När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag hade tänkt sälja ett program jag har gjort över internet genom PayPal men eftersom jag insåg att det skulle förmodligen innebära skatt så tänkte jag att jag skulle erbjuda det gratis och sedan lägga upp en länk för en frivillig donation. Men hur fungerar detta i så fall? Är det skatt/andra avgifter på det också?
Och hur fungerar det med skatter och avgifter på apps sålda till iPhone genom AppStore?
Allting du tjänar på din affärsidé är det skatt på, så enkelt är det. Kalla det "donation" eller vad du vill, cash is still cash. Varför oroar du dig för skatt så mycket? Du betalar ju inte 100% i skatt och dessutom får/kan du ju dra av alla inköp du gör, såsom datorutrsutning med mera.
Grejen är att jag inte har ett företag... Måste man inte ha det för att göra avdrag?[br][br]Jag är 17 (18 om några månader) och binda sig inom ett företag är inte så lockande känns det som. Men eftersom allt i så fall skulle baseras på internet är man inte bunden till någon speciell plats.[br][br]Är ungt företagande nåt att tänka på i så fall?
[quote author=Zantox link=topic=6653.msg31381#msg31381 date=1266772466][br]Grejen är att jag inte har ett företag... Måste man inte ha det för att göra avdrag?[br][br]Jag är 17 (18 om några månader) och binda sig inom ett företag är inte så lockande känns det som. Men eftersom allt i så fall skulle baseras på internet är man inte bunden till någon speciell plats.[br][br]Är ungt företagande nåt att tänka på i så fall?[br][/quote][br][br]Jag rekomenderar dig en enskild firma. Det kostar ingenting att starta eh enskild firma och du får göra avdrag och dessutom dra momsen på alla inköp du gör, billigt och bra för dig. Ungt företagande handlar väl om att du skall driva företaget en tid och sedan lägga ner det? [br][br]Det finns visserligen arbetsgivare att "hyra", men det finns ingen anledning, det finns bara fördelar med enskild firma.
[quote author=Zantox link=topic=6653.msg31383#msg31383 date=1266774342][br]Är detta mycket svårt? Jag har aldrig deklarerat eller liknande. Kan jag ändå klara ett enskilt företag?[br][/quote][br][br]Registrera ett företag klara vem som helst. Däremot måste du ju redovisa, men kan du inte det så finns det gott om konsulter. Var och varannan människa kan ju redovisa idag, till och med jag.
Det vore ganska rolig erfarenhet och kanske till och med bra att ha på CV:t. Men om man nu vill sluta. Är det lika lätt att avveckla som registrera ett företag?[br][br]Dessa konsulter, är de på skatteverket?
[quote author=Zantox link=topic=6653.msg31385#msg31385 date=1266777717][br]Det vore ganska rolig erfarenhet och kanske till och med bra att ha på CV:t. Men om man nu vill sluta. Är det lika lätt att avveckla som registrera ett företag?[br][br]Dessa konsulter, är de på skatteverket?[br][/quote][br][br]Ja, eget företag ser ganska bra ut i CV när den dagen kommer. Att avveckla är inte spciellt svårt, du bara avregistrerar det, inga konstigheter. [br][br]Nej, redovisningskonsulterna är privata, tack och lov. Annars hade du fått betala så mycket skatt som möjligt och inte tvärt om. Det finns allt från stora företag som KPMG ner till små lokala aktörer. Googla "redovisningsassistent" + din stad så hittar du någon. Det brular kosta 350-450 SEK/timme, räkna med att det går 1 timma per månad, om du har koll på pappren. [br][br]Lycka till!
MVH
Richard Andréasson
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.