Redovisa räkenskapsårets moms till skatteverket

11
Här kommer nu en riktigt nybörjarfråga.

Jag sitter här med senaste (och mitt första) räkenskapsår som enskild firma som passerat, och har ingen koll på hur jag skall redovisa momsen. Att resultatet och skatt skall redovisas i inkomstdeklarationen, det vet jag, men momsen..?

Missförstå mig inte, all in- och utgående moms har jag ju fint bokfört, men hur/när skall jag visa skatteverket detta? Nu har jag haft större inköp under första verksamhetsåret, varför jag har större ingående moms än utgående, så jag är inte skyldig staten någon moms, men i annat fall, om jag varit skyldig staten moms, hur skall detta betalas in och redovisas?

Frågan blev lite rörig, sitter i feber här, men hoppas att nån förstår : )
Fotograf Christoffer Duff - www.buddleia.se
394
1
Man gör en speciell momsbilaga som lämnas tillsammans med inkomstdeklarationen. Uppgifterna om ut. och ing. moms ska också stå bå baksidan av inkomstdeklarationen tillsammans med näringsuppgifterna.[br][br] Momsen kommer sedan att ingå i den totala skatteberäkningen för 2009.
Ulf Bjarme
11
Hej och tack så mycket för svar![br][br]Ok, bra. Nånstans har jag fått höra att momsen skulle betalas in i mars månad, varför jag började få panik när jag inte kunde hitta någon info om detta.
Fotograf Christoffer Duff - www.buddleia.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.