Nytt år i enskild firm

54
När jag har gjort ett bokslut i mitt företag som är en enskild firma ska jag då nolla mina balanskonton inför kommande år? Jag tänker främst på kontona 2012, 2013, 2018.
1324
2
Japp. Det normala är att man nollar dessa konton och lägger diffen i 2010 som sedan överförs till det nya året för att ha balans mot ex 1930,1920, inventarier , skulder osv. [br][br]Hans[br]
54
OK så om jag har 20 000 kr på 2013 så ska jag alltså göra följande ver?[br]K 2013 20 000[br]D 2010 20 000
1324
2
ja. [br][br]Kom sedan ihåg att alla konton som har nummer i serie 1xxx och 2xxx skall över till nästa år. Men det brukar dock inte bli så många då man nollat enigt ovan. [br][br]Hans
54
Eftersom du förstår precis vad jag menar så har jag en fråga till  :)[br][br]Jag har ett saldo på 1650 på 20 000. Ska detta saldo föras över till nästa år eller ska det kontot också tömmas?
1324
2
Finns kontot där så skall det föras över. Och detta konto är ju en momsfordran.[br]Alla konton i 1xxx och 2xxx ger ju upphovet till balansräkningen och den måste ju balansera i varje minut. [br][br]Så har du skött din bokföring av momshanteringen rätt så måste denna summa komma från din momsrapport gällande perioden som slutade 31/12 2009. [br][br]Sedan hur du hanterar det hela beror lite på hur du redovisar momsen. Har du månads eller kvartalsredovisning av momsen så rullar du ju bara över 1650 till år 2010 och sedan får du ju tillbaks pengarna från skatteverket och då nollas ju 1650 när detta sker. [br][br]Har du däremot årsredovisning av moms hanteras ju dessa pengar sedan i din privata deklaration. Så därför brukar jag rekommendera att nolla 1650 mot eget uttag. För detta innebär ju i slutändan att du sänker din skatt vid deklarationen. [br][br]Hans
54
Tack för tydligt svar!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.