Senaste inläggen

Starta egen frisörsalong...

hej!

hej jag är dipl makeupartist och hårstylist, går även en frisör utb just nu. Tanken är att driva min egen salong direkt efter utbildningen. Men har ingen aning över hur man driver en frisörsalong. några förslag på vad jag bör tänka på? Vill öppna i malmö-Lund.
tack för svar...

Kategori: Affärsidéer

återbetalning av moms till fel konto

Jag lämnade momsrapport för perioden okt-dec. Visade sig nu att jag fick tillbaka lite moms. Tyvärr blev det insatt på mitt privatkonto då jag anmält detta som mitt skattekonto. Hade velat haft pengarna till mitt företagskonto, men enl skatteverket går det bara att anmäla ett konto.

Är det ok att bara överföra pengarna fr privatkonto till fö...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföra utlägg

Låt oss säga att vi har anställda som gjort endel utlägg i tex februari månad. Dessa ska den anställda få betalt för vid löneutbetalning nästkommande månad, 25.e mars.

Är det tillåtet enligt lagar och regler att bokföra alla dessa kostnaderna den 25.e mars?
Eller måste vart och ett kvitto bokföras på exakta datum i februari då köpet gjord...

Söker samarbetspartner

Söker en samararbetspartner för att driva ett företag inom rengöring
för livsmedelsindustrin

Kategori: Söker/eftersöker

Söker du en partner i Asien?

Har du en affärside eller ett företag som är i behov av kontakter med Asien?

Jag bor och verkar i Taiwan men har även lång erfarenhet från Korea och Kina. För närvarande är jag inblandad i uppstarten av ett Amerikanskt företags lokala utvecklingscenter för RF-komponenter i Taipei.

Jag är intresserad av att delta och eventuellt investe...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Söker köpare/=distributör av adult DVD til svenska/norska marknaden

Kan levera DVD-9 med top kvalité 90 minutters ocensorerad spelfilm. I snygg och stor DVD-box, fyrfärg cover etc.

Vi har alla rättigheter till filmen etc.

Minimum upplaga: 2.000 - pris EUR 1,00 stycket. Fri leverans.

Du kan distribuere som och hur du vill i Sverige och Norge - och Finland.

Kan skicka prov på förfrågan.

Kategori: Till salu

Sälja programvara över internet...

Hej!

Jag hade tänkt sälja ett program jag har gjort över internet genom PayPal men eftersom jag insåg att det skulle förmodligen innebära skatt så tänkte jag att jag skulle erbjuda det gratis och sedan lägga upp en länk för en frivillig donation. Men hur fungerar detta i så fall? Är det skatt/andra avgifter på det också?

Och hur funge...

Kategori: E-handel

Har väntande kunder och behöver hjälp med finansiering

[color=purple]Hejsan!
Var ett tag sedan jag var online här.. Hänt lite förändringar under den här tiden för mig.
Har lagt ned det rena försäljningsyrket och blivit egenföretagare inom skönhetsvård.
Mitt dilemma nu är att jag är i startgropen och har väntande kunder men jag får ingen finansierings hjälp.
Jag behöver finansiering till...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Sälja knivar

Jag funderar på att sälja knivar via en webbshopp, gärna lite dyrare knivar 3000+. Tror ni det är svårt att lyckas? Tips?

Ta i arvode - första konsultarbetet?

Hej
Jag har precis startat ett företag, och ska arbeta som konsult åt ett företag som vill anlita mig 75% fr om maj resten av året.

Jag besitter kunskaper som de vill åt. Frågan är vad jag ska ta betalt? Uppdraget handlar huvudsakligen om affärsutveckling.

Har läst en del forum och pratat med olika personer och får väldigt varieran...

Revision!

Nu är det min tur för revision. Har redan bokat tid med skatteverket, försökte även fråga vad jag ska tänka på men det var bara att ta med verifikationerna och bokslut sa dem.

Men hur nitiska är dom? Kommer få lägga en del tid på bokslutet från mitt första år tyvärr, omsätta inga pengar då knappt men bokslutet är inte direkt överskådligt jus...

Företagsregister till Salu

Databas över alla Sveriges företag

bransch
beslutsfattare
telefonnummer
e-postadresser
storlek - antal anställda, omsättning
geografi - län, kommun, postnummer
juridisk form
ekonomiska nyckeltal
med mera

Pris: Bud

Endast seriösa spekulanter.

Kategori: Till salu

Balansrapport vs balansräkning - Årsmöte

Vilken rapport skall jag redovisa på årsmötet? rapporten, eller räkningen?

/Emil

Lagen om kassaregister: Skatteverket ska göra hemliga besök

Skatteverket kommer i år att göra 50 000 oanmälda besök för att kontrollera att lagen om kassaregister följs. För den företagare som bryter mot reglerna kan Skatteverkets kontroll bli en dyr affär.

Det som ser ut som en helt vanlig kund kan i själva verket vara en tjänsteman från Skatteverket. För att se till att lagen om kassaregiste...

Kategori: Nyheter

SAGA: Nytt partnerskap mellan USA och Sverige inom energi- och miljöteknik

I dag presenterar jag, tillsammans med USA:s Sverigeambassadör Matthew W. Barzun, ett nytt partnerskap mellan USA och Sverige inom energi- och miljöteknik,. Gemensamt ska vi hitta verktyg för att möta klimathotet och globala miljöproblem. Samarbetet kallas Swedish American Green Alliance - SAGA.

Vi vet alla att utmaningarna inom miljö-, klim...

Kategori: Nyheter

Ambassadör för kvinnors företagande

I tisdags fick jag beskedet att jag är en av de 480 kvinnor som blir nya ambassadörer för kvinnors företagande 2010! Känns jättekul och spännande. Nu ska jag ut och motivera andra kvinnor - gärna på gymnasienivå, där jag själv sporrades att starta företag! Som 19-åring drev jag eget - nu har det redan hunnit gå 4 år! Och nu på kort tid (i januari-f...

Kategori: Allmänt

Livscykel för momskonto 2650 i AB?

Vid momsredovisning tömmer man momskonton och summan hamnar normalt på 2650 momsredovkonto. Redovisningen skickas till skatteverket som skapar ett skattebeslut på motsvarande belopp. Beslutet dyker upp hos skv på skattekontot.

Om man saknar täckning på skattekontot för de skulder som kommer att uppstå i och med beslutet betalar man in det s...

Adressändra handelsbolag

Hej!

Är det någon som vet vad som behövs för att adressändra ett Handelsbolag? På bolagsverkets hemsida står att man måste måste ändra adress hos Bolagsverket OCH Skatteverket, och de länkar en vidare till något som heter "företagsregistrering" där det endast fungerar att ändra hos bolagsverket. Skatteverket länkar dock till samma sajt. Hur...

Kategori: Off Topic

Café: Bygga nytt, vad gäller?

Jag har inte en aning om detta är under rätt topic, men jag chansar. Jag är mitt i min Café uppstart. Nu när jag har letat lokal ett tag och jag hittat ett par som är  livsmedelsgodkända men jag har även en som inte är det. Min fråga är då, eftersom att jag inte fick något vettigt svar ifrån livsmedelsverket så frågar jag här. Vad är det som gäller...

Behöver lite hjälp med en idé för entreprenörerer

Hej,

Vi har en spännande affärsidé för entreprenörer, men behöver lite hjälp med en liten marknadsanalys.

Vore otroligt tacksam om ni kunde svara på några få frågor.
Länken är:http://bit.ly/99iJac

Tack för hjälpen! =)
//Stefan