Senaste inläggen

Hur ska jag bokföra när jag för över privat egendom till enskild firma?

Jag har startat en verksamhet som enskild näringsidkare. Har tidigare som privatperson köpt klättrings- och skyddsutrustning som jag nu ska föra in i företaget. De är ingen av de enskilda delarna i utrustningen som kostar mer än 5000 kr exkl moms så de bör inte räknas som inventarier. Hur exakt hanterar jag det här i bokföringen? Undrar bl.a. om ja...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bli grossist

Hej!

Har en liten idé om att importera en produkt till Sverige som finns i utlandet. Tanken är sedan att jag ska sälja denna vidare till affärer, restauranger m.m.
Kan förövrigt meddela att det handlar om en dryck.
Tidigare vet jag att denna dryck har levererats av en större svensk grosist, men av okänd anledning har dem slutat.
...

Kategori: Affärsidéer

100 miljoner till kvinnors företagande

Nu har regeringen beslutat om innehållet i den fortsatta satsningen på programmet Främja kvinnors företagande. Det är glädjande att andelen kvinnor som startar företag ökar, men Sverige behöver fler kvinnor som väljer att starta och driva företag. Nytt för i år är satsningen på företagande på landsbygden. Vi lyfter också kvinnors möjligheter att...

Kategori: Nyheter

En riktig nybörjarfråga

Hejsan!

Håller på att starta egenskild firma, har just reggat den hos bolagsverket.
Tanken är att den ska komma igång om några månader.
Vad jag förstått så är man som enskild näringsidkare och privatperson en och samma sak i juridisk bemärkelse.

Tänkte att jag skulle registrera en domän för att skydda mitt firmanamn. Man kan i b...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

mode företag

jag har länge haft en idé med eget mode företag. jag skulle vilja veta vart man kan få egen designade kläder uppsydda i fabrik för ett billigt pris
tack på förhand ;D

Kategori: Affärsidéer

Hur bokföra provision?

Hej!

Om man driver en sida där folk kan bli affiliate och få provision på de försäljningar som dom hänvisar till min sida (affiliate-personen lägger en länk på sin sida och när folk klickar på länken och sedan handlar får affiliate-personen % på köpet).

Hur ska provisionen bokföras av mig? Blir det lön eller finns det någon annan sort...

Bokföra inköp som görs på uppdrag av annat företag

Hur ska jag bokföra när jag får in pengar på mitt företagskonto från ett annat företag och jag har i uppdrag att köpa varor för dennes räkning?
Egentligen har det ingenting med mig att göra annat än att pengarna är insatta på företagskontot (jag har enskild firma), jag får inte ut någon vinst, ersättning eller liknande. Tyckte att kontot för "kl...

Frågor om konton i bokföringen

Jag har precis börjat med min bokföring och har fyra poster totalt tror jag, så allt är inte helt lätt denna gång.
När jag skulle bokföra en insättning från kund så skrev jag försäljning av tjänster (3041), momsen på 2610 och totala debetsumman på 1510 (kundfordringar)
När jag sen skulle bokföra eget uttag så läste jag att det "tas" från 1930...

Hur bokför man en gemensam investering för 2 enskilda firmor

God kväll

2st enskilda firmor köper en dyr pryl och betalar 50% var.
Hur bokför man en sådan investering på ett snyggt sätt?
Säg att det totalt kostar 300 000kr, kan man ta en kopia på fakturan och bara anteckna att det är Ena delen på 150 000kr som gäller på fakturan och o dagboken?
:blink

TackTack 🙂 (har provat att ringa...

domännamn till e-post

Ok, hoppas att detta inlägg hamnar på rätt ställe nu, annars så får väl någon moderator skicka över det till något mer lämpligt ställe.

Så, jag håller på att kolla det här med domän. Jag är extremt novis på hur detta funkar, webbhotell och allt vad det heter.
Vad jag i första hand behöver är att registrera min blivande firmas namn som en...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

eget uttag från företagskontot

Hej!

Är nybliven företagare och jag undrar hur jag bokför när jag tar ut pengar (ej lön) från företagskontot för privat bruk. Kan jag bokföra det som "eget uttag (privat)"
el likn?? Tacksam för svar

Kan man ge en kontantfaktura för kontobetalning?

Hej!
Jag vet inte om frågan hör hemma bland bokföring men det verkade vara det närmsta ämnet 🙂

Här är ett  scenarion som vi  behöver hjälp med:
-En kund har betalat till vårt företagskonto (vi har inte skickat ut någon faktura) och vill ha någon form av kvitto. Hade betalningen skett kontant hade vi gett en kontantfaktura, men hur ska...

Hur löser ni paket via bud utan kontorstider?

Jag har dragit igång ett företag som jag kör vid sidan av min anställning. Det innebär att jag inte sitter hela dagarna på den adress som företaget är registrerad på. Även om jag kunde driva min firma på heltid skulle jag ändå inte kunna sitta på "kontoret" hela dagarna.

Ett problem detta medför är när leverantörer skickar varor, kataloger o...

Kategori: Allmänt

Hur länge innan skatteskulder blir preskiberade?

Hej
Jag har en fråga. Är det någon som vet hur länge det tar innan skatteskulder blir preskiberade. Stämmer fem år?

Bokslut - lätt som en plätt?

På Skatteverkets hemsida står: "När ett räkenskapsår har gått till ända ska du upprätta ett årsbokslut. Ett årsbokslut består av resultat -och balansräkning. ". I SpeedLedger kan man ju få en "resultatrapport" och en "balansrapport". Räcker det inte med att skriva ut dom och sätta i pärmen med verifikationerna så är det klart?

Köpa begagnat till firman

Hejsan!

Är i uppstartsfasen av en enskild firma.
Vet någon hur det funkar om man köper begagnad utrustning, t ex datorer, kamera etc?
Försöker hålla nere investeringarna i början.
Göran

Kategori: Inköp

Momsregistrering

Jag ska starta ett företag som innefattar både musikutövande och tillverkning och försäljning av konst. Jag har tittat på hemsidan för företagsregistrering och har några frågor om momsregistreringen:
Inom musik är jag redan aktiv och har inte betalat moms när jag haft spelningar, så det är väl inget som ändras för att man startar företag?
Man...

Någon som känner till Linkstar???

Hej, blev kontaktad av ett visst företag vid namn Linkstar på e-post, där de frågar om jag är intresserad av att sälja annonsutrymme på min hemsida.

Jag har ingen aning om hur de hittat mig och mitt företag. Vilka är de? Någon som sålt annonsutrymme på sin hemsida och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Deras webbadress är www.lin...

Betalar jag skatt på årsresultatet?

Hej på er!

Jag driver sedan i juni enskild firma och sysslar i huvudsak med musikunderhållning. Nu när jag ska göra mitt årsbokslut hamnar resultatet på ca +5000 kr. Sedan har jag ju använt min privata gitarr för att tjäna de där 5000 kronorna och undrar nu om jag borde "sälja den till företaget" för att minska vinsten. Jag har egentligen en...

marknadsföring på nätet

Jag har en idé om ett nytt sätt att marknadsföra sig som kan vara intressant. Tänkte kolla hur marknaden ser ut idag.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring