Lagen om kassaregister: Skatteverket ska göra hemliga besök

822
48
Skatteverket kommer i år att göra 50 000 oanmälda besök för att kontrollera att lagen om kassaregister följs. För den företagare som bryter mot reglerna kan Skatteverkets kontroll bli en dyr affär.

Det som ser ut som en helt vanlig kund kan i själva verket vara en tjänsteman från Skatteverket. För att se till att lagen om kassaregister följs kommer Skatteverket bland annat att göra anonyma provköp. En sak som då kontrolleras är att kunden erbjuds ett kvitto. Det är nämligen ett lagkrav.

- Att inte ta fram ett kvitto och erbjuda det till kunden kan kosta handlaren 10 000 kr i kontrollavgift. Händer det fler gånger kan avgiften dubblas, säger Lars Lundh som är verksamhetsutvecklare på Skatteverket.

Skatteverket hoppas också att de vanliga kunderna ska se till att lagen följs.

-Vi måste få alla att förstå vikten av att få ett kvitto. Det är viktigt för att vi ska kunna ha en sund konkurrens. Ta kvittot när ni handlar, uppmanar Lars Lundh.

Förutom kvittohanteringen kan tjänstemännen också kontrollera att ett godkänt kassaregister används och att hanteringen är korrekt.

Lagen började gälla vid nyår och innebär att den som säljer varor och tjänster mot kontant betalning måste ha ett certifierat kassaregister. Fram till den 1 juli kommer Skatteverket att göra en mjuk tillämpning av lagen. Handlarna behöver inte ha ett godkänt kassasystem installerat. Det räcker att man kan visa att systemet är beställt.

Från den 1 juli gäller däremot inga undantag. Då måste kassaregistren finnas på plats.

Enligt Skatteverket är många företagare positiva till lagen. Men inte alla.

- Några anser att det bara är en dyr pålaga. Dessutom ifrågasätts varför det finns vissa undantag i lagen som till exempel torghandel, säger Lars Lundh.

Det är nämligen så att torg- och marknadshandel undantas från kravet på certifierat kassaregister. Vad som är torg- och marknadshandel är dessutom ett tämligen vitt begrepp. Även tillfällig försäljning som ett sommarcafé eller i ett öltält är undantagna.

- Många är kritiska och jag tror att undantagen på sikt kommer att försvinna, säger Lars Lundh.

Artikeln är skriven av Magnus Gustavsson och först publicerad på PRIVATA AFFÄRER
2360
37
När jag satt i ett bolag som hade hand om utdelning av torgtillstånd var det ingen som avsade sig sin plats, och visst har det diskuterats ang. deras inkomster, likadant med restauranger men där har det funnits kontroll även om ett flertal inte känt till det. När jag satt i företagsskattenämndeman hade vi ett flertal ärenden som gick vidare upp i maskineriet. Det var inte särskilt svårt att kontrollera dessa. Med det nya lär en hel del gå i konkurs eller flytta utomlands efter ett tag.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
632
3
Problemet med den nya lagen och de nya kassorna är ju de bara kommer ta fast idioterna. Har du bara lite bakom pannbenet så är det inga problem att sälja svart i viss mån.[br][br]Tänk er en mindre restaurang. Stammisen som krögaren känner väl till kommer in varje dag och är inte intresserad av att få sitt kvitto. Krögaren tar då helt enkelt pengarna och stoppar dem i fickan, utan att slå in något och utan att öppna kassalådan. [br][br]Blir inga hiskeliga summor, men ett par hundra om dagen blir mycket pengar på en månad.[br][br]Och detta kan man aldrig komma undan.
1165
Visst kan man fortfarande fiffla undan några hundralappar, men det stora systematiska fuskandet blir det väldigt svårt att fortsätta med. Den extra femman för bearnaisen som inte slås in, tian för kaffet och panten på flaskor och burkar blir inte så jädra mycket pengar som när 30-40% av hela omsättningen bara raderas ur registren. [br][br]Kanske kommer det bli bra erbjudanden på catering utan kvitto istället, kanske blir det "kupongsystem" för luncherna som är lättare att mygla med än pengar som skall växlas hela tiden och kanske får vi successivt en lite annan prisbild på restaurangmat. [br][br]Generellt sett så ser jag positivt på att Skatteverket är mera ute och rör sig i verkligheten än sitter på sina kontor och hittar på jäkelskap. Det är ute på fältet man lär sig att se vad som är i görningen och hur trenderna är för att pengaflödena skall undgå skatt.
2360
37
SKV är redan ute och rör på sig,iaf när jag satt som nämndeman och att hålla undan 10 eller 50-lappen för stammisen då och nu är rena självmordet. Hur ska jag inte gå in närmare på. Men det är löjligt enkelt att kontrollera om man bara vill. Likadant är det ang torghandeln.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.