Preliminär skatt

15
Hej!

Jag har precis startat en liten enskild firma som ska drivas på fritiden. Jag angav en omsättning på 40000 och en vinst på 0 första året, jag satte först momsen på 5000 på både utgående och ingående, därefter ringde de och sa att den borde vara 10000 vilket är logiskt. Hur kan man då räkna ut hur mycket preliminär skatt jag behöver betala på detta och hur lång tid brukar man ha på sig att betala den? Jag valde inte att förlänga den med 3 månader eftersom att det inte borde röra sig om några stora summer men det vore ändå väldigt skönt att veta hur man räknar ut det. Någon som kan hjälpa mig och berätta hur du tänker?
60
1
Du betalar skatt på vinsten, och i och med att du har uppskattat vinsten till 0 så blir även skatten 0. [br][br]Annars är det totalt 45-50% på överskottet som går bort i skatt (egenavgifter + kommunalskatt). Skatteverket vill att man ska betala in lika mycket varje månad, så de räknar ut en preliminärskatt på det du förväntar dig tjäna under året och delar det på det antal månader som är kvar. Om det visar sig att din prognos var fel ska du lämna in en preliminär självdeklaration så att de kan justera månadskostnaden. Det kan du göra flera gånger under året om det behövs.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.