Senaste inläggen

Hur bokför man osäljbara/trasiga/skadade varor?

Om man i sitt lager har varor som blivit för gamla, eller är trasiga/skadade.
Hur bokför man dom?
Någon som kan hjälpa?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Tolkning av balansrapport.

Behöver hjälp med hur man tolkar Balansrapporten.
Ska anlita en entreprenör och har fått deras Balansrapport (enskild firma).
Det Egna Kapitalet uppgår till +908.000 kr samt det Redovisade Resultatet till minus -843.000 kr.
Mao summa eget kapital +65.000 kr.

Är detta bra?
Hur tolkar man?
Är bättre ju högra summan av det egna k...

Vilken bank för ett aktiebolag?

Hej!

Skall starta upp ett aktiebolag men vet inte vilken bank jag skall välja. Fördel om dom kan erbjuda flera tjänster för företagare, så som fakturering, program med mera.

Någon som kan rekomendera en bank och motivera varför?

MVH
Hansen

Kategori: Allmänt

Skulle ni anlita mig - redovisning

Jag har under flera år varit sugen på att starta eget företag inom redovisningsområdet, inkl rådgivning och deklarationer.

Jag är civilekonom, har jobbat på kronofogden, skatteverket samt på en av sveriges största redovisningsbyråer.

Tanken är att jag ska hjälpa till med löpande bokföring, upprätta bokslut, deklarationer, kontakt me...

Kategori: Affärsidéer

Skatter/avgifter på min inkomst av sålda tjänster (rådgivning)

Jag kommer väldigt snart att starta eget och har några funderingar och frågetecken kring avgifter, moms osv. Först vill jag berätta lite kort om vad min verksamhet kommer gå ut på.

Verksamheten:
Jag kommer syssla med försäljning. Det rör sig om en slags rådgivningstjänst som kunden köper för en 1års period. Tjänsten säljs per telef...

Föra över privatlån till företag och skatter i AB

Tjena!
Vi är 3 st som ska starta ett AB och jag har ett par frågor.

Om vi tar ett privatlån på 100k som vi sen vill föra in i företaget för att kunna starta just AB, Är det då skatter å avgifter på dom 100k för att kunna föra in dom?

Och sen så har jag en fråga om skatter överlag?

Hittade en uträkning igår där dom förklarade...

Spännande projekt att investera i sökes

Hej,

Ingår idag som delägare i ett nystartat investeringsbolag som kommer hålla fokus på att finansiera mindre bolagsbildningar inom de flesta olika sektorerna.

Bolaget består idag av personer som har mer eller mindre erfarenhet av att starta och driva egna företag och besitter kontakter inom en rad olika områden.

Just nu söker...

Kategori: Söker/eftersöker

Avdrag för företags resor?

Hej jag har en enskild firma, och kommer att komma att behöva jobba från Asien nästa i höst, så jag undrar lite om någon vet om jag kan dra av flygresan på företaget?

Jag vet att man inte kan dra av traktamente som enskilld firma, men borde inte en företags resa räknas som en avdragsgiltig utgift?

Mch Robin

Det här med import…

…förvirrar mig. Jag har läst en del på Tullverkets hemsida om proceduren. Det var som att springa rätt in i en vägg.

Jag behöver importera från USA och undrar därför hur detta verkligen går till. Det här är förutsättningarna:

-Varorna är restriktionsfria.
-Fabrikerna som skickar varorna skickar med vanliga fraktfirmor som USP...

Kategori: Företagande över gränserna

Hur/När betala moms på vara köpt i annat EU-land?

Hej. En riktigt basic fråga från en nyfräsch företagare:

Jag kommer till firman köpa en kontorsmaskin från England. Jag uppger VAT-nummer vid köpet. Hur och när betalar jag moms på varan? Jag misstänker att posten/fraktfirman kommer att kräva en slant för att lämna ifrån sig paketet. Är det riktigt det?

/Anders

Kategori: Företagande över gränserna

Sökes: Tjänst eller produkt för försäljning via telefon

Söker en tjänst eller produkt att sälja via telefon, helst b2b.

Svensk Authorize.net emulator sökes

Hej,

Har ett bekymmer med att hitta en svensk motsvarighet till
Authorize.net. Man kan ju som svensk inte skaffa ett Authorize.net
konto enligt vad jag hört och jag behöver motsvarande funktioner.

Jag är inte ute efter en e-shop men ett merchant account konto för
att kunna ta betalt med Kreditkort.

Det är viktigt att...

Kategori: E-handel

köpes vilande AB

Har du ett gammalt AB vilande som du inte har någon nytta av så köper jag gärna det.

/Marcus

marcus.nilsson81@comhem.se

Hjälpa en egen företagare med sin bokföring

Jag ska hjälpa en egen företagare med sin bokföring. Han använder idag Visma Enskild Firma. Jag skulle vilja kunna bokföra på min dator här hemma. Hur löser jag det?
Eller hur gör andra som bokför åt någon annan?
Tacksam för svar!
/Gabbi

Starta webbföretag

Hej!

Jag slår vad om att det finns några här inne som är i samma sits som mig och därför jag söker råd av er.

Det är som så att jag har utvecklat en relativt stor hemsida under ett par månader och känner mig snart redo att lansera den. Anledningen till att jag skriver detta här är för att ni ska få lite bakgrundsinformation. För närv...

Hvilken betalingsgateway skal vi vælge

Hej

Vi laver Magento webshops i Danmark og vil gerne ind på det svenske marked. I Danmark bruger vi ePay.dk som betalingsgateway, men hvem bør vi vælge i Sverige?

De skal helst have et modul (extension) til shop systemet Magento

Magento webshop

Hej

Jeg har en virksomhed i Danmark der laver web shops på systemet Magento. Det har vi indtil videre ret god success med.

Vi vil gerne ind på det svenske marked og mangler derfor hjælp til at få oversat vores website http://getashop.dk til svensk.

Så hvis du står...

Kategori: Till salu

Vilka konton bör jag använda?

Hejsan!

Jag hyr en dedikerad server i Holland och bokförde denna kostnad förra året på:
6904 - "Inköp av tjänst inom EU", det borde väl vara OK? 🙂

Jag ska nu bokföra ett köp av nytt domännamn från Loopia. Det rör sig bara om 99:- per år, men vilket konto är bäst att ta det på?

Har hört att man kan lägga det på typ 6250 elle...

Redovisning av inköp utan kvitton?

Kostnader som är betalade med kreditkort och vars kvitton försvunnit. Kan dessa redovisas som avdragsgilla kostnader med hänvisning till kortfakturan som verifikation?

test

Något som vet?

Tacksam för svar.