Lägga ner AB

10
Jag har ett AB som jag drivit i många år men funderar på att lägga ner det då min största kund har erbjudit mig en anställning.
Jag kommer att ta detta jobb vilket innebär en trygghet och en skaplig lön.
Fram till nu har jag tagit ut lön för att "maximera" utdelning enligt 3:12 reglerna. Detta har inneburit en månadslön på runt 35 000 kr och sen en utdelning på 2,5 basbelopp. Min nya lön kommer att bli runt 42 000 kr.
Problemet jag har är att företaget har byggt en kassa på runt 1,5 miljoner kr. Detta efter att fonderingar mm är skattade och klara.
Detta belopp vill jag få ut med minsta möjliga skatt, hur ska jag göra?
Pensionsavsättningar mm är inte intressanta. Jag har i princip inget lager och knappt några inventarier.
2066
22
Det är tillräckligt mycket för att det ska löna sig att betala någon som är duktig på det där med skatter. Tidsperspektiv?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
10
Tidsperspektivet är 6-12 månader.[br]Jag har frågat min revisor och och min redovisningskonsult, båda har samma svar, ta ut som lön med marginalskatt som grädde på moset.[br]Det måste finnas något bättre sätt att ta ut dessa pengar.
1324
4
Troligen inte på ett så kort tidsperiod. [br][br]Vet en del som "sitter" på sitt AB och tar ut 120 000:- i utdelning och kanske lite lön upp till brytpunkten för att få ut sina pengar. Men dom räknar då att det tar 5-7 år. [br][br][br]Hans[br][br]
10
Kan du förtydliga Hans? Vilken lön är det som är knuten till utdelningen? Jag trodde det var löneuttaget ur företaget som avgjorde nivån på utdelningen men om jag förstår dig rätt så kan man även tillgodoräkna sig lön från en anställning?
2066
22
Det finns olika sätt att beräkna utdelningsutrymme på, 120000 är schablonbeloppet du kan använda oavsett vad eller om du tar ut lön. (Du kan alltså ha kvar bolaget och dela ut 120000 varje år till 20% - om inga lagar och regler ändras.) Avsättningar till pension och liknande kan också vara förmånligt, fast det var inte intressant. Det blir svårt om du vill ha ut pengarna omgående, jag hade pratat med en skattejurist, dvs någon som jobbar med just liknande frågor.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
10
Ok, det visste jag inte. Det är kanske något att fundera över att ha kapitalet kvar och ta ut 120 000 varje år så länge det finns pengar kvar.[br]Om jag skulle betala ut hela summan i lön, hur stor blir den totala skatten, någon som är duktig på marginalskatten?[br][br]Tack för era svar förresten, mycket bra och informativa.
1324
4
Om du tar ut lönen på ex 750 000 så kan man se det såhär. Och du dessutom har en lön från arbete på 500 000:- så får du betala följande skatt. [br]kommunalskatt+20 statsskatt+5 statsskatt. = ca 58 % vid  kommunalskatt på 33%.  Till detta betalar ju företaget 31,42% arbetsgivaravg, [br][br]Så dränerar du företaget på 986 000:- (750k + arbetsgivaravg) så får du behålla 315 000:- [br][br]Hans[br][br][br]
10
Det låter inte som någon lysande affär direkt.[br]Jag har kontaktat ett par skattejurister, får se vad dom har för förslag men det hela lutar mot att behålla företaget och betala ut utdelning årligen så länge reglerna tillåter detta.[br][br]
632
3
Det kan inte vara så att det finns någon som är intresserad av att köpa ett bolag med ett stort kapital? Då kan du sälja aktierna. Då tror jag att man skattar för inkomst av kapital.[br][br]En tanke i alla fall, även om jag inte har stenkoll på reglerna.
2066
22
Jodå, visst går det att sälja bolaget om man nu vill det. Är dock inte riktigt så bra som att det bara beskattas i kapital. Citerar [url=http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/startadrivaforetag/famansforetag.4.1cf57160116817b9766800074.html]Skatteverket[/url][br][br][quote author=Skatteverket][br][size=10pt][b]Kapitalvinst[/b][/size][br][br]När du säljer dina aktier ska vinsten fördelas mellan inkomstslagen kapital och tjänst (den s.k. "50/50-regeln"). Den innebär att du beskattas i kapital med 20 % på den del av vinsten som ryms inom det sparade utdelningsutrymmet. Den överstigande delen fördelas med hälften i kapital (30 % i skatt) och hälften i tjänst (kommunal och statlig skatt).[br]50/50-fördelningen får dock aldrig användas om det rör sig om en s.k. intern aktieöverlåtelse. Vid försäljning av aktier ska du också komma ihåg att det finns en begränsningsregel som gör att du aldrig kan beskattas för mer än 5 090 000 kronor i inkomstslaget tjänst med anledning av försäljningen.[/quote]
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
60
1
Om du plockar ut pengarna med 20% skatt får du ut 150k mer än om du plockar ut allt på en gång till 30% skatt. För min del skulle det inte vara värt besväret, med tanke på att det tar 12 år att få ut allt lågbeskattat. Men, det är ju en smaksak.
1324
4
[quote author=Vassius link=topic=6696.msg31702#msg31702 date=1267739455][br]Om du plockar ut pengarna med 20% skatt får du ut 150k mer än om du plockar ut allt på en gång till 30% skatt. För min del skulle det inte vara värt besväret, med tanke på att det tar 12 år att få ut allt lågbeskattat. Men, det är ju en smaksak. [br][/quote][br][br]Denna mans problem är ju att han har ett jobb vid sidan av som ger ca 500 000:- i lön. Och då pratar vi ju inte 30% skatt utan 50% på dom första 50 000:- och sedan 55% på resten.[br][br]Hans
60
1
[quote author=Hans F link=topic=6696.msg31704#msg31704 date=1267763050][br][quote author=Vassius link=topic=6696.msg31702#msg31702 date=1267739455][br]Om du plockar ut pengarna med 20% skatt får du ut 150k mer än om du plockar ut allt på en gång till 30% skatt. För min del skulle det inte vara värt besväret, med tanke på att det tar 12 år att få ut allt lågbeskattat. Men, det är ju en smaksak. [br][/quote][br][br]Denna mans problem är ju att han har ett jobb vid sidan av som ger ca 500 000:- i lön. Och då pratar vi ju inte 30% skatt utan 50% på dom första 50 000:- och sedan 55% på resten.[br][br]Hans [br][/quote][br][br]Ah, det förändrar ju förutsättningarna rejält. Då kanske det är värt att vänta i 12 år på att få sina pengar. :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.