Livscykel för momskonto 2650 i AB?

3
Vid momsredovisning tömmer man momskonton och summan hamnar normalt på 2650 momsredovkonto. Redovisningen skickas till skatteverket som skapar ett skattebeslut på motsvarande belopp. Beslutet dyker upp hos skv på skattekontot.

Om man saknar täckning på skattekontot för de skulder som kommer att uppstå i och med beslutet betalar man in det som saknas till skattekontot. Dvs inbetalningen ska se till att det inte blir underskott på skattekontot. Uppstår en fordran på moms får man den utbetald på avi eller mot konto om man angivit sådant till skatteverket. Inbetalat belopp behöver inte vara samma som beslutet utan ska se till att det inte blir underskott. Om man betalar in till skatteverket så dyker även det beloppet upp på utdraget från skattekontot. Får man en utbet avi kan man bokföra uttaget från skattekontot mot kontantkassan tills man löst ut avin i kontanter till kassan eller satt in den på bankkonto. Bokförs såklart även det.

När momskattebeslutet skapas kan man bokföra det genom att tömma 2650 kontot mot skattekontot 1630 på det beslutade beloppet.

Om man gör inbetalningar mot skattekontot tex från bankkonto bokför man beloppet genom att krediterar (drar från) bankkonto och debiterar (lägga till) skattekontot det inbetalade beloppet.

Jag ser exempel där man använder bankkkonto mot momredovisnkonto 2650 för att bokföra en inbetalning men då använder man ju inte samtidigt  momsredovkontot 2650  mot beslutet på skattekontot 1630. Noll blir det på momsredovkontot i båda fallen, men vilket är det "riktiga" sättet. Hur ska beloppen strömma?
1324
4
I ett AB är det nog naturligt att man bokför inbetalningen till skattekontot som en verifikation. När sedan skatteverket drar pengarna blir det en verifikation. [br][br]Att man ibland ser exempel där man utelämnar skattekontot beror oftast på att dessa exempel är för enskild firma. Där är ju skattekontot ett privat konto som även användes av företaget. [br][br]Hans
1079
139
Ett problem ifall man vill bokföra via skattekontot är att man egentligen inte får något verifikationsunderlag inom rimlig tid.[br][br]Förut fick man från Skatteverket ett kontoutdrag med posten en gång per månad, dock så kom det först ungefär en hel månad efter att transaktionen hade utförts.[br][br]Numer är det mycket långa intervall mellan dessa utskick (typ en gång per halvår), så då blir det ännu svårare.[br][br]Därför tror jag att det är vanligt att hoppa över skattekontot i bokföringen
3
Skattekontot för AB innehåller ju massa fina transaktioner kostnadsräntor, intäktsräntor, momsbeslut, årets skatt mm[br][br]Om man håller sig med ett 1630 för AB måste saldot väl utgöras av ingående ballans [u]ALLA[/u] kontohändelser hos skatteverket. Respektive händelse på skattekontot har sedan en massa fina motkonton i kontoplanen?
632
3
[quote author=stifor link=topic=6642.msg31283#msg31283 date=1266481686][br]Ett problem ifall man vill bokföra via skattekontot är att man egentligen inte får något verifikationsunderlag inom rimlig tid.[br][br]Förut fick man från Skatteverket ett kontoutdrag med posten en gång per månad, dock så kom det först ungefär en hel månad efter att transaktionen hade utförts.[br][br]Numer är det mycket långa intervall mellan dessa utskick (typ en gång per halvår), så då blir det ännu svårare.[br][br]Därför tror jag att det är vanligt att hoppa över skattekontot i bokföringen[br][/quote][br][br]Det är väldigt enkelt att fixa fram ett skattekontoutdrag per dagens datum, det finns flera olika sätt:[br]* E-legitimation, logga in på skatteverket och läs/skriv ut själv.[br]* Ring Skatteverket och be dem posta eller faxa. 0771 561 561.[br]* Maila skatteverket (kontoutdrag@skatteverket.se). Svar får du via fax.[br]* Använd skatteverket e-tjänst för att beställa skattekontoutdrag som kommer per post.[br][br]Alltså är det egentligen enkelt att ha uppdaterade kontoutdrag och därmed bokföra efter detta.
1079
139
[quote author=krjh link=topic=6642.msg31299#msg31299 date=1266512292][br][br]Det är väldigt enkelt att fixa fram ett skattekontoutdrag per dagens datum, det finns flera olika sätt:[br]* E-legitimation, logga in på skatteverket och läs/skriv ut själv.[br]* Ring Skatteverket och be dem posta eller faxa. 0771 561 561.[br]* Maila skatteverket (kontoutdrag@skatteverket.se). Svar får du via fax.[br]* Använd skatteverket e-tjänst för att beställa skattekontoutdrag som kommer per post.[br][br]Alltså är det egentligen enkelt att ha uppdaterade kontoutdrag och därmed bokföra efter detta.[br][/quote][br][br]Visst går det att få ut ett kontoutdrag för skattekontot, men jag vill inte påstå att det är "väldigt enkelt".[br][br]Loggar man t.ex in på skatteverket idag och väljer "Kontoutdrag" i menyn, så får man inte med de transaktioner som hänt efter 2010-02-06 (f-skatt och kvartalsmoms som drogs 2010-02-12 är alltså inte med). Det går för visso att få ut senaste uppgifter genom att istället titta på aktuellt saldo...[br][br]Att varje månad ha som rutin att ringa eller mejla skatteverket för att få ett kontoutdrag låter väl inte heller som någon höjdare och då får man antagligen inte med de senaste dagarna i alla fall...[br][br]Jag gör som så att jag lägger betalningsuppdrag för f-skatt och moms med förfallodagen som betalningsdag. På betalningsdagen bokför jag sedan på det sättet att plusgiro/bankkonto krediteras samt att fskatt- och momsredovisningskonto debeteras (hoppar alltså över att betalningen egentligen går via skattekontot).[br]
632
3
För det första så vill jag inte hålla med om att det inte är enkelt. Att skicka ett mail tar max 30 sekunder och problemet att du inte ser de senaste transaktionerna när du loggar på in på skatteverket låter konstigt tycker jag.[br]Mailen använder jag för att beställa skattekontoutdrag varje månad, till ca 15 olika bolag. Men jag ägnar ändå inte mer än 30 sekunder åt det eftersom jag gjort iordning en liten mall.[br][br]Själva bokningen du gör är det ju såklart inget fel på, och är man duktig på det man gör och ser till att det blir rätt, då är det inget problem. Däremot vet jag av erfaranhet att personer som inte förstår exakt hur bokföring går till och förstår mer än grunderna lätt gör fel, och gör man fel är det, rent ut sagt, ett helvete att följa upp och hitta felen.[br][br]
3
BFN brukar inte vara så handgripliga ang hur man bokför i praktiken men här kan man läsa lite om skattekonto för olika bolagsformer:[br][url=http://www.bfn.se/REDOVISNING/UTT/bfn-u97-02.aspx]http://www.bfn.se/REDOVISNING/UTT/bfn-u97-02.aspx[/url]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.