SAGA: Nytt partnerskap mellan USA och Sverige inom energi- och miljöteknik

822
48
I dag presenterar jag, tillsammans med USA:s Sverigeambassadör Matthew W. Barzun, ett nytt partnerskap mellan USA och Sverige inom energi- och miljöteknik,. Gemensamt ska vi hitta verktyg för att möta klimathotet och globala miljöproblem. Samarbetet kallas Swedish American Green Alliance - SAGA.

Vi vet alla att utmaningarna inom miljö-, klimat- och energiområdena är enorma, och behöver angripas på bred front. Om vi gör det kan vi vända utmaningarna till möjligheter för ny teknik, nya tjänster och nya företag. Vi vill därför att SAGA ska vara ett brett och öppet samarbete där olika typer av aktörer från Sverige, USA och från andra håll kan mötas för att utveckla framtidens lösningar på energi- och miljöproblem.

Det nya partnerskapet är en fortsättning på och utvidgning av den överenskommelse om svensk-amerikansk samverkan inom området förnybar energi, ibland kallad "One Big Thing", som undertecknades i juni 2007. Samarbetet kommer att vara brett och involvera många olika aktörer i Sverige och USA, bland dem svenska Energimyndigheten och amerikanska Department of Energy. Bland annat inriktas partnerskapet på att främja hållbar stadsutveckling, med fördjupat miljösamarbete mellan städer i Sverige och USA. Andra områden som fokuseras på är till exempel elbilar, energiutvinning ur avfall, vattenreningsteknik, hållbart skogsbruk och hållbarhetskriterier för biodrivmedel. Samarbetet inriktas också på ytterligare forsknings- och utvecklingssamverkan mellan Sverige och USA.

Jag gläds åt samarbetet och är övertygad om att genom gemensamma satsningar på förnybar energi och energieffektivisering kan vi minska utsläppen samtidigt som vi skapar nya jobb och hållbar tillväxt.

Maud Olofsson
Näringsminister
2360
37
Skrev inte jag en gång att vi borde ha en rubrik för miljö, annars gör jag det nu (igen). Det kommer bli den viktigaste rubriken inom en 10 års period, Själv gjorde jag en miljöfilm 1995, och nu börjar man vakna upp på sina håll.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
822
48
Hej Lars, det var ett tag sedan  ;)[br][br]Vad skulle vi ta upp och diskutera där? Jag tänker mer konkret.[br][br]Tipsa om miljövänliga produkter, nyheter om miljö, fokus på företag som jobbar extra på att värna om miljön?[br][br]Berätta gärna hur du tänker.
2360
37
Valet i början av seklet handlade nästan ingenting om miljö. Det var väl bara Miljöpartiet som har haft monopol på det sedan mitten av 80-talet. Nu har man märkt att det går att tjäna pengar samt göra något för miljön. Jag läste för ett tag sedan att man i Kina gjorde takpannor som fungerade som solvärmare. Jag har föreslagit att man lägger på en våning till på alla platta tak med vinkling och solpanel. lägenheterna skulle vara enkla och billiga och samtidigt användas som ungdomsbostäder, man skulle få billig uppvärmning. Sjövärme/kyla är en annan fiffig sak som kan användas i köpcentra samt alla med sjötomt, Jag så en sådan anläggning för en 15 år sedan ute på Dalarö som fungerade året om. mer eller mindre gratis. 1961 var jag i Tyskland och såg hur man på landet använde djuren och dess spillning för gratis värme. gödselstack lär hålla 80  grader, berg och jordvärme är andra bra alternativ för minskning av kostnader och miljö, I mitten av 50- var jag hos en bonde som hade ett litet vattenfall som han inte fick driva, fast det gjorde han ändå, civil olydnad. Idag skulle han nästan fått nobelpriset. Det finns små väldigt intensiva vindkraftverk.[br]Att kontinueligt tipsa om möjligheter att starta dessa olika aktiviteter berätta vad som vad som finns, är något jag tycker ni ska spinna vidare på.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
822
48
Vi drar igång en ny del i forumet som tar upp detta men vi ska göra några uppdateringar först i forumet så det kommer att ske efter sommaren. Då öppnar vi den plus ett par andra heta ämnen.  :)
1
Hej på er[br]Roligt, hållbar affärtsutveckling är definitivt växande. Det finna mycket rent ekonomiskt att tjäna, efter som marknaden inte är helt utvecklad än, både för "vanliga företag men förstås också pga en massa teknik som ger nya möjligheter.  Allt från high tech som Bio, It, Rymd och Nano till mer traditionell teknik som alla potentiellt kan ge bättre miljöprestanda ( ofta dessutom till lägre kostnader). Med tanke på att Sverige också ligger bra till internationellt så är det ju värt att fundera lite extra på hur man kan dra nytta av och surfa på vågen.[br]Ser fram emot höstens diskussion  :)[br]HälsningarBengt
2360
37
Jag har läst intressanta artiklar om elcyklar och elmopeder. Det kommer att bli enormt populära de närmaste 20-30 åren, elbilen inte undantagen. Det är bara hur man styr det hela från regeringshåll.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.