Senaste inläggen

Ge ut bok. Vad blir kvar?

Tacksam om någon kan hjälpa mig. Håller på att skriva en bok och undrar vad jag får kvar efter alla skatter och avgifter. Jag ska inte ge ut den via något förlag utan säljer den direkt via butiker och andra återförsäljare.

Egenavg: 15,06% (under 26 år) inte sant?
Momsen: 6 % (för böcker)
Kommunalskatt: 31%
Företagsform: Enskild firm...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Book keeping items bought in the EU

Hello everyone

I've recently started a company and I'm wondering about how to register items bought for the company outside Sweden in your book keeping?

Say if you buy a printer or a camera in an EU country and the amout you paid for it is not in SEK, what is the procedure with converting etc? what rates are you supposed to...

Privat bil för tjänteresor i enskild firma?

Hur funkar detta rent praktiskt?

När jag kör resor till och från arbetet får jag ju göra avdrag för allt över ca 8000 kr, 18,50 kr per mil vilket i praktiken innebär att jag får tillbaka skatten - ca 6 kr per mil.

Om jag nu använder min privata bil för tjänsteresor och kör 100 mil i tjänsten, får jag då tillbaka 18,50 kr/mil i praktik...

Köpa dator till nystartat företag - hur funkar avdrag?

Hej!

Skulle uppskatta lite hjälp, snurrigt med avdrag och eget kapital osv. som nystartad företagare!

Jag ska köpa en dator med direkt avdrag till mitt nystartade företag (enskild firma) och vad jag förstår så är det en av de sakerna jag får göra avdrag för. Då jag i dagsläget inte har några pengar i företaget får jag finansiera dator...

HJÄLP med webshop

hejsan! jag är riktigt sugen på att starta en webshop med jakt tillbehör och sånt. kan någon här ge mig info hur man startar en webshop eller vart kan jag lära mig mer om hur man startar? jag vill ju helst inte ha något vidare lager så jag funderar på om grossisten kan skicka direkt till kunden så lagt order på min webshop? vad kostar det att start...

Kategori: Affärsidéer

Flera aktiebolag

Driver idag ett välidgt lönsamt AB med en god vän, vi är i alla fall goda vänner i de flesta fall. Vi har ett delikat I-landsproblem där vi inte är överens om hur vinst, löner, utdelning osv ska fördelas.

Vet någon här om det är tillåtet att starta varsitt AB som fakturerar det gemensamma aktiebolaget 50% av vinsten? Och på så pass själ...

Unga entreprenörer - Sveriges tillväxtskapare

I dag delar jag ut pris till årets vinnare i Ung Företagsamhet för gymnasieelever i samband med Näringslivsdagarna i Södertälje. Det är naturligtvis extra roligt att få träffa unga människor med uppfinningsrika affärsidéer.

Att förbättra förutsättningarna för unga att komma in på arbetsmarknaden är en av regeringens främsta uppgifter. Eget f...

Kategori: Nyheter

Hur bokför man osäljbara/trasiga/skadade varor?

Om man i sitt lager har varor som blivit för gamla, eller är trasiga/skadade.
Hur bokför man dom?
Någon som kan hjälpa?

Tolkning av balansrapport.

Behöver hjälp med hur man tolkar Balansrapporten.
Ska anlita en entreprenör och har fått deras Balansrapport (enskild firma).
Det Egna Kapitalet uppgår till +908.000 kr samt det Redovisade Resultatet till minus -843.000 kr.
Mao summa eget kapital +65.000 kr.

Är detta bra?
Hur tolkar man?
Är bättre ju högra summan av det egna k...

Vilken bank för ett aktiebolag?

Hej!

Skall starta upp ett aktiebolag men vet inte vilken bank jag skall välja. Fördel om dom kan erbjuda flera tjänster för företagare, så som fakturering, program med mera.

Någon som kan rekomendera en bank och motivera varför?

MVH
Hansen

Kategori: Allmänt

Skulle ni anlita mig - redovisning

Jag har under flera år varit sugen på att starta eget företag inom redovisningsområdet, inkl rådgivning och deklarationer.

Jag är civilekonom, har jobbat på kronofogden, skatteverket samt på en av sveriges största redovisningsbyråer.

Tanken är att jag ska hjälpa till med löpande bokföring, upprätta bokslut, deklarationer, kontakt me...

Kategori: Affärsidéer

Skatter/avgifter på min inkomst av sålda tjänster (rådgivning)

Jag kommer väldigt snart att starta eget och har några funderingar och frågetecken kring avgifter, moms osv. Först vill jag berätta lite kort om vad min verksamhet kommer gå ut på.

Verksamheten:
Jag kommer syssla med försäljning. Det rör sig om en slags rådgivningstjänst som kunden köper för en 1års period. Tjänsten säljs per telef...

Föra över privatlån till företag och skatter i AB

Tjena!
Vi är 3 st som ska starta ett AB och jag har ett par frågor.

Om vi tar ett privatlån på 100k som vi sen vill föra in i företaget för att kunna starta just AB, Är det då skatter å avgifter på dom 100k för att kunna föra in dom?

Och sen så har jag en fråga om skatter överlag?

Hittade en uträkning igår där dom förklarade...

Spännande projekt att investera i sökes

Hej,

Ingår idag som delägare i ett nystartat investeringsbolag som kommer hålla fokus på att finansiera mindre bolagsbildningar inom de flesta olika sektorerna.

Bolaget består idag av personer som har mer eller mindre erfarenhet av att starta och driva egna företag och besitter kontakter inom en rad olika områden.

Just nu söker...

Kategori: Söker/eftersöker

Avdrag för företags resor?

Hej jag har en enskild firma, och kommer att komma att behöva jobba från Asien nästa i höst, så jag undrar lite om någon vet om jag kan dra av flygresan på företaget?

Jag vet att man inte kan dra av traktamente som enskilld firma, men borde inte en företags resa räknas som en avdragsgiltig utgift?

Mch Robin

Det här med import…

…förvirrar mig. Jag har läst en del på Tullverkets hemsida om proceduren. Det var som att springa rätt in i en vägg.

Jag behöver importera från USA och undrar därför hur detta verkligen går till. Det här är förutsättningarna:

-Varorna är restriktionsfria.
-Fabrikerna som skickar varorna skickar med vanliga fraktfirmor som USP...

Kategori: Företagande över gränserna

Hur/När betala moms på vara köpt i annat EU-land?

Hej. En riktigt basic fråga från en nyfräsch företagare:

Jag kommer till firman köpa en kontorsmaskin från England. Jag uppger VAT-nummer vid köpet. Hur och när betalar jag moms på varan? Jag misstänker att posten/fraktfirman kommer att kräva en slant för att lämna ifrån sig paketet. Är det riktigt det?

/Anders

Kategori: Företagande över gränserna

Sökes: Tjänst eller produkt för försäljning via telefon

Söker en tjänst eller produkt att sälja via telefon, helst b2b.

Svensk Authorize.net emulator sökes

Hej,

Har ett bekymmer med att hitta en svensk motsvarighet till
Authorize.net. Man kan ju som svensk inte skaffa ett Authorize.net
konto enligt vad jag hört och jag behöver motsvarande funktioner.

Jag är inte ute efter en e-shop men ett merchant account konto för
att kunna ta betalt med Kreditkort.

Det är viktigt att...

Kategori: E-handel

köpes vilande AB

Har du ett gammalt AB vilande som du inte har någon nytta av så köper jag gärna det.

/Marcus

marcus.nilsson81@comhem.se