Senaste inläggen

Uttag "lön" - enskild firma

Hej,
Jag har nyligen startat en enskild firma där jag ännu inte gör en sådan vinst att jag kan plocka ut lön. Jag har levt på sparpengar det senaste halvåret, dock börjar pengarna nu tryta (privat) och jag har möjlighet att ta ett fördelaktigt lån. Jag funderar på att ta detta lånet för att kunna plocka ut en liten "lön" till mig själv varje mån...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

kostnad för webshop

hejsan. jag tänkte höra om det e någon som vet på ett ungefär, inte exakt men på ett ungefär vad det kostar att starta en webshop? och hur lång tid tar det att bygga en för mig som inte e så insatt. tänkte sälja jakt produkter. tack på förhand

Kategori: E-handel

Importera och sälja som privatperson eller enskild firma

Hej!
Mitt första inlägg här. Har en enkel fråga som jag har funderat på.
Det verkar vara många som importerar prylar och säljer vidare på tradera, som privatperson. Många smiter nog undan tull och moms, och betalar inte skatt för vinsten.
Det jag undrar är, hur mycket det skiljer mellan att importera och sälja som privatperson (fuska och e...

Kategori: Allmänt

Hur räknar jag ut timdebitering?

Hejsan.
Jag ska driva enskild firma och jag har räknat fram att jag kommer kunna ta ut ca 22 000kr efter skatt i "lön" varje månad.
Jag behöver kunna räkna fram ett lämpligt timpris att debitera så jag kan ange det i offerterna. Någon som kan hjälpa mig? Jag har en släng av dyskalkyli så "go easy"...
Tack.

Bokföra lager vid uthyrning och försäljning

Hej!

Vi köper in bostadslarm som vi sedan hyr ut.
Kunden kan också välja att köpa larmet.

Det vi funerar på är då hur vi bokför lager och varukostnad.

Jag tänker att det borde bli så att alla leverantörsfakturor som gäller larm bokförs debet 1xxx lager.

Men, vad, hur och när hamnar något på varukostnadskonto 4xxx?

Skatteåterbäring Enskild firma

Hej undra lite om det här med skatteåterbäring enskild firma fick tillbaka ca 60000:-
för-08 skall det tas upp,läggas,på resultatet -09 ?? som eget uttag
pengarna  gick in på mitt privata konto...

-07 fick jag kvarskatt och betalade in ca 60000:-av privat kapital ej pengar från rörelsen..
skall det tas upp som privat insättning då?...

Bokföring restaurang - Inköp av "groggvirke"

Hej!
Hur skall jag bokföra inköp av det som kallas ”Groggvirke”? D.v.s. läsk, mjölk etc.

Jag vet att inköp och försäljning skall delas upp enligt nedan.

Inköp öl
Inköp vin
Inköp sprit

Försäljning öl
Försäljning vin
Försäljning sprit.

Skall ingredienserna till spritdryckerna bokföras under inköp sprit?
<...

Bokför ansökningsavgift för allkoholtillstånd

Hej, min förening har precis betalat för ansökningsavgiften för allkoholtillstånd. Hur skall denna avgift bokföras?

Debit: 6990 (övriga kostnader)
Kredit 1933 (bank)

Funkar detta?

Tacksam för svar!

/Emil

Leverantörer

Hallå! Jag är i fullgång med att öppna upp ett Café jag har drömt om länge. Jag har kommit en bra bit med min affärs plan osv. Men nu är det så att jag har kört fast lite och min fråga är då, jag har inte haft någon kontakt med några leverantörer av något slag ännu, jag antar ju att detta måste göra innan budgeten görs och innan lånet tas!? Är det...

Takskottning

Hej!

Jag driver ett litet egenföretag och funderar att börja med takskottning då detta nu är dagsaktuellt.

Hur tar jag reda på om en verksamhet behöver något typ av intyg, utbildning för att få utföras?

Tack på förhand
Bob

Grossister?

hejsan! jag har planer på att ha skaffa en webshop. dock har jag ett annat jobb så hinner ju bara fixa på kvällar och så, därför undrar jag om det går att fixa så att grossisten skickar direkt till kunden som beställt på min sida, istället för att jag ska ha ett lager. funkar det? det är jaktprylar jag ska sälja.

tack på förhand

Kategori: Affärsidéer

Rivningskontrakt- praxis på hyresnivån???

Hej!

Jag behöver desperat hjälp!
Skall byta lokal inom nuvarande kommunala hyresbolag. Grannar störs av vår periodvis höhljudda verksamhet. Skönt med flytt för oss alla. Hhyresbolaget har sagt att de ska erbjuda mig likvärdig lokal.

Men...

De har nu en som är toppen för min verksamhet. Dock är det ett rivningskontrakt på ba...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Ser en förbättringsmöjlighet

Hej, jag gör nu mitt första inlägg efter en lång tids läsning på forumet. Jag driver idag inget företag el. dyl men jag har en idé på förbättring vad gäller snöröjning(det är ju en riktig vinter). Vet ej var jag ska vända mig för att kunna genomföra denna förbättring? Behöver råd och tips hur jag ska gå tillväga för att genomföra mina "upfinning"....

Trafiktillstånd?

Tjena!
Jag hoppas nån här har lite koll på trafiktillstånd, Jag har försökt och hitta svar,men allt är så luddigt.

Jag och 2 st till ska starta en flyttfirma. Och frågan är: Behöver vi trafiktillstånd?
Vem av oss ska söka det isåntfall? Jag har en yrkestrafiksutbildning bakom mig, men frågan är om det räcker för att få tillståndet?

Kategori: Inköp

behöver råd, starta egen film butik

Hejsan jag behäver hjälp med att starta eget
har haft nåra år funderingar på att starta eget. där ja bor finns de ingen film butik förutom ica men man måste vara 18år för och hyra film. här bor de 10000 folk.
Det ja har funderat på är att starta egen filmbutik där man har filmer chips godis tobak tidningar och eventuelt bagueter och kaffe ja...

avbetalning lastbil

Hur boför jag ett inköp av firmalastbil egen firma

687500 inkl m
handpenning 55000
137500 moms som erläggs 31/3

kvar kapitalskuld 495000

gör jag så här???

2018   687500
          2641  137500
          1242  495000

handpenningen 55000 ? vilket konto mer än 1930...

Hur bokföra handpenning

Har köpt skogsmaskin och bokfört så här 2018 kred 2641 deb 1242 för att få in den i firmansbokföring eftersom det tagits lån och jag inte betalt från 1930.

Hoppas detta är rätt?

Men hur bokför jag handpenning som tagits från 1930 vilket motkonto ska jag ta?

Hobbyverksamhet

Vad krävs för att en verksamhet ska klassas som hobbyverksamhet? Kan alla typer av verksamheter klassas som detta? Betalar man ingen skatt för en hobbyverksamhet?

Lite feedback på min idé

Hej på er!

Första inlägget av mig på detta forum, har dock varit en flitig läsare.

Min affärsidé är relativt simpel, det handlar om att jag hyr ut mig själv till en början till olika jordbruk/lantverksamheter inom mitt län. Ungefär som en modern dräng :roll:
Först och främsta målet är att fylla min kalender med jobb och inkomst...

Delegation - Få verksamhet självstyrt (mindre involvering)

Hej på er!

Undrar om det finns någon som har några erfarenheter när det gäller att få sin verksamhet självstyrd utan någon större involvering för att på så sätt kunna gå över till sitt nästa projekt.

I mitt fall gäller det branschen Restaurang/Cafe/Pub m.m. och om någon har erfarenheter av detta så uppskattas det väldigt mycket!
<...

Kategori: Chef, Ledarskap och Coachning