Senaste inläggen

DIBS (flexwin)

Hej!

Hur svårt är det att göra ändringar i DIBS, flexwin? Jag kan inte programmera för fem öre längre och just nu har jag inte gjort något åt layouten vilket resulterar i att det helt är DIBS grafik och utseende som möter kunderna som betalar med kort.

Nu verkar det som om det inte gör kunderna än så länge, men det lär nog kanske skrä...

Kategori: E-handel

Kvitta underskott mot expansionsfond eller förvärvsinkomst

Hej, vad är bäst, att kvitta underskott mot minskad expansionsfond eller förvärvsinkomst?
Minskar jag expansionsfonden sparar jag 26,?% skatt. Minskar jag förvärsinkomsten minskar jag väl 33%? eller??

🙁

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Återförsäljare

Hej!

Befinner mig just nu i Asien för en längre tid framöver och har lyckats knyta bra kontakter för att hitta de produkter jag söker snabbt och till rätt pris.

Vad jag vill sälja vet jag inte då urvalet är så otroligt stort, men har du någon ide på vad du vill vara återförsäljare för eller om du letar efter någon produkt så hör av d...

Kategori: Söker/eftersöker

Söker en investerare/delägare/partner för övertag av ett Hotell i Arlanda

Hej!

Jag förbereder ett bud på min tidigare arbetsplats, ett hotell i Arlanda.
Och söker en partner,investerare helst med branscherfarenhet från hotell
och restaurang.

Hotellet kommer drivas av min familj på 7 personer där mer en hälften jobbat
och jobbar där idag.

Hotellet är privatägt av min släkting, och tillhör en...

Kategori: Affärsidéer

Köp av programvara/licens innan företaget registrerat

Hallå,

Jag har ej registrerat mitt bolag än och på grund av olika orsaker måste jag vänta ett tag innan jag registrerar det.

Jag behöver dock ett program som finns att köpa i USA men bara genom nätet. Är det någon som vet hur det fungerar med licenser och köp av programvara om jag nu först köper det som privatperson och vill använda...

Kategori: Inköp

Snabba men tydliga avtal via mail

Idag blev jag kontaktad av en f.d. "arbetsgivare" som behöver min hjälp med ett system jag byggde åt honom i våras. Han erbjöd mig att frilansa åt honom i korta uppdrag. Problemet är att jag inte litar på honom för fem öre i och med att han blåste mig på rätt mycket pengar senast jag hade med honom att göra, och jag vet av erfarenhet att han inte d...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Tjänsteköp av privatperson i utlandet?

Vi har köpt en tjänst av en privatperson i Nederländerna.

1) Ska vi på nåt vis kontakta skatteverket i Nederländerna?

2) Ska vi behandla honom som vore han svensk och betala skatt och avgifter till skatteverket i Sverige?

3) Ska vi behandla personen som ett företag och be honom om en faktura/kvitto?

4) Ska vi betala moms...

Måste alla transaktioner bokföras i kronologisk ordning?

Så har jag äntligen kommit igång med bokföringen och fått fina nummer av bokföringsprogrammet, A1, A2 osv.

Upptäckte precis att jag glömt vår allra första transaktion.

Om en transaktion skedde i november, måste den ha ett tidigare A-nummer än en som skedde i december?

Bokföring av "studsande" eget uttag från HB

Jag skickade pengar till mig själv från bolaget, och pga något banktrassel så studsade de tillbaka, och jag betalade därför ut dom igen.

Det ser alltså ut så här på kontoutdraget:

-14000
14000
-14000

I vanliga fall kanske man skulle ignorerat de två översta posterna, men nu har jag SpeedLedger som läser av mitt kontoutdra...

Bra, säkra betalningssätt till leverantör utomlands

Hej allihop!

Jag har hittat en leverantör i kina som jag funderar på att köpa ifrån. Jag har kollat upp företaget och allt verkar vara i sin ordning. Jag funderar dock att åka dit och hälsa på innan jag betalar och skickar hem varorna.

Saken är att jag inte vet hur betalningen ska gå till!! Jag vill gärna se, känna på och "seala" förp...

Kategori: Företagande över gränserna

Vem står för kostnaden??

Vi beställde en TV för att sälja vidare till en kund. Nu kom TV'n aldrig fram... Vi beställde en ny och betalade fakturorna. DHL har efter påtryckningar gått med på att betala för TV'n som kommit bort. Idag hade pengarna kommit in på kontot, fast 1000:- för lite. Grrrrr

Tog kontakt med dom och de hävdade att de inte betalar ut moms...

newbeefråga: Moms mellan företag i EU?

Hej, Jag är både oinsatt och värdelös på bokföring... vi kan börja där.

Jag har en enskild firma där jag köper produkter från England som jag sedan säljer via webben här i Sverige till slutkund.
Som det är idag betalar jag moms på fakturorna från England (normalt 15%) och sedan tar jag ju ut 25% för mina kunder i Sverige.

Nå...

Butiksidé.

Jag hittade denna fantastiska sida via google, och de tyckte ja va bra 🙂

Ja är lite i "starta eget" spåren, men jag har varken utbildning lr nån grund på just de jag tänkte.
Jag bor i en liten by som heter Bergsjö, vet inte hur många som bor här, men de är ett par tusen. Finns typ ica, systembolag, bibliotek, bank, kommunhus, mack o x an...

Kategori: Affärsidéer

Aktiebolag och fråga om revisor vid uppstart!

Hej!

Novis men håller på att starta ett AB.

Fråga 1:
Jag har fått krav av bank och andra finansiärer att själv lägga in min 300 000.

Min fråga är hur jag ska göra när jag registrera till bolagsverket.

Ska jag sätta in allt som aktiekapital eller bara sätta in 100 000 och resten som ?? VAD?

Fråga 2:
Revisor k...

Bokföra momsåterbäringen "dubbelt"?

Ber om ursäkt om frågan finns besvarad sedan tidigare, är inte kompis med sökfunktionen på forumet. 🙂

Jag har en enskild firma och har således samma skattekonto privat som för företaget. När jag har en större ingående än utgående moms trillar ju dessa pengar in på skattekontot som är mitt lönekonto i banken. Sedan sätter jag in beloppet på...

Uppdelning av el- tele- och förmåner.

Har precis köpt ett litet lantbruk, med första elräkningarna ställde jag mig frågan hur man gör med dem. Gissningsvis gör bostadshuset av med ca 5000 kwh, medan resten förbrukar 15000kwh, tidigare har iaf totalförbrukningen varit 20000kwh.

Hur gör man i bokföringen och deklarationen? Vem kan avgöra hur mycket jag ska stå för privat, är det...

begagnat parti

Hej

Händelseförlopp (har inte hänt men skulle mycket väl kunna hända):

Jag köper ett parti begagnade saker på blocket. Betalar förskott (konto till konto) och ber om ett kvitto/kvittens.

Paketet kommer och allt ser bra ut förutom kvittensen som saknas, säljaren går inte att få tag i/vägrar skicka kvittensen. Lite hårt, men vi l...

reklammation / återbetalning hur bokföra?

Hur bokför man en återbetalning om en kund lämnar tillbaka en vara?

Flera poster jag inte vet hur de ska bokföras

Hej, jag startade en enskild firma i början av förra året och skaffade mig då ett firmakort via min bank, plusgiro. Jag har sen dess inte förstått hur jag tar ut pengar till mitt privata bankkort, så jag har tyvärr fått använda firmakortet när det blivit akut.
Än så länge har det inte blivit några jättesummor och det har inte heller skett allt f...

Ansvar när man anlitar en bokföringsbyrå?

Vi har anlitat en bokföringsbyrå som vid årets revision visat sig vara katastrof.

Kundfakturor är bokförda som kostnader, inga avstämningar alls under året, bokat bort diffar på balanskonton (upp mot 200 000 kr på ett och samma balanskonto) till ägarens avräkningskonto. All bokföring måste göras om för hela året. Katastrof!

Vad har v...