot vid årets slut, men i verkligheten fanns där bara 7000kr.

När jag räknar för hand på Försäljning tjänster - Kundfordringar - Utgifter - Egna uttag så stämmer det däremot och blir 7000 kr.

Hur kan det bli så fel?...

Nya regler för AB från 1a april 2010, vad gäller?

Aktiekapital 50 000 sek har jag läst. Men hörde också att man ej behöver revisor för AB längre???? Vilka andra regler gäller som är nya utöver dessa två.

Några frågor kring årsbokslut för handelsbolag

Har försökt läsa till mig information här på forumet men inte lyckats hitta svar på dessa frogor  🙁

Jag tar hand om bokföringen i ett mycket litet handelsbolag där alla bolagsmän är fysiska personer. All bokföring under 2009 är gjort manuellt utan något dataprogram (för att lära sig hur bokföring ska gå till...). Jag har nu några saker jag...

Speedledger

Hej! JAg är ny på denna sidan, och har inte riktigt koll på hur det funkar.. Jag bokför i speedledger, och har precis börjat och här lite grön, är det någon som är kunnig på det? Jag ska börja med att bokföra att aktieuttag fördelat på 2 pers, och är osäker på hur man gör.. Tacksam för all hjälp  😃

Glömde ju: Jag heter Karie och sköter...

Säga nej till återförsäljare - tips???

Jag och en kompis har startat ett nytt företag inom mode och design med en rätt specifikt tänkt kundgrupp. De flesta återförsäljare vi har fått känns klockrena men ett par stycken förfrågningar har känts lite tveksamma stilmässigt, att butiken inte representerar den stil vi vill förknippas med eller ligger i fel prisläge eller säljer fel märken. Bu...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Preliminärskatt för äkta maka i EF?

Hej alla experter!  ;)

Min man har en EF som nästan bara jag jobbar i, detta faktum i kombination med att min man har ett vanligt jobb med hyfsad inkomst gör att vi vill att hela överskottet ska tillfalla mig. Vad jag förstår så kan man inte vara anställd om man är äkta make/maka när det rör sig om EF utan man ska då istället göra en prelimi...

Hur ta kontakt med företag

Jag tänker starta en köp och säljportal för endast Volvo bilar, detta "projekt" är något jag har velat göra under en längre tid och kommer förstås från mitt intresse av just Volvo bilar. Så jag räknar inte med att bli multimijonär, men kanske med tiden drar den in lite extra pengar, men mitt dilemma är att portalen är snart färdigbyggd och jag har...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring