Momsen

16
Nu har jag gjort min första månad med bokföringsprogrammet, och nu har jag då betalat in momsen tillsammans med allt annat på blanketterna till skattemyndigheten, men hur gör jag nu? JAg har betalat ifrån 1930, säg att summan är 64000:- som ska bokföras, men hur gör jag nu?    :blink
394
1
Du debiterar 2650 avräkningskonto för momsen med 64000 kr.
Ulf Bjarme
16
Men hur gör jag för att "nolla ut" 2611 o 2641? De behöver ju vara "noll" till nästa månad.. ;)
394
1
När du gör momsredovisningen vid en periods slut så flyttar du saldona på 2611 och 2641 till 2650. Då hamnar skulden där och 2611, 2641 blir nollade inför nästa period.
Ulf Bjarme
16
Gör jag bara en vanlig bokföringsorder så att summorna på resp sida "tar ut varann" ? Ska jag göra det i månadsslutet eller ska jag göra det mitt i månaden? Oxh sen 1930 resp 2650 då? Nu har jag ju inte gjort deta för föreg månad, om jag gör det nu, hamnar det ändå rätt, eller får jag felet hängande med in i nästa? [br]Tack snälla för att du hjälper mig :)
1324
4
Du skall alltid när du tar ut momsrapporten bokföra så att momskontona nollas. Denna verifikation bokförs på sista dagen i momsperioden. ex 31/1 vis månadsmoms, 31/3 vid kvartalsmoms. osv. [br]Men då detta bara är en rapport till skatteverket läggs momsskulden på 2650 (eller om det är en fordran på 2650 eller 1650)[br][br]När du sedan betalar in momsen till staten (eller när dom betalar tillbaks) nollar du sedan 2650/1650 och då mot det bankkonto som blandas in ex 1930.[br][br]Hans
16
Kan jag göra det nu i februaris bokföring för den jag missade i januari då? Eller får jag ett släpande fel hela tiden till bokslutet?  ( brutet räkenskapsår)
1324
4
Den skall in i sista dagen i perioden. [br][br]Gången är ju att man tar ut en momsrapport för perioden . Sedan bokför man. Om man sedan skulle ta ut en ny momsrapport blir momsen 0:- i alla momsfält . [br][br]Om du skulle bokföra den 15/2 så skulle den skruva feb månads momsrapport. [br][br]Sedan klara ditt bokföringsprogram inte att bokföra en verifikation på 31/1 om du gör den nu? det borde den göra. [br][br]Hans
16
Jag ska testa det, tusen tack för din hjälp, jag återkommer garanterat ;)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.